3482
Sök

spridare med ca 410-420cc

38 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
#1
är på jakt efter något som flödar ca 39-40% mer än det jag har nu pga tänkt etanolkonvertering. de jag har är 300cc och behöver därför ca 410-420cc. nån som vet om nån model som passar? eller kanske redan konverterat sin bil med andra spridare med bra resultat? motorn i fråga är en volvo b230fk med et:ns elsystem och 531-topp.


Norrlänning
1 453 Inlägg
3 juni 2008
#2
Saaabs röda flödar 431 cc... De tänkte ja konvertera min med framöver smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Norrlänning
1 453 Inlägg
3 juni 2008
#3
Saaabs röda flödar 431 cc... De tänkte ja konvertera min med framöver smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

220 Inlägg
3 juni 2008
#4
om inte jag har fel så är 431 sista siffrorna i bosch nr och då flödar saabs röda spridare 359cc smile

38 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
#5
760turbo skrev:
om inte jag har fel så är 431 sista siffrorna i bosch nr och då flödar saabs röda spridare 359cc smile

kollade upp det precis, å det är som du säger. så dessa kan ja ju inte använda tyvär, å det käns för lite med t5ans 391cc spridare å för mycket med 440cc med sad


ElectroRaggare
885 Inlägg
4 juni 2008
#6
Hellre för mycket än för lite..? big_smile

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

1 688 Inlägg
4 juni 2008
#7
Enklast är ju att skaffa en ställbar btr istället, då kan du ju ställa så du får rätt perfekt!

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

38 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
#8
NxV skrev:
Hellre för mycket än för lite..? big_smile

vill ju inte ha en nästan 50%ig ökning när det är optimalt med 39-40% tongue


38 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
#9
Losgard skrev:
Enklast är ju att skaffa en ställbar btr istället, då kan du ju ställa så du får rätt perfekt!

hur kan jag mäta hur mycket en pridare flödar vid visst bränsletryck? och hur mycket kan jag pressa mina stackars 300cc spridare?
kom faktiskt på att jag har en pump från b230e liggandes, den är ju van vid att jobba mot 5bar så den å en btr isf kanske, men måste ju ändå kunna mäta när det är lagom.
Senast redigerat av antalpromille (4 juni 2008)


38 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
#10
hittade detta på en sida precis, är et någon som kan bekräfta detta?
"Gröna( volvo R-spridare):
Volvo nr: 92 02 100
Bosch nr: 0280 155 968
420-427cc @3 bar
465,2cc@3,8 bar"

isf kan ja ju använda dessa och orört bränsletryck.


Reservdansk
6 271 Inlägg
4 juni 2008
#11
Lagom till 19t och duktigt med laddtryck! tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

38 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
#12
TurbOla skrev:
Lagom till 19t och duktigt med laddtryck! tongue

fast det va ju inte riktigt det som va syftet med spridarna, inte än iaf.


-utan 940
1 728 Inlägg
4 juni 2008
#13
Jag har kört på ren E85 med originalspridarna och höjt bränsletryck, enda anledning att byta spridare är om man vill skona soppapumpen.

294 Inlägg
4 juni 2008
#14
radialpower säljer lucas 444cc billigt.

motorn klarar av att reglera 10%+- så de skall nog gå bra.

Att tillägga då att jag kör med dem i min t5a, vilken har 310cc spridare original

Vissa faller för grupptryck, men jag faller bara för laddtryck

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 juni 2008
#15
antalpromille skrev:
hittade detta på en sida precis, är et någon som kan bekräfta detta?
"Gröna( volvo R-spridare):
Volvo nr: 92 02 100
Bosch nr: 0280 155 968
420-427cc @3 bar
465,2cc@3,8 bar"

isf kan ja ju använda dessa och orört bränsletryck.

japp det stämmer!!  sen kan du även vända kontakten på vevaxelgivaren för att få högre händläge.

Jag körde med E85 R-spridare(gröna 968:or) och 15G turbo 157km/h på 402m, det motsvarar i regionen 250hk.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 juni 2008
#16
TurbOla skrev:
Lagom till 19t och duktigt med laddtryck! tongue

inte på E85...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 juni 2008
#17
NxV skrev:
Hellre för mycket än för lite..? big_smile

Kolla ur syklonens kolv såg ut efter en uppfettning...  risken är att man får detonationer i ringlandet och förstör kolven..    men för all del inom rimliga gränser så är väl mer soppa att föredra.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
4 juni 2008
#18
Mjäää...

Flödesökningen är ungefär roten ur tryckökningen så skall man ha 40% mer så måste man dubbla soppatrycket vilket inte alls är att rekommendera av flera anledningar.

/Göran

Losgard skrev:
Enklast är ju att skaffa en ställbar btr istället, då kan du ju ställa så du får rätt perfekt!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

38 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
#19
torpis skrev:
antalpromille skrev:
hittade detta på en sida precis, är et någon som kan bekräfta detta?
"Gröna( volvo R-spridare):
Volvo nr: 92 02 100
Bosch nr: 0280 155 968
420-427cc @3 bar
465,2cc@3,8 bar"

isf kan ja ju använda dessa och orört bränsletryck.

japp det stämmer!!  sen kan du även vända kontakten på vevaxelgivaren för att få högre händläge.

Jag körde med E85 R-spridare(gröna 968:or) och 15G turbo 157km/h på 402m, det motsvarar i regionen 250hk.

låter vettigt det, då är det nog dessa spridare jag vill åt. funkar bra med ladtrycket med?


Forummoderator
10 576 Inlägg
4 juni 2008
#20
antalpromille skrev:
torpis skrev:
antalpromille skrev:
hittade detta på en sida precis, är et någon som kan bekräfta detta?
"Gröna( volvo R-spridare):
Volvo nr: 92 02 100
Bosch nr: 0280 155 968
420-427cc @3 bar
465,2cc@3,8 bar"

isf kan ja ju använda dessa och orört bränsletryck.

japp det stämmer!!  sen kan du även vända kontakten på vevaxelgivaren för att få högre händläge.

Jag körde med E85 R-spridare(gröna 968:or) och 15G turbo 157km/h på 402m, det motsvarar i regionen 250hk.

låter vettigt det, då är det nog dessa spridare jag vill åt. funkar bra med ladtrycket med?

Jag laddade 1.3bar i övrigt original allt, med katt och hela baletten.  Nackdelen, 1.5liter/mil bensin blir massa liter E85 :p

men den gick som fan, laddade 1.9bar då gick stakarna av i ET motorn...  vill minnas den gick bra på 1.6bar med.

Sålde bilen med 1.1bar i ladd och S40 turbospridare, skulle uppskatta 210hk då, trött i mina ögon men köparen vart lyrisk.

allt bygger på att man tänker till och dimensionerar rätt...  väljer noga vem man lyssnar på.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök