3049
Sök

Basen hänger inte med?

43 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
evilaudio skrev:
tryck försiktigt på basens kon å kolla om skrapar då.. om de skrapar så e basen pajj=kasta å köp ny, men e de nåt annat som låter så kan de ju va så lådan läcker elle att porten e knas.

Ska man bara trycka in konen med fingrarna och lyssna efter ett skrapande ljud? Om man hör det, vad beror det på och varför skrapar det? :S

10 287 Inlägg
4 juni 2008
Man trycker in konen -"pumpar" - den lugnt och försiktigt in och ut med alla fem fingrarna runt dammhättan. Om det skrapar så är det ett tecken på lösa talspolevarv = trasig bas.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

43 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Man trycker in konen -"pumpar" - den lugnt och försiktigt in och ut med alla fem fingrarna runt dammhättan. Om det skrapar så är det ett tecken på lösa talspolevarv = trasig bas.

/Göran

Basen ska vara AVslagen då man testar detta va?. Och som sagt, jag jag ha orsakat det genom för hårt pressande i såfall eller är det konstruktionsfel?

6 851 Inlägg
4 juni 2008
Sharky skrev:

/Göran

VIlket oftast inte går på garanti.

43 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
Sharky skrev:

/Göran

Men om det är så första ggn man startar den MÅSTE det väl gå på garanti? Man kan väl inte få en trasig bas som man gett tre papp för?

- De är jag de.
354 Inlägg
4 juni 2008
Jontedude skrev:
TT-Avant skrev:
Sharky skrev:

/Göran

Men om det är så första ggn man startar den MÅSTE det väl gå på garanti? Man kan väl inte få en trasig bas som man gett tre papp för?

Har man köpt något som inte fungerar som de ska, så har man ju självklart rätt till en ny vara (eller pengar tillbaka.)

Har man haft sönder den själv så är de ditt fel och inte Kickers.
Senast redigerat av Killr0y_swe (4 juni 2008)

//Mikael
Pojkar vill, KILLAR KAN!!!
http://www.garaget.org/video/9tcl4kh3v0t1

43 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
Killr0y_swe skrev:
Jontedude skrev:
TT-Avant skrev:

Har man köpt något som inte fungerar som de ska, så har man ju självklart rätt till en ny vara (eller pengar tillbaka.)

Har man haft sönder den själv så är de ditt fel och inte Kickers.

Jo sant. Men hur vet man vems fel det är? Som sagt skorrade den från första dagen..

10 287 Inlägg
4 juni 2008
jag kan förstå din frustration om det är så, men det är försäljaren du skall övertyga - inte oss. Vi säger bara att det normalt sett inte täcks av garantin.
Varför ringde du inte upp försäljaren direkt du upptäckte att det skorrade?

"Vems fel det är" vet man egentligen inte 100% utan en riktig post mortem där man plockar ur konen och tittar på talspolen.

/Göran

Jontedude skrev:
Jo sant. Men hur vet man vems fel det är? Som sagt skorrade den från första dagen..

(Groucho Marx).

43 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
jag kan förstå din frustration om det är så, men det är försäljaren du skall övertyga - inte oss. Vi säger bara att det normalt sett inte täcks av garantin.
Varför ringde du inte upp försäljaren direkt du upptäckte att det skorrade?

"Vems fel det är" vet man egentligen inte 100% utan en riktig post mortem där man plockar ur konen och tittar på talspolen.

/Göran

Jontedude skrev:

Nej jag menade inte att ta ut det på er men är som sagt frustrerande:P Jag pratade med en polare då som sa att hans alltid hade gjort sen tänkte jag inte mer på det förrän nu när det nämndes i forumet. Ska till micro idag som sagt och se vad de säger. Samma om det att basen inte hänger med. de har ju ganska bra personlig service så då kan de säkert hjälpa mig ställa in den. tack för alla svar, hör av mig hur det gick.

43 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
Var på micro och berättade vad som sades här i forumet. De sa att det steget inte kan förstöra lådan och allt sånt går på garantin. Jag tryckte även in basen och det lät bara fint. Inga skrapljud alls. Han sa att stereon kan vara för kass och därför hänger inte basen med. Vet inte om det bara är bullshit dock.

Han fick lyssna på ljudet och sa att det var lagom tryck för att spela in som jag hade. Jag tyckte mig höra skorr men han sa att allt lät normalt. Tror ni att han snackar skit eller är de såpass ärliga?

(Jag drog ner lite på ljudet så själva den ringen som fäster basen bara fladdrar lagom, har hört att den ska bli hård, stämmer även detta?

21 761 Inlägg
4 juni 2008
"Ringen" som fäster basen, då antar jag att du menar själva gummiupphängningen av konen smile.

Den ska inte bli hård, istället ska den "mjukas upp" så att basen kan spela som det är tänkt, det är bla därför man "spelar in" basen.

Har du testat att byta plats på högtalarkablarna än (plus och minus)?
När du skriver att basen skorrar, är det inte från röret som det låter (tex flåsljud eller skrammel)?
Senast redigerat av Drönirettab (4 juni 2008)

6 851 Inlägg
4 juni 2008
Jontedude skrev:
Var på micro och berättade vad som sades här i forumet. De sa att det steget inte kan förstöra lådan och allt sånt går på garantin. Jag tryckte även in basen och det lät bara fint. Inga skrapljud alls. Han sa att stereon kan vara för kass och därför hänger inte basen med. Vet inte om det bara är bullshit dock.

Han fick lyssna på ljudet och sa att det var lagom tryck för att spela in som jag hade. Jag tyckte mig höra skorr men han sa att allt lät normalt. Tror ni att han snackar skit eller är de såpass ärliga?

(Jag drog ner lite på ljudet så själva den ringen som fäster basen bara fladdrar lagom, har hört att den ska bli hård, stämmer även detta?

Öhh..ok. Att det steget inte kan förstöra basen är ju kanske fel. Då detta steget inte är det starkaste kicker har,1x100Wrms och basen tål max 200Wrms så finns det risk att man skickar en distad (förvrängd) signal om man pressar det lite mera=låter illa.
Detta är väl en av de vanligaste felen vid bränd talspole=ingen garanti (normalt sätt)
Ja att stereon är dålig är säkert varför basen inte hänger med= troligen inte det som är felet.
Skulle mera tro att du har
1.fel fasad bas till framsystemet
2. för lite effekt till basen
3. skickar in för lite ström/jord till steget=för klen kabel?

Vet du vad basen delas vid för frekvens?
Den ringen du pratar om ska inte bli hårdare, den ska bli mjukare.

Så, jag tror han snackar skit.

33 Inlägg
4 juni 2008
Antagligen är det du hör blåsljud från basporten, det är inget farligt, bara lite hög hastighet på luften som kommer smile

10 287 Inlägg
4 juni 2008
För att vara riktigt tydlig: Distad signal i sig förstör inga basar. Problemet är slutsteg som klipper och därmed  "stannar upp" elementet och på så sätt försämrar kylningen.

/Göran

TT-Avant skrev:
Öhh..ok. Att det steget inte kan förstöra basen är ju kanske fel. Då detta steget inte är det starkaste kicker har,1x100Wrms och basen tål max 200Wrms så finns det risk att man skickar en distad (förvrängd) signal om man pressar det lite mera=låter illa.
Detta är väl en av de vanligaste felen vid bränd talspole=ingen garanti (normalt sätt)

(Groucho Marx).

6 851 Inlägg
4 juni 2008
Sharky skrev:
För att vara riktigt tydlig: Distad signal i sig förstör inga basar. Problemet är slutsteg som klipper och därmed  "stannar upp" elementet och på så sätt försämrar kylningen.

/Göran

TT-Avant skrev:

jaja herr viktigpetter wink

43 Inlägg
4 juni 2008
Trådstartare
Alltså. Mjuka upp den. Ok:P Vad händer om man spär på för mycket kraft istället då :S

JAg tror att det är ifrån blåset faktikst. Fast om man lyssnar riktigt jäkla noga så kan det vara ifrån "konen" tror jag det hette. Är ju så jäkla ny på detta.. smile Ingen här råkar bo eller hålla sig i halmstad trakterna? Eller vet kanske något seriöst ställe man kan åka till, vill ju inte pajja den.. Och jag låter säkert som en liten flicka här i forumet så ni får ursäkta mig smile

Kablarna jag har (för att svara på avants inlägg) är av kickers egna. Ganska feta kablar må jag säga till skillnad ifrån de jag hade innan till min aktiva 8tums GAS. Ska pröva i morgon att kanske jorda bättre. för det kan orsaka skorrande? Eller?

6 851 Inlägg
4 juni 2008
Nje, att ha bra jord splar kanske inte så stor roll på skorrandet. Men det kan påverka ljudet negativt om jorden är dålig..
Jag bor inte i Halmsta och ska inte neråt på ett tag. Men har du vägarna förbi Jönköping så kan jag kolla om du vill..om ingen annan närmre dej har tid innan..

10 287 Inlägg
5 juni 2008
Gammal lärare du vet....ger sig aldrig.

/Göran

Aukt Messerschmitt

TT-Avant skrev:
jaja herr viktigpetter wink

(Groucho Marx).

43 Inlägg
5 juni 2008
Trådstartare
Okej det var synd smile En sista fråga bara. Hur länge ska man spela in en ny baslåda då? Min är än sålänge spelad ca 20 tim, lite blandat tryck.

360 Inlägg
5 juni 2008
Sist ja spelade in några basar tog jag dom på över en helg å lät spela på lagom volym, inte högt å inte lågt tongue Radio tror jag körde på. Funkade fint tyckte ja iaf smile

edit: stavfel
Senast redigerat av M1Get (5 juni 2008)

Sök