3639
Sök

ChriZtoffers garage: Saab 9-3SS -03 {Alpine/DigitalDesigns} projekt med mer...

Projektet startade för 4år sedan med en enklare uppgradering av ljudsystemet men allteftersom kraven och erfarenheten ökade så har även nivån på ljudsystemet ökat. Även vissa utseendemässiga förändringar har skett både in... Visa mer

GAS democar 2018!
714 313 Visningar
Projektet avslutat 9 september 2014
R1 driver!
5 128 Inlägg
14 september 2011
ChriZtoffer skrev:
Japp, fick ju fel modell, en IVA-D511RB med röd och blå belysning, jag ska ha en IVA-D511R med grön och orange. smile

Aha! Skönt då att rätt förhoppningsvis är på g! smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
Fick den i torsdags, äntligen sitter rätt enhet på plats! smile

Var till Ljudbutiken i Gävle i går och körde årets sista tävling. I SQ gick det bra, knep första platsen med god marginal till 2an och fick tipset att kliva upp en klass till nästa år, får se hur det blit mer den saken. Tror Advanced skulle vara mer utvecklande för mig och att tävla vidare i Experienced för att vinna känns, njae, har redan nog med pokaler. BassRace däremot gick käpprätt åt h-vete, kvalet gick finfint men i första finalrundan kom jag inte ens upp i 129dB! Vid 10 sekunder kvar låg jag på 127dB och vred upp fullt utan resultat. Skyller på batterierna där bak som är sopslut, åker tillbaks med dom till Biltema i veckan.

Körde även en ren dB-mätning efteråt för att kolla om man ökat något, tycker nämligen att basen trycker på lite bättre nu än förut och mycket riktigt, 136dB slutade det på med stängda dörrar och "Flux Pavilion - Hold me close", 0,7dB högre än sist jag körde den. Börjar dock bli väldigt sugen på att införskaffa en till Type-X bas och gärna ett till steg och köra sluten låda, portad är inte riktigt min grej. Får den inte att spela riktigt linjärt och inte heller så djupt som jag vill. Kan inte stämma av den lägre heller, har 1meter 4" rör på vardera sida (avstämd till 35Hz) och mer får helt enkelt inte plats.

Men det är sånt som kommer göras framåt slutet på vinter eller i vår, eller när nu bygglustan kommer tillbaks igen. Ljudet duger som det är i vinter, kanske fixar i ett par diskanter snart dock. Men nu blir det en vinter med radiostyrd bilsport, kommer tävla i 2WD buggy. Var iväg och köpte en Kyosho Ultima RB5 i början av veckan, om nu någon här vet vad det är för något.

Tack till alla som gjort det här till en oförglömlig sommar! Såväl arrangörer som medtävlande, har träffat många nya vänner och lärt mig en hel del. Hoppas att jag också kunnat lära en del ett och annat. Nästa år hoppas jag se ännu fler ute på tävlingarna och ska göra mitt bästa för att få dit folk, har en del kompisar som är sugna men inte riktigt vågat i år. Men det ska det blir ändring på.

MVH// Christoffer

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
18 september 2011
Grattis till första platsen! tongue  Vad körde du med för biltema batterier?. Du har inget klipp på ljudet med dom sakerna du har nu?

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
Tackar. smile Det var Biltemas svarta 62Ah batterier, får se om man får plats med samma fast silver, dom är 1,5cm högre. Enda klippet jag har är med 3,5" koaxialerna, kanske finns nåt med basen också. Men det är rätt ointressant, låter totalt annorlunda i verkligheten.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
18 september 2011
Aha.. Ja funderar på deras AGM batteri, tror du dom funkar bra?.. Okej okej tänkte mest för skojjs skull och se lite hur det spelar big_smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
Dom funkar nog bra, har själv sneglat på dom för att testa till ljudet om jag inte får dom nuvarande utbytta på garantin. Skulle ju kunna dra på lite Flux Pavilion och filma när taket och bakrutan flexar, är väl det enda som syns av ljudet på film. wink Alternativt stoppa in lite folk i baksätet och dra på.

Nu är iaf batterierna där bak urplockade och står i garaget, har mätt spänningen och ska mäta i morgon igen så får vi se vad som händer. Var iväg en vända nu på kvällen och provade att dra på ordentligt med enbart ett Biltema Silver 74Ah under huven, inte en endaste blinkning eller dimning från någon lampa! Så det skulle kunna fungera så här i vinter när man inte ska stå still på en tävling eller liknande och spela.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
Okej jag vet att jag för bara några dagar sedan skrev att jag skulle låta bilen vara i vinter och sätta igång igen i vår, men nu blir det tydligen sällan så som jag tänkt. När jag bestämmer mig för att göra nåt på bilen så brukar inget hända, och när jag som nu bestämmer mig för att låta den stå så flöder ideérna och inspirationen är på topp!

Gick runt på jobbet idag och klurade lite inför nästa år, hade tidigare som plan att byta bil i vår men det får nog vänta tills hösten så ekonomin hinner bättra på sig och tävlingssäsongen avslutas. Trist att stressa ihop nåt mitt under pågående säsong, då tar jag det hellre till vintern. Så då gäller det att vidareutveckla det jag har. Till att börja med så ska ett par riktiga diskanter in men tycker Amegas är lite smådyra så jag surfade runt lite och letade och har nu köpt mig ett Amega Q-Comp50!

Kommer testa dom medföljande delningsfiltren & diskanterna till mina Q-Cox350, hoppas att det spelar dugligt, annars så får filtrena ligga i lådan i väntan på nästa bygge. 5,25" middarna kommer nog att få vänta på montering, om jag inte får nåt ryck i vinter och bygger om hela brädan, inte så troligt men man vet aldrig. Har istället tänkt testa att vinkla om mina 3,5or och se vad man kan göra med dom och diskanterna. Hoppas få till nåt som presterar bättre än nuvarande set-up som nog är maximalt utnyttjad när det gäller scenbild. Vi får se, projektet börjar nästa vecka när kittet kommer. smile

Kul liten grej apropå ingenting. Skickade i morse iväg min CDA-117Ri via Bussgods till den nya ägaren, vid klockan 2 fick jag sms om att den var framme! yikes Ibland är dom överraskande snabba!
Senast redigerat av ChriZtoffer (22 september 2011)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
Dags att skriva lite här igen då, så ni inte tror att jag bara sitter och rullar tummarna i väntan på nästa år. wink Fick ett ryck i förra veckan och började pyssla med Amegasubbarna, hade en sluten låda på 13.5L gjord för en 6,5" som då bygdes om för att husera två 6,5". Lite för mycke volym då Amegorna egentligen vill ha 5L slutet var, men den poppa på bra och gav rejält med stamp, saknar bara botten men det får Alpine 12an fixa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-de7eccf5a858845df016a3101b328ee4.jpg

Efter att ha testat den slutna så fick jag för mig att göra en portad låda och testa, hade läst nåt om 9L per bas så jag slängde ihop en låda på 20L och stoppade i en 25cm lång 3" port vilket bör ge en avstämning vid 45Hz. Det hela är mest för att testa och planera för nästa bygge, och för att se vad man kan få ur Amegorna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-229d229d6a4cd62c4351140e8603c254.jpg

La den på golvet på passagerarsidan och drog igång lite musik, holy crap! yikes Satt i ett antal timmar och bara matade musik, grymt kul att lyssna på musik med rapp bas såsom Eurodisco och hårdrock med dubbeltramp. Har aldrig hört en bas spela så här förut, speciellt med det djup som finns. Vist det är inget man spelar riktig djupbas med, det gör fortfarande Alpine 12an bättre, men dom här är så galet rappa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-baaed1001a80876e12c7244fcfdb48d1.jpg

Var ett par som lyssnade i bilen igår kväll, den ena satt mest bara och log när jag matade låtar medans den andra vad tvärsäker på att jag hade nåt mer som spelade bas. Jag förstår honom. Att ett par så små element kan prestera så mycket bas trodde jag inte var möjligt, speciellt inte i så liten låda. Nu får dom visserligen rätt skapligt med effekt från ett inte helt billigt steg, men ändå. Jag är grymt imponerad och blir mer och mer sugen på nästa bygge, men får nog hålla mig till nästa höst då det blir bilbyte.

Pillade även lite med en DLS 4" port och ett Amegagaller, ser inte helt omöjligt ut att få ihop dom. Om allt går som planerat och får plats så kommer det att integreras i nästa bygge som blir lite extremare är det nuvarande, blir nog rätt fränt om jag får säga det själv. wink Ska bara testa hur liten portad låda det går att göra till Amegorna utan att tappa en massa prestanda.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-81836b33b31ae2daec591ee3153488d0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-ec8b330bfab0ea2ff5f332624eccf969.jpg

Till nästa år blir det dock att köra vidare på ungefär det koncept som jag har nu. Huvudenheten blir kvar, processorn kanske byts, Amega 3,5orna på brädan blir kvar men kanske får flytta upp en våning och får en annan vinkel tillsammans med Amegadiskanterna som jag kopplade in igår. Kör dom med filtret som tillhör det Q-Comp50 som köptes förra veckan. Låter klart bättre i diskantområdet nu, men det ska tweakas och vinklas lite. Hoppas få till det bra med diskanterna under originalgaller på brädan så utseendet kan behållas, annars blir det som sagt upp med allt ovanpå gallre och fixa till bra vinklar på elementen. Dörrarna kommer nog också att byggas om så som jag tänkte göra i somras, alltså i med slutna lådor och Amega QW6or, då blir det även till å bygga det planerade slutstegsracket för tre PDX steg. Kommer nog poppa på rätt bra.

Fick förresten hem ett paket med dioder i veckan, en ny till skyltbelysningen så nu lyser båda vitt istället för en vit och en lila. Köpte även nya dioder till p-ljuset och äntligen har jag fått till det så som jag vill ha det! Svårt att visa på bild, men nu är det en stark punkt (ungefär som en liten xenonlampa) istället för fllera små. Lyser med ungefär samma färg som mitt 6000k xenon också så det ser alldeles kanon ut! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-0ccd1e8d3b1675d367bc67b111e7f666.jpg
(Gamla dioden till vänster, nya till höger.)

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-c628fdd607c73db429bd50e407366a91.jpg
(Gamla dioden till höger, nya till vänster.)

Nu får vi se vad som kommer här näst, nya fälgar är iaf planerade till våren, Dotz Roadster 19". Kommer nog sitta finfint på den här bilen och ännu bättre på nästa. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

535 Inlägg
2 oktober 2011
Kul att läsa om dina experiment! Hade gärna velat lyssna på amegarna!

Motorer utan turbo.....suger!

4 663 Inlägg
2 oktober 2011
jasso bil byte nästa höst. va e de för bil ?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 oktober 2011
Trådstartare
Lemmy_Kilmister skrev:
Kul att läsa om dina experiment! Hade gärna velat lyssna på amegarna!

Dom kommer nog finnas kvar i bilen ett bra tag till så den möjligheten finns. Lådan blir iaf kvar och den går fort att stoppa i om du vill lyssna. Om man nu gillar hårdrock eller annan snabb musik så är dom helt underbara! smile Annars kanske du får chansen nästa år när dom förhoppningsvis sitter i dörrarna.

Saab_Robin skrev:
jasso bil byte nästa höst. va e de för bil ?

Drömmen är en vit 9-3 Aero cab årsmodell 08-10 med svart tak och inredning. Kommer bli betydligt värre ljud i den och även mer krut under huven, har det mesta färdigplanerat (älskar tydligen att planera saker och ting) men väntar lite med att berätta om allt, är ju trots allt ett år kvar. wink Hade egentligen tänkt byta i vår men då blir det mitt i tävlingssäsongen så då får man göra nåy stressbygge i nya bilen samt att jag gärna väntar lite längre för att få ihop mer pengar.
Senast redigerat av ChriZtoffer (2 oktober 2011)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
Lite pyssel gjort igen då! Bygde som sagt en portad låda till mina Amega QW6 basar, med röret som jag hade tidigare så var den avstämd vid 45Hz vilket gav ett jäkla drag speciellt i eurodisco och hårdrock, men det saknades en hel del på djupet. Så igår gjorde jag ett längre rör som flyttade ner avstämningen till ungefär 35Hz, nu börjar det hända saker! Visserligen inte riktigt lika mycket drag som med den lägre avstämningen men den spelar mer linjärt nu och trevligare till en större mängd musik. Synd bara att lådan tar så mycket plats där på passagerarsidan, annars hade den nog fått ersätta Alpine 12an i vinter.

Har även fipplat med diskanterna, när dom först monterades i så satte jag dom bara ovanpå originalgaller vilket såg väldigt fult ut. Bestämde mig i går för att få ner dom under gallret, vilket var lättare sagt än gjort. Hade för ett par år sedan JBLs Power diskanter där under men dom var tydligen betydligt mindre. Amegas fick inte alls plats utan en hel del karvande med dremeln, speciellt på förarsidan där det rök en hel del plats. Men nu sitter dom där! Har inte hunnit pilla så mycket med inställningarna än men har testat dom olika diskantnivåerna på delningsfiltret och tycker att det redan nu låter bra mycket trevligare, mer luft och tydligare, speciellt cymbaler och kvinnoröster. Kommer fippla vidare med dom i vinter, vem vet, dom kanske sitter ovanpå gallren igen till slut.

https://www1.garaget.org/archive/67/66688/89685/89685-2521108.jpg

Saab 9-3SC {SQ-edition}

709 Inlägg
6 oktober 2011
kollat igenom HELA tråden nu, och har blivit grymt sugen på ett SQ bygge!  Amega Q-COX 350 känns nästan som ett måste nu!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
Kul att höra! smile Det finns klart bättre element än Amega Q-Cox350, men inte för det priset och i den storleken.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

103 Inlägg
6 oktober 2011
tjaa hur mkt wrms är det på sub kanalen på gas alpha x5 steget?smile

709 Inlägg
6 oktober 2011
klart de, men kollat igenom denna tråd så har jag blivit lite av förälskad i dem!  blir amgerna i panelen, 6,5" midar och en shysst 10" bas, kör du fortfarande amegerna på steg o hur många watt matar du dom med?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
Dr3amy skrev:
tjaa hur mkt wrms är det på sub kanalen på gas alpha x5 steget?smile

Oj, du det är en bra fråga! Kommer inte ihåg faktist, länge sen jag hade det. Men skulle tippa på runt 150Wrms i 4Ohm, och 200-250Wrms i 2Ohm.

XorcessX skrev:
klart de, men kollat igenom denna tråd så har jag blivit lite av förälskad i dem!  blir amgerna i panelen, 6,5" midar och en shysst 10" bas, kör du fortfarande amegerna på steg o hur många watt matar du dom med?

Låter som en trevlig set-up. smile Min Q-Cox350 är för tillfället kopplade på samma Alpine PDX-F6 som middarna, så dom får 150Wrms. Men dom ska så småningom drivas av ett PDX-F4 istället, så då blir det 100Wrms vilket även det räcker mer än väl. Middarna ska då få ha PDX-F6 för sig själva.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

709 Inlägg
6 oktober 2011
okey tack, förlåt att jag lånar din tråd lite men de är dej jag vill ha svar av då de är klart att du vet vad du pratar om och vi har HELT samma smak när de gäller ljud.  wink

kan man ha midarna i kick panelerna? då de sitter högtalare där orginal på bmw´n.
isåfall, behöver jag dämpa dörrarna även fast de inte kommer sitta några högtalare där? tongue
vilka områden är viktigast att dämpa?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
6 oktober 2011
Trådstartare
Ingen fara, men du kan gärna fråga via PM istället så slippe det bli så mycket diskussion i min projekttråd. smile Det ska tydligen funka mycket bra med middar i kickpanelerna i BMW, se bara till så att det är öppet bakom så det inte är någon låda där för Amegorna vill ha mycke luft bakom sig för att spela. Du behöver nog inte dämpa dörrarna nej, men gärna lite runt kickarna om du monterar högtalarna där. Jag skulle dock ha dragit dit ett lager i dörrarna ändå, kan inte bli för mycket dämpat. wink I övrigt så brukar det vara taket som behöver sig en del dämpning om man har lite rejälare bas & vill lyssna på musik.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
Dags att skriva några rader här igen känner jag. smile Håller jämt och ständigt på och planerar för framtiden (som ni säkert redan märkt, många av mina inlägg innehåller just framtidsplaner, en del förverkligas och en del ändras medans andra inte blir av alls), t.ex. så har jag redan nu det mesta klart för nästa bygge som är planerat att sätta igång nästa höst. Men vad det blir får ni inte veta än, det är hemligt. wink Men jag kan iaf. säga som så att det kommer bli aningen värre än det jag har nu, på alla sätt och vis. Det kommer satsas mer på utseéndet, mer på motorn och inte minst, mer på ljudet.

Vad ni däremot kan få vet är en del av planerna inför nästa år. Skrev tidigare att jag tänkte köpa en uppsättning Dotz Roadster 19", så blir det nog inte. Kommer istället fräscha till mina Kosei Sniper, troligtvis så blir det blästring och ny lack (samma färg som bilen) då dom är skabbiga lite överallt. Gillar trots att fälgarna så det känns värt att ge dom en andra chans. Kommer passa på och slänga på andra däck när jag ändå håller på, lutar åt Nankang NS-2 235/40ZR18 då ett par kompisar kört med dom och verkar jättenöjda, den ena har kört ca 3000mil och däcken är fortfarande fräscha och verkar ha bra grepp!

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-08f18a84f3ac1dda7eb28ba46b1a0f89.jpg

Sen så har vi det här med baslådan. Har funderat fram och tillbaks och kommit fram till att nåt måste göras åt den. Vist den spelarp på rätt högt men den är alldeles för peakad och bumlig för min smak, sen så saknar jag den allra sista djupbasen. Så som det ser ut nu så har jag två alternativ, det ena är att skaffa en till SWX-1242D och bygga en varsin 20-25L sluten låda till basarna, helst skulle man då haft ett till steg också men det kanske fungerar med ett, får se. Det andra alternativet är att behålla nuvarande låda men göra en ny baffel och stoppa i 4x Amega QW6 och öka avstämningen något, vore helt klart fränt! big_smile

https://www1.garaget.org/archive/67/66688/89685/89685-2345058.jpg

Sen till sist så har vi då lite planer för utsidan. Har en längre tid nu stört mig på grillen som sticker ut för övriga bilen då (nästan) inget annat är kromat. Speedparts har en snygg mattsvart grill med honeycomb-mönster, men 1400kr känns inte så lockande. Istället tänkte jag testa och lacka det kromade på min i mattsvart, sen kanske byta ut ribborna mot ett honeycomb-nät. Det kanske blir en liten säkning bak också, om jag inte lastar i en till bas. Tänkte även byte ut alla emblem, inklusive dom i fälgarna, tänkte köra något liknande det på skuffluckan.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/66688/658100_45tk64.jpg

Får se vad jag kommer på för andra ideér under vintern, brukar bli en hel del funderande över saker och ting och ibland får man nån idé som biter sig fast och utvecklas. Bilen kommer iaf att fortsätta utvecklas ända tills den byts bort eller säljs, ett ständigt pågående projekt som det heter. Hoppas att ni vill följa med och se vad som händer, kom gärna med ideér och föslag. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök