3053
Sök

Ska man ha Öppen eller återcirkulerande Dumpventil Till min Saab 9-3 -99

116 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
Börjar undra här för det var en som sa att en öppen dumpventil kan förstöra motorn att den inte får så mycket luft. Men sen läste jag att det är om man har en Luftt massa mängd mätare i bilen men hur vet man om man har det alltså? OCh om dumpventilen 'är en återcirkulerande eller inte humm ?

någon som kan hjälpa mig som kanske har samma årsmodell och en 9-3a som jag?

1 002 Inlägg
7 juni 2008
Du har trionic-5 och då ingen luftmassomätare. Nu har du förmodligen en orginal av som är återcirkulerande. Så svaret är JA. Du KAN ha en öppen dump.

...

116 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
Gött så du är helt säker på det .. Antog att de nyare hade luftmassemätare .. Något speciellt man ska tänka på isf när man har det annars och så?

terazzi
7 juni 2008
Lånar tråden lite,undrar detsamma fast till en 9-5a 2,3T 1999..

116 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
http://www.speedparts.se/arkiv/dump.htm hittade detta kanske kan vara intressant att läsa för dej ..

terazzi
7 juni 2008
Danke smile

294 Inlägg
7 juni 2008
dem flesta saabar kan ha öppen dump. iaf dom med T5..

"För att bli gammal och erfaren måste man först vara ung och galen"

1 002 Inlägg
7 juni 2008
Adamski skrev:
Gött så du är helt säker på det .. Antog att de nyare hade luftmassemätare .. Något speciellt man ska tänka på isf när man har det annars och så?

Bilar med trionic-5 har mapsensor istället för luftmassomätare.. du såg ju själv på länken du la upp vilka bilar som har de osv..

...

116 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
Tack så mycket för hjälpen big_smile varje dag lär man sig alltid något nytt

1 002 Inlägg
7 juni 2008
J_Storm skrev:
dem flesta saabar kan ha öppen dump. iaf dom med T5..

Fel. dom flesta saabar kan ej ha öppen dump.

...

116 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
är det bara de äldre moellerna av saab som då kan ha öppen dump alltså?

117 Inlägg
7 juni 2008
din saab kan ha dump inga problem ...

1 002 Inlägg
7 juni 2008
Adamski skrev:

Men du la ju själv upp en länk där man kan läsa vilka bilar som kan ha de.. Det är allstå saabar mellan -94 och 00 (med vissa undantag) som kan ha det.

btw. använd sökforumet här på garaget så får du svar på dina frågor nästa gång.!

...

116 Inlägg
7 juni 2008
Trådstartare
Yes ska jag göra ha de

2 164 Inlägg
7 juni 2008
Du har en Trionic 5 så inga problem.
Alla med RÖD tändkassett kan ha öppen dump.

MVH

F

126 Inlägg
8 juni 2008
Alla med RÖD kassett kan ha öppen "dump"

Alla med SVART kassett är det bara 100% återcirkulering som gäller.. inget jävla hybrid lr något sånt skit funkar tro inte på vad alla skriver. Och för de som kanske kör med en hybrid i sin t.ex 9-5a BYT innan det händer något DYRT.. och kom inte och säg "men bilen går ju hur bra som helst" ja men vad vet du vad som försegår inne i motorn?

Mvh

9-5 aero

46 Inlägg
8 juni 2008
ähh, kör på återcirkulerande, om du inte har över 300 hk är det ingen mening o ha öppen dump, tar sån jäkla tid o ladda upp det igen om du har under 300...fick jag lära mig av mina fordonslärare iaf.

2 164 Inlägg
8 juni 2008
Lurifilur skrev:
ähh, kör på återcirkulerande, om du inte har över 300 hk är det ingen mening o ha öppen dump, tar sån jäkla tid o ladda upp det igen om du har under 300...fick jag lära mig av mina fordonslärare iaf.

Då har din fordons lärare väldigt fel!
De är samma tid om man har återcirkulerande eller atmosfäriskt dump/AV!

MVH

F

115 Inlägg
8 juni 2008
Adamski skrev:

Du kan har öppen dump, det är inga problem.. Satsa på något bra big_smile

116 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
hehe jag ahr faktiskt ett Bsr Luftfilter hehe hörde av en polare att det skulle vara farligt men antar att han inte visste att det var en t5 motor visste knappt jag heller hehe tongue

Sök