2471
Sök

Lagligt med 4-punkt?

1 311 Inlägg
16 juni 2008
#21
japp det stämmer, men kolla upp med bilsportförbundets reglementen för att få installationen korrekt!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

4 001 Inlägg
16 juni 2008
#22
Emilius skrev:
LuCiiifer skrev:
Emilius skrev:
tackar, följdfrågan blir väl: hur fan tänker sbp?
det är alltså bättre utan bälte än 4 punktsbälte. okej!

Felmonterade 4p bälten är livsfarligt du kan slita sönder inälvor om du sätter de för långt ner och som sagt monterar du de i golvet så går ryggen av som en tandpetare.

sen är det väl bara montera bälten i bilen ist för att inte ha några? skulle jag gjort. känns säkrare.

jo det förstår jag med.. men jag tänkte kolla upp just hur de måste monteras innan jag gör det,
bilprovningen kan ju ge nedslag på felmonterade 4p, visst men är de monterade rätt så?
undras hur mycket ett vanligt 3p bälte hjälper när jag har skålade racingstolar?
lär ju vara en del mellanrum mellan bältet och föraren.. där kan man väl snacka farligt också

så man får ha dem monterade men inte använda?
då blir det väl att bara använda skitet på rejs då.

om jag inte är helt fel ute så kan man få anmärkning hos SBP om du har satt i stolar som gör att 3p bältet inte kommer att funa som det är tänkt...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Avstängd
1 714 Inlägg
4 februari 2009
#23
kolvas skrev:
Emilius skrev:
LuCiiifer skrev:

Felmonterade 4p bälten är livsfarligt du kan slita sönder inälvor om du sätter de för långt ner och som sagt monterar du de i golvet så går ryggen av som en tandpetare.

sen är det väl bara montera bälten i bilen ist för att inte ha några? skulle jag gjort. känns säkrare.

jo det förstår jag med.. men jag tänkte kolla upp just hur de måste monteras innan jag gör det,
bilprovningen kan ju ge nedslag på felmonterade 4p, visst men är de monterade rätt så?
undras hur mycket ett vanligt 3p bälte hjälper när jag har skålade racingstolar?
lär ju vara en del mellanrum mellan bältet och föraren.. där kan man väl snacka farligt också

så man får ha dem monterade men inte använda?
då blir det väl att bara använda skitet på rejs då.

om jag inte är helt fel ute så kan man få anmärkning hos SBP om du har satt i stolar som gör att 3p bältet inte kommer att funa som det är tänkt...

bumpar denna tråd lite då det är dags att handla inredning till bilen snart.

kolvas, jag har årsmodell '65 bil så några 3p bälten behövs inte,
ingen som vet vad som gäller med att montera och använda 4p bälten när det inte finns krav på 3p?


Meister
6 763 Inlägg
4 februari 2009
#24
Emilius skrev:
kolvas skrev:
Emilius skrev:

jo det förstår jag med.. men jag tänkte kolla upp just hur de måste monteras innan jag gör det,
bilprovningen kan ju ge nedslag på felmonterade 4p, visst men är de monterade rätt så?
undras hur mycket ett vanligt 3p bälte hjälper när jag har skålade racingstolar?
lär ju vara en del mellanrum mellan bältet och föraren.. där kan man väl snacka farligt också

så man får ha dem monterade men inte använda?
då blir det väl att bara använda skitet på rejs då.

om jag inte är helt fel ute så kan man få anmärkning hos SBP om du har satt i stolar som gör att 3p bältet inte kommer att funa som det är tänkt...

bumpar denna tråd lite då det är dags att handla inredning till bilen snart.

kolvas, jag har årsmodell '65 bil så några 3p bälten behövs inte,
ingen som vet vad som gäller med att montera och använda 4p bälten när det inte finns krav på 3p?

Du får inte ha det. Men det är ju bara att ta bort innan besiktningen. Jag har ju svårt att tro att en polis ska stoppa dig och ge dig böter för att du åker med bälte


KHRacing
4 februari 2009
#25
boosted_142 skrev:
Kitkars bilar kan man regga med 4punkts bälten,

Nej. Källa. SFRO representant

JDM
593 Inlägg
4 februari 2009
#26
Jag har hört att det är ok att ha 4punkts i bilen om du har kvar och använder 3punkts.

Men tänk dig för, 4-5-6punkts ska kompletteras med bur. För om du voltar med bilen och knölar till taket och har 4punkts på dig så kan inte kroppen vikas åt sidan som man kan med 3punkts så du mosas under taket.

Det ska vara JDM och bana!

4 001 Inlägg
4 februari 2009
#27
Haxxel skrev:
Jag har hört att det är ok att ha 4punkts i bilen om du har kvar och använder 3punkts.

Men tänk dig för, 4-5-6punkts ska kompletteras med bur. För om du voltar med bilen och knölar till taket och har 4punkts på dig så kan inte kroppen vikas åt sidan som man kan med 3punkts så du mosas under taket.

jag fattar inte att folk snöat in på det där, om taket kommer ner så hinner du knappast vika undan kroppen, det gör taket åt dig, och ifall nu taket viks ner såpass så bör även stolen vikas ner så mycket och därmed även bältena.
Det går jättebra att luta överkroppen åt sidorna med 4p bälten och standardstol, har man däremot en tävlingsstol så är det den som kommer att göra så du inte kan vika kroppen åt sidan, men det kan du inte göra med 3p heller i det läget

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må


Sök