3043
Sök

Basen hänger inte med?

43 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
Hejsan. Jag har köpt en Kicker VES12" som man fick med Kicker ZX 100,2 slutsteg. Det kända paketet för ca 3000:-

Jag har haft det ca en månad och spelat på ganska så rejält. Så har jag tyckt någon gång (ända sen ja köpte det) Att basen inte hängt med. Vad kan det bero på?

Hörde av en polare idag att man visst ska spela in en bas i ca 40timmar innan man blåser på. Men på Micro sa de inget och det står inget i något av papprena man fick ifrån kicker.

Är ju mitt första ljud så vill inte pajja det på dirren. Har väl pumpat ganska hårt med det i kanske 10 timmar sammanlagt. Kan det blivit dåligt?

Tack för tips och råd. // Jonte

16 197 Inlägg
3 juni 2008
ingen fara... så länge du inte maxar.. saken e den att ljudkarakären ändras efter inspelnings tiden.. själv brukar ja plåga mina saker redan från start..wink

"Testar man inte så får man aldrig veta"

409 Inlägg
3 juni 2008
en konding eller starkare batteri kanske?

43 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
Jag vet ju inte om jag maxat alltså. Jag har skruvat och höjt gain + bass tills det skorrar sen bara dragit ner lite och öst på maxvolym hmm

16 197 Inlägg
3 juni 2008
Jontedude skrev:
Jag vet ju inte om jag maxat alltså. Jag har skruvat och höjt gain + bass tills det skorrar sen bara dragit ner lite och öst på maxvolym hmm

"skorret" e INGE bra alls.. de kallas för dist å kan pajja även dom dyraste högtalare..sad

43 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
h0lle skrev:
en konding eller starkare batteri kanske?

Vad är konding?

43 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
evilaudio skrev:
Jontedude skrev:

"skorret" e INGE bra alls.. de kallas för dist å kan pajja även dom dyraste högtalare..sad

Alltså jag drog ju ner så basen blir ren. Inte skorrar med andra ord.

På vilket sätt pajjar de?

16 197 Inlägg
3 juni 2008
att inte basen "hänger" me kan beropå mycke.. tex ett halv kasst framsystem som ger dåligt me middbas.  har man dåligt me middbas så kan suben bli släpig.

43 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
Mjo ajg har ju volve v 40 98 års modell original.

Men det jag är mest nervös för är att ja pajjat nått genom att öööösa från start :'(

21 761 Inlägg
3 juni 2008
Har du provat att "fasvända" basen, antingen på slutsteget eller vid basens anslutningar?

Det kan ju hända att basen ligger lite fel i fas jämfört med framsystemet, då brukar den låta seg och släpig. Testa iaf att fasvända, då hör du ifall det låter bättre eller sämre.

43 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Har du provat att "fasvända" basen, antingen på slutsteget eller vid basens anslutningar?

Det kan ju hända att basen ligger lite fel i fas jämfört med framsystemet, då brukar den låta seg och släpig. Testa iaf att fasvända, då hör du ifall det låter bättre eller sämre.

Fasvända? Är det när man tar och kopplar vänster till höger och höger till vänster eller?

som sagt är ganska ny på det här smile

10 287 Inlägg
4 juni 2008
Höger -> Vänster är att byta sida

Att byta plats på plus och minus på högtalarutgångarna på slutsteget är att fasvända. (Har man speciell knapp för detta på steget använder man den givetvis. Skall man byta plats på sladdarna så gör man det med steget avslaget...)

-----------------

Fasvända: Slutsteget skickar ut spänning till högtalaren och har man kopplat högtalaren normalt skall konen röra sig utåt när slutsteget skickar ut plus på plusutgången. Byter man plats på sladdarna kommer konen att röra sig inåt (fasvända). Att man vill fasvända ibland bygger på att hastigheten för ljud i luft ligger runt 340 meter per sekund och att det tar en viss tid för ljudet från basen bak i bagaget att hinna fram och möta ljudet från högtalarna i dörrarna/instrumentbrädan. I vissa fall stämmer detta "möte" bättre om man fasvänder.
Detta går att lyssna sig fram till genom att använda musik med tydlig placering i ljudbilden av baskaggen. Med rätt fas så skall baskaggen sitta "limmad" mitt fram i ljudbilden och inte vara tom och ihålig och flyta runt.
Tyvärr kan det vara så att en enkel fasvändning inte ger det optimala resultatet utan att det krävs att man med elektronisk hjälp kan steglöst vända fasen lite i taget tills allt stämmer.
Vill man sedan krångla till det ännu mera kan man gå in på relationerna mellan fas och tid. Det låter vi bli här.

----------------------------------------

Notera: Man kan fasvända sig blå utan att få ett bra resultat om inte :
- Basen/baslådan är vettigt anpassad och placerad efter bilen
- Man har en massa skrammel/reflexer i bilen som ringer efter och kvaddar hörselintrycken
- Man har undermåligt framsystem som inte orkar möta
- Man har för dåliga filter mellan bas/low-mid
- Man har extra hatthyllehögtalare som gör vispgrädde av ljudbilden

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

43 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
Tack för alla svar. Dags att fasvända då. Får väl fråga på micro om de kan hjälpa.

Lyssnade idag precis vid basen när ja hade på en låt. När man sitter fram låten den perfekt och ren (det är en volvo v40) Men när jag lyssnade bak skorrade den faktiskt lite. Hur skadligt är detta?

Tror det är ur utblåset den skorrar.

43 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
Ingen som vet? sad

10 287 Inlägg
4 juni 2008
§4 Lyftning av trådar (gäller forumet)
Meningslösa inlägg för att lyfta en tråd är inte tillåtna.

Göran
Moderator

Jontedude skrev:
Ingen som vet? sad

(Groucho Marx).

10 287 Inlägg
4 juni 2008
Stäng först av allt utom basen och sätt dig bak och lyssna vad som skorrar så att du vet att det kommer från lådan.

/Göran

Jontedude skrev:
Men när jag lyssnade bak skorrade den faktiskt lite. Hur skadligt är detta?

Tror det är ur utblåset den skorrar.

(Groucho Marx).

43 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
Gjorde detta. Det är ifrån lådan skorret kommer. Är nu litet orolig. De sa ju när man köpte att den spelar på och öser fett. Men jag har skruvat och ställt inte och nu öser den. Men det skorrar ju dock i lådan.

Vad beror det på och vad borde jag göra?

16 197 Inlägg
4 juni 2008
tryck försiktigt på basens kon å kolla om skrapar då.. om de skrapar så e basen pajj=kasta å köp ny, men e de nåt annat som låter så kan de ju va så lådan läcker elle att porten e knas.

10 287 Inlägg
4 juni 2008
En hel baslåda skall inte "skorra" såvida man inte driver den för hårt.
Det kan bero på lösa delar (tex dåligt fastsatt basport) upphängning som spruckit eller tex lösa talspolevarv.
I vilket fall som helst så är den i så fall enligt min bok inte fullt fungerande.

/Göran

(Groucho Marx).

43 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
Ja den är ju köpt på micro och jag har ju bara haft den sen 12e maj och den har ju skorrat när den blivit liite pressad sen dess. Ska dit idag så bra att man får lite tips av er så jag vet vad jag snackar om. Garantin täcker väl sånnahär saker? Att det skorrar från start kan väl inte jag orsakat första dagen?

Sök