3590
Sök

Min motor kokar, hjälp lösa.

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
#1
Haloj.
Jag ägen en honda civic 97 sport coupe. Idag när jag ute och gled upptäckte jag att tempen var på MAX och att det inte kom någon värme alls från ventilationen även då jag hade den på max värme. Jag stannade bilen och kollade om fläken blåste på kylaren och de gjorde den inte. Vattennivån var under min och då fylde jag på den men de ändrade typ ingenting. Vet inte om det spelar någon roll men jag fylde på i reservoaren och inte i själva kylaren.

Vad kan vara felet?
Senast redigerat av Sherlia (7 juni 2008)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

Makaronborrare
993 Inlägg
7 juni 2008
#2
Ajdå. Hur länge körde du med tempen på max? Låter som att givaren till elfläkten är trasig i allafall för när den funkar så ska den ju börja snurra när motortempen överstiger en viss grad


Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
#3
Jo men hur förklarar du att det inte kom någon värme in i coupen även fast den var vriden på max? Jag körde totalt 1mil från start till stop. När den blev max vet jag dock inte, var först på slutet jag upptäckte det.

Kan det vara så att nån slags pump har lagt av ?
Senast redigerat av Sherlia (7 juni 2008)

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

1 004 Inlägg
7 juni 2008
#4
tempgivaren till instrumntet?

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
#6
Vattnet i reservoarer kokade när jag öppnade huven så att givaren till själva mätaren är paj finner jag inte troligt, mätaren och verkligenheten var väldigt sanna.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

1 004 Inlägg
7 juni 2008
#7
då håller jag med pellefax...

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
#8
Kan ni förklara varför ni tror det?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

1 004 Inlägg
7 juni 2008
#9
kompen går ut i vattnet= hög temp i toppen?..

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

1 207 Inlägg
7 juni 2008
#10
Några enkla sätt att se om man bränt topplockspackningen.
Öppna behållaren och känn efter på vattnet. Är det en oljefilm i den är risken stor att du bränt packningen.
Lukta. Om det luktar "avgasaktigt" är det likadant där, packningen.
Kolla på avgaserna, kraftig vit rökutveckling tyder på packningen.

Man kan även skruva bort ett tändstift och se efter om det är ovanligt rent där. Kan dock vara svårt på din bil eftersom jag misstänker att det är rätt så begränsat med utrymme där.

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
#11
ovanligt rent... vet inte ens hur tändstift ser ut i vanliga fall wink

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

1 004 Inlägg
7 juni 2008
#12
lämmna in bilen....

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
#13
Nä nå kan jag fixa problemet själv men jag vet ärligt inte hur tändstift brukar se ut, har knappt bytt några sådana. Vad kostar en packning tro?

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

1 207 Inlägg
7 juni 2008
#14
Smedhult skrev:
ingen idé att köpa packning innan du tagit reda på om de är den. för den är noginte billig ska fdu se, o sen plana toppen, slipa ventiler/ventilsäten mm

Det sistnämnda kanske inte behövs. Det är bara när bilen gått och blivit alldeles för varm och toppen slagit sig man behöver det.

F.ö. kostade min cylinderpackning (topplockspackning) runt 1200kr orginal. Det går att få de billigare också. Det kan vara en idé att köpa en sotningssats när du ändå håller på.

BTLulle
7 juni 2008
#15
Man skruvar inte tillbaka ett topplock som kokat för det har med 99% säkerhet slagit sig. I ärlighetens namn så har jag inte varit med om en kokad motor med alutopp som inte slagit sig, så plana den innan du skruvar tillbaka den så slipper du en massa extra jobb, sen så är det lika bra att slipa in ventilerna då man ändå har toppen lös.

MVH Peter

1 703 Inlägg
7 juni 2008
#16
Du kan ju även passa på att ta väck termostaten och kolla så att den öppnar som den ska.

Lägg den i en gryta med vatten och sätt den på spisen, med hjälp av en termometer ser du om termostaten öppnar vid ca 80 grader. gör den inte det, så är den tjasig.


Allmänt trevlig.
94 Inlägg
7 juni 2008
#17
Hade liknande problem med escorten, dock hann jag stanna innan motortempen gick över på rött.

Det visade sig att vattenpumpen gått åt h*lvete, samt att jag inte hade någon termostat lolroll , Efter byte av vattenpump och insatt termostat höll den tempen som vanligt igen.

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
#18
Ska ringa Honda på Måndag och fråga dom om råd.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

Företagare & YouTuber
1 940 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#19
Em... kan problemet sitta i att jag fick i 3 liter vatten i kylaren idag för nu håller den tempen ^_^ Om de var de som var felet så är det helt enkelt jag som tagit miste om vilket hål man ska fylla på vatten i.

Stylingwebben.se | LED lampor
Länk till min YouTube kanal: DesireToInspire

736 Inlägg
8 juni 2008
#20
Ja, är det för lite vatten kan det absolut förklara dina symtom, problemet är att systemet inte ska läcka om allt fungerar och man ska i princip aldrig behöva fylla på vatten, så att 3 liter försvunnit är ett fel i sig.



Sök