3433
Sök

Standard: Lysen som blinkar när det basar..

412 Inlägg
12 februari 2006
#21
Detta är ett jävla dilemma tycker jag.
Många säger köp en kodenstaor, andra säger köp batteri.
Jag har nu tagit ställning till detta, och köper ett ordentligt batteri.
Tror det är de bästa att göra.

21 Inlägg
12 februari 2006
#22
Tror inte det kommer lösa ditt problem! som jag skrev tidigare så kommer extra batteriet bara ta mer kräm från generatorn för att orka ladda! Kolla utbytes generator istället!


Driver
2 111 Inlägg
12 februari 2006
#23
Gripa skrev:
Tror inte det kommer lösa ditt problem! som jag skrev tidigare så kommer extra batteriet bara ta mer kräm från generatorn för att orka ladda! Kolla utbytes generator istället!

Tror han menade att han ska byta ut de gamla inte sätta dit ett extra så att säga...
r'tta mig om jag har fel?..

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

21 Inlägg
12 februari 2006
#24
Ok såg bara att han hade nästan nytt batteri redan!


781 Inlägg
13 februari 2006
#25
Finns inga genvägar för de perfekta ljudet.. vill man sätta dit en kond.. å tro problemet är ur värden.. så oki..

annars är det bara att sätta in en RIKTIG generator och ett bra batari som gäller

8 156 Inlägg
13 februari 2006
#26
timpan_87 skrev:
Finns inga genvägar för de perfekta ljudet.. vill man sätta dit en kond.. å tro problemet är ur värden.. så oki..

annars är det bara att sätta in en RIKTIG generator och ett bra batari som gäller

En bra generator är första steget. Ett bra batteri är steg 2.
Sen för att kunna få ut det mesta av allting så ska man ha en kond.

Dåliga batterier kan inte ta fram tillräckligt med watt (för stunden) som krävs för att driva slutsteg och högtalare. En annan sak att tänka på är att en 12V generator @ 80A klarar av att producera 950W.
(12V x 80A = 950VA = 950W)
Från den summan så får man dra bort flera hundra W bara för lysena på bilen. Sen drar ju klimatanläggningen en hel del också.

Vad ligger en 940:s generator på? 100A?

Så lägger man till en kondensator så kan man höja maxgränsen lite till. Den jämnar ut strömförbrukningen. Pressar ut det sista ur systemet.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

21 761 Inlägg
13 februari 2006
#27
Sedan kommer man ihåg att det inte är säkert att generatorn klarar av att hålla 14-14,4V vid max ström och om den nu gör det så är det vid ca 2000 motorvarv eller högre.
På tomgång kan man glömma att få ut sina 80 eller 100A.

51 Inlägg
26 juni 2006
#28
jag läser, läser och läser. hela tiden varvas man med generator, batter och kondensator.
jag har samma problem som killen hade. Jag har ett steg + 12" bas. Det är ganska bra kräm i steget och har även en ganska schyst framsystem, men som är kopplat till huvudenheten.
När jag åker och det är mörkt och dunkar mkt musik, så blinkar varenda ljuskälla i hela bilen.
Jag kör 90km/h och det blinkar. är det bästa att kolla generatorn, lr ska jag klubba på en kondensator som jag nästan redan har fixat? hade nu också tänkt sätta dit ett slutsteg till, och därför vill jag lösa detta problem. Skulle det funka att driva två slutsteg + extraljus + allt annat med en vanlig generator och fräscht batteri? Bugar för de svar jag får.


6 851 Inlägg
26 juni 2006
#29
Phaetoon skrev:
timpan_87 skrev:
Finns inga genvägar för de perfekta ljudet.. vill man sätta dit en kond.. å tro problemet är ur värden.. så oki..

annars är det bara att sätta in en RIKTIG generator och ett bra batari som gäller

En bra generator är första steget. Ett bra batteri är steg 2.
Sen för att kunna få ut det mesta av allting så ska man ha en kond.

Dåliga batterier kan inte ta fram tillräckligt med watt (för stunden) som krävs för att driva slutsteg och högtalare. En annan sak att tänka på är att en 12V generator @ 80A klarar av att producera 950W.
(12V x 80A = 950VA = 950W)
Från den summan så får man dra bort flera hundra W bara för lysena på bilen. Sen drar ju klimatanläggningen en hel del också.

Vad ligger en 940:s generator på? 100A?

Så lägger man till en kondensator så kan man höja maxgränsen lite till. Den jämnar ut strömförbrukningen. Pressar ut det sista ur systemet.

Håller inte med helt..
Steg 1: Generator 100%ok.
Steg 2: batteriet skall vara prima
Steg 3: Ritiga KABLAR..inte en konding

Har själv haft en hel del ljud (se min Saab 9000) och hade inte något blinkande i lampor..
det va först efter 1-1½ timmes spelning UTAN motor igång som det kom..
Senast redigerat av Tiaz (26 juni 2006)


21 761 Inlägg
26 juni 2006
#30
tqvisten:

Hur många ampere är din generator på?
Hur många watt är steget på?
Hur många watt är extraljusena på sammanlagt?
Senast redigerat av Drönirettab (26 juni 2006)

51 Inlägg
26 juni 2006
#31
Vet ej.
Skall kolla upp det tills imorgon.


8 156 Inlägg
27 juni 2006
#32
Tiaz skrev:
Håller inte med helt..
Steg 1: Generator 100%ok.
Steg 2: batteriet skall vara prima
Steg 3: Ritiga KABLAR..inte en konding

Har själv haft en hel del ljud (se min Saab 9000) och hade inte något blinkande i lampor..
det va först efter 1-1½ timmes spelning UTAN motor igång som det kom..

Nja. Riktiga kablar borde väl egentligen ligga högre upp. Utan bra kablar så kvittar det väl om generatorn och batteriet har utmärkt prestanda, för då får ju ändå inte stegen och högtalarna tillräckligt mycket med kräm i vilket fall?

En kondning använder man ju bara om man har problem. Jag ser det mest som en nödlösning när steget bitvis kräver mer än vad det övriga elsystemet kan leverera. Man ska ju tänka på att det kan uppstå en tidsfördröjning också...

En kondning ska man ha när bilens elsystem klarar av att leverera t.ex. max 500W till ljudsystemet och när ljudsystemet normalt kräver 490W och har enstaka toppar på över 500W...
Bäst är det förstås att förbättra elsystemet så att den kan försörja ljudsystemet. Annars så kan man använda en kond. för att ta hand om topparna. (Men det kan i vissa fall fungera lika bra med ett extra batteri)

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

51 Inlägg
27 juni 2006
#33
sådär...har nu kollat upp.
min generator är helt ok.
har ett litet batteri 44ah.
driver extraljus på drygt 300W och ett slutsteg på 620W och planerar att installera ett till.

vad är det bästa att göra?


326 Inlägg
27 juni 2006
#34
skulle prova å byta bateri å en konding! jag har ett mds gp3 speg å mds da1280 bas å kan spela på bra i ca 20-30min å ändå kunna starta fasst laporna blinkade när jag åkte!

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!

21 761 Inlägg
27 juni 2006
#35
Ok.

Om du har en motor med insprutning så drar ju pumparna en del ström, på min 240-86 så laddar generatorn ca 25A när motorn är igång och endast halvljuset är på.
Tar vi extraljusen så blir det ungefär 300/14=21A.
Räknar vi med att du kör steget på hälften så blir det drygt 300W/14= 25A(avrundat lite uppåt).

Jaha, då är vi uppe i ca 70A och då har vi inte räknat med tex fläkt, elsits, eventuell elbakruta osv.
Nu vet jag ju inte om du har insprutning men om det är så, då får alltså generatorn jobba enormt hårt om den är på 70-80A.
Står du med bilen på tomgång så orkar generatorn inte hålla spänningen, den kommer inte att ladda någonting utan batteriet måste ge ström istället vilket betyder att det långsamt dras ur.

Att du dessutom har ett relativt litet batteri betyder sannorlikt att det inte kan ge ut så mycket ström, åtminstone om det är ett "vanligt" batteri.

Det skulle vara intressant att veta precis hur många ampere generatorn är på.
Senast redigerat av Drönirettab (27 juni 2006)

51 Inlägg
27 juni 2006
#36
Den är på 70A.
Vet ej om jag har insprut lr förgasare, någon har någon gång sagt att det finns något mellanting (?).
Det är en Golf 3 -94 (tidig)


21 761 Inlägg
27 juni 2006
#37
Jag tror att batteriet är för klent med tanke på att du har tänkt skaffa ett till steg. Generatorn får nog jobba ganska mycket även om det inte är insprutning, det borde väl inte vara så svårt att få tag på en begagnad generator som ger mer kräm. Det finns väl tex 90A till VW-bilar har jag för mig.

Min personliga åsikt är att du bör skaffa ett större batteri och större generator om du vill kunna poppa samtidigt som extraljusen är igång. En del brukar rekommendera extra batteri när man börjar att ha över 700-800W RMS i slutstegseffekt. Extra batteri med batteriavskiljare är bra om man vill spela en del med motorn avslagen också utan att behöva bekymra sig om motorn ska starta.
Detta kommer naturligtvis att kosta en del men om du har bestämt dig för en konding så är det ju du som bestämmer det, inte vi. Vi kan bara ge förslag. Jag tycker själv att det inte ska behövas kondingar i bilstereosystemet.

51 Inlägg
27 juni 2006
#38
men en bättre generator...vad kan det kosta? är inte dem svindyra...och batteri, duger det med något från biltema, lr är det tvunget att köpa något pryl-nörd-aktigt?


21 761 Inlägg
27 juni 2006
#39
Jag har inte köpt batterier från Biltema men det borde inte vara något större fel på dem tycker jag. Det är möjligt att de inte ger ut riktigt lika mycket startström som ett "märkesbatteri", typ Tudor eller Varta, men det ska nog fungera ändå om man låter bli att ladda ur det så mycket.

En del har skrivit att deras Biltemabatteri har funkat kanon och en del skriver att det bara är skit.
Min misstanke är att batterierna kanske har blivit helt urdragna någon eller några gånger och det mår inte ett startbatteri så bra av, därför har det gått sönder. Men det är vad jag tror, har ju inga bevis för det.

Har själv haft ett rött Optima och har nu ett Tudor Maxxima 900 och båda dessa är mycket bra(och dyra) enligt mig. Det finns dock andra mycket bra batterier, tex Odyssey och Trojan.
Senast redigerat av Drönirettab (27 juni 2006)

51 Inlägg
27 juni 2006
#40
Okej, så ett bättre batteri tror du kan räcka lr tror du generatorn oxå behöver bytas?



Sök