Tull och moms är inga kostnader som har med registrering att göra.
Om bilen tas in via ett annat EU-/EES-land (exempelvis Tyskland eller UK) så har du registreringsavgift där + intyg från Nissan 900 kr + registreringsbesiktning inkl vägning 1 870 kr + kontrollbesiktning 300 kr.
Kommer bilen från 3:e land (alltså utanför EU/EES) så är det egentligen omöjligt att registrera den här, då man inte får dispens för intyg på bromssystem och fordonsbuller. Dessa intyg går inte att införskaffa på laglig väg (alltså från generalagenten). Finns dock vägar man kan gå för att registrera en direktimport, men då blir det dyrt, cirka 10Kkr + avgifter.
I bägge fallen måste bilen återställas till orginalskick, vilket kan kosta en bra slant om man inte gör det själv. Skall någon registrera bilen åt dig så tillkommer deras arvode. Utöver det kan kostnader tillkomma för konvertering av strålkastare, hyra av E-märkta lyktor, etc. Listan kan göras lång...
Utöver det tillkommer det ju alltid lite småkostnader som exempelvis bensin, smågrejer som kanske måste/bör bytas ut, etc.
Billigaste sättet att skaffa en hårt trimmad Skyline är att antingen köpa en som redan finns i landet eller köpa en utomlands som är orginal, och sedan köpa en färdigtrimmad motor som man monterar i. Märk väl att jag sa billigaste, inte smidigaste...
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex