Dags att skriva lite här igen då, så ni inte tror att jag bara sitter och rullar tummarna i väntan på nästa år.
Fick ett ryck i förra veckan och började pyssla med Amegasubbarna, hade en sluten låda på 13.5L gjord för en 6,5" som då bygdes om för att husera två 6,5". Lite för mycke volym då Amegorna egentligen vill ha 5L slutet var, men den poppa på bra och gav rejält med stamp, saknar bara botten men det får Alpine 12an fixa.
Efter att ha testat den slutna så fick jag för mig att göra en portad låda och testa, hade läst nåt om 9L per bas så jag slängde ihop en låda på 20L och stoppade i en 25cm lång 3" port vilket bör ge en avstämning vid 45Hz. Det hela är mest för att testa och planera för nästa bygge, och för att se vad man kan få ur Amegorna.
La den på golvet på passagerarsidan och drog igång lite musik, holy crap!
Satt i ett antal timmar och bara matade musik, grymt kul att lyssna på musik med rapp bas såsom Eurodisco och hårdrock med dubbeltramp. Har aldrig hört en bas spela så här förut, speciellt med det djup som finns. Vist det är inget man spelar riktig djupbas med, det gör fortfarande Alpine 12an bättre, men dom här är så galet rappa.
Var ett par som lyssnade i bilen igår kväll, den ena satt mest bara och log när jag matade låtar medans den andra vad tvärsäker på att jag hade nåt mer som spelade bas. Jag förstår honom. Att ett par så små element kan prestera så mycket bas trodde jag inte var möjligt, speciellt inte i så liten låda. Nu får dom visserligen rätt skapligt med effekt från ett inte helt billigt steg, men ändå. Jag är grymt imponerad och blir mer och mer sugen på nästa bygge, men får nog hålla mig till nästa höst då det blir bilbyte.
Pillade även lite med en DLS 4" port och ett Amegagaller, ser inte helt omöjligt ut att få ihop dom. Om allt går som planerat och får plats så kommer det att integreras i nästa bygge som blir lite extremare är det nuvarande, blir nog rätt fränt om jag får säga det själv.
Ska bara testa hur liten portad låda det går att göra till Amegorna utan att tappa en massa prestanda.
Till nästa år blir det dock att köra vidare på ungefär det koncept som jag har nu. Huvudenheten blir kvar, processorn kanske byts, Amega 3,5orna på brädan blir kvar men kanske får flytta upp en våning och får en annan vinkel tillsammans med Amegadiskanterna som jag kopplade in igår. Kör dom med filtret som tillhör det Q-Comp50 som köptes förra veckan. Låter klart bättre i diskantområdet nu, men det ska tweakas och vinklas lite. Hoppas få till det bra med diskanterna under originalgaller på brädan så utseendet kan behållas, annars blir det som sagt upp med allt ovanpå gallre och fixa till bra vinklar på elementen. Dörrarna kommer nog också att byggas om så som jag tänkte göra i somras, alltså i med slutna lådor och Amega QW6or, då blir det även till å bygga det planerade slutstegsracket för tre PDX steg. Kommer nog poppa på rätt bra.
Fick förresten hem ett paket med dioder i veckan, en ny till skyltbelysningen så nu lyser båda vitt istället för en vit och en lila. Köpte även nya dioder till p-ljuset och äntligen har jag fått till det så som jag vill ha det! Svårt att visa på bild, men nu är det en stark punkt (ungefär som en liten xenonlampa) istället för fllera små. Lyser med ungefär samma färg som mitt 6000k xenon också så det ser alldeles kanon ut!
(Gamla dioden till vänster, nya till höger.)
(Gamla dioden till höger, nya till vänster.)
Nu får vi se vad som kommer här näst, nya fälgar är iaf planerade till våren, Dotz Roadster 19". Kommer nog sitta finfint på den här bilen och ännu bättre på nästa.