2931
Sök

Registrering i sverige

10 Inlägg
20 januari 2006
Trådstartare
#1
En polare har nyligen varit i japan och blev sugen på en R33 med 623 hk som han hittade där , någon som vet typ vad det skulle kosta att registrera den här i sverige?

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
20 januari 2006
#2
Hmm, jag tror nog inte att han över huvudtaget skulle få den registrerad i Sverige tongue
Om han inte stryper ner den till originalhästarna, vad de nu är då.
Men jag är inte säker. Fråga av någon som har tagit in en Skyline smile


324 Inlägg
20 januari 2006
#3
tror också det blir svårt att regga in den här, dom på besiktningen är så j-vla tjänsliga du får inte ens ha öppet luftfilter allt måsta vara orginal tyvär. enda tjansen är i så fall att man har bra kontakter på besiktnigen så kanske det går, men det har också blivigt svårt för dom på besiktningen har ändrat sina regler där också. så tror nog tyvär att det är kört.


10 Inlägg
20 januari 2006
Trådstartare
#4
nemas problemas tongue jobbar på bilprovningen smile

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
20 januari 2006
#5
BilProvningen skrev:
nemas problemas tongue jobbar på bilprovningen smile
Jasså tongue så det spelar ingen roll om bilen har 600 hk++?
Vad säger ni vid besiktningen då? tongue


10 Inlägg
20 januari 2006
Trådstartare
#6
oj tongue kollade upp det nyss , att bara registrera bilen här skulle kosta 75 000 ...

Senilingenjör
33 Inlägg
20 januari 2006
#7
BilProvningen skrev:
oj tongue kollade upp det nyss , att bara registrera bilen här skulle kosta 75 000 ...
Oj! Vad är det mer specifikt som kostar? Vad krävs att man gör?


264 Inlägg
20 januari 2006
#8
bilar från icke eu-länder måste skattas in när de kommer till sverige, sen har du det vanliga, invägning, skrotningsavgift, registreringsbesiktning + att i vissa fall måste du köpa nya bilners och liknande för att bilen ska gå att besiktiga i sverige....

Kolla gärna in mitt Swift Sport bygge!
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316637

2 014 Inlägg
28 januari 2006
#9
Tull och moms är inga kostnader som har med registrering att göra.

Om bilen tas in via ett annat EU-/EES-land (exempelvis Tyskland eller UK) så har du registreringsavgift där + intyg från Nissan 900 kr + registreringsbesiktning inkl vägning 1 870 kr + kontrollbesiktning 300 kr.

Kommer bilen från 3:e land (alltså utanför EU/EES) så är det egentligen omöjligt att registrera den här, då man inte får dispens för intyg på bromssystem och fordonsbuller. Dessa intyg går inte att införskaffa på laglig väg (alltså från generalagenten). Finns dock vägar man kan gå för att registrera en direktimport, men då blir det dyrt, cirka 10Kkr + avgifter.

I bägge fallen måste bilen återställas till orginalskick, vilket kan kosta en bra slant om man inte gör det själv. Skall någon registrera bilen åt dig så tillkommer deras arvode. Utöver det kan kostnader tillkomma för konvertering av strålkastare, hyra av E-märkta lyktor, etc. Listan kan göras lång...

Utöver det tillkommer det ju alltid lite småkostnader som exempelvis bensin, smågrejer som kanske måste/bör bytas ut, etc.

Billigaste sättet att skaffa en hårt trimmad Skyline är att antingen köpa en som redan finns i landet eller köpa en utomlands som är orginal, och sedan köpa en färdigtrimmad motor som man monterar i. Märk väl att jag sa billigaste, inte smidigaste...

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex


Sök