1792
Sök

Varför slänger min Turbo ur sig en massa olja?

32 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#1
OBS!! Turbon ÄR HEL  Motorn är nyrenoverad Men ändå så slänger den ur sig en massa olja i avgashuset på turbon.... HAr kopplat oljesystemet Via oljeadaptern  alltså  från adapern som oljefiltret sitter på till oljekylaren vidare till turbon och sedan in i oljeadaptern igen? kan man inte göra så eller?

Vet hur oljesystemet sitter org på volvo turbo motorn Men ska det spela någon roll hur man kopplar det? För orginal systemet kommer ju att trycksättas lika mkt som på det sättet som jag kopplat skiten. För Oljesystemet i motorn osv är ju ett slutetsystem så så när oljetrycket kommer så är väl trycket lika mkt vare sig man är framför oljepumpen eller bakom pumpen??!?!?!?!?

RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL!!!!!!!

En till fråga. Kan man leda olja baklänges genom turbon då? Turbon är en Garret 740/940 org ej ltt turbon.
Lr är det då det blir fel och oljan tar en annan väg genom avgashuspackningen och ut i avgassystemet?!?!

TACKSAM FÖR SVAR FRÅN DOM SOM VET  o kanske från dom som inte vet spelar ingen troll HJÄLP!

51 Inlägg
8 juni 2008
#2
Skall inte returen från turbon vara trycklös dvs gå ner i tråget?

(Bara för att jag har fel betyder inte att du har rätt)

32 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#3
Så det ska alltså inte vara något tryck genom turbon på oljesidan?

16 197 Inlägg
8 juni 2008
#4
oljereturen e i princip tryckös eftersom de går rakt ner i oljetråget.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
8 juni 2008
#5
Rc_Tuning skrev:
Så det ska alltså inte vara något tryck genom turbon på oljesidan?

de e tryck på "insidan" men inte på "utsida"..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

32 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#6
evilaudio skrev:
oljereturen e i princip tryckös eftersom de går rakt ner i oljetråget.

Så man kan alltså inte ha något vidare högt tryck genom turbon?

32 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#7
evilaudio skrev:
Rc_Tuning skrev:
Så det ska alltså inte vara något tryck genom turbon på oljesidan?

de e tryck på "insidan" men inte på "utsida"..

Det är tryck in i turbon men sen släpper trycket och oljan får rina ner i tråget alltså?

16 197 Inlägg
8 juni 2008
#8
oljan som kommer in i turbon har ju samma tryck som du har övrigt i motorn men på "returen" så ska de ju rinna ner i tråget.. skulle du ta tryck ner i tråget så skulle inte din motor må så bra.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

16 197 Inlägg
8 juni 2008
#9
Rc_Tuning skrev:
evilaudio skrev:
Rc_Tuning skrev:
Så det ska alltså inte vara något tryck genom turbon på oljesidan?

de e tryck på "insidan" men inte på "utsida"..

Det är tryck in i turbon men sen släpper trycket och oljan får rina ner i tråget alltså?

helt rätt..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
8 juni 2008
#10
Returen ska du ju int koppla tibaka ti oljefiltret heller, utan de ska ju ner i tråget så nu har du väl ingen retur på de för de kommer ju tryck från båda hållen väl??...
Senast redigerat av Toffe10 (8 juni 2008)


32 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#11
evilaudio skrev:
oljan som kommer in i turbon har ju samma tryck som du har övrigt i motorn men på "returen" så ska de ju rinna ner i tråget.. skulle du ta tryck ner i tråget så skulle inte din motor må så bra.

Okay..  nu är det så att det är ett B230e block så det finns inget uttag för turbo "returen" och in i turbon heller därför kopplade jag detta så här trodde inte att det skulle spela någon roll... så hur fan ska jag göra nu? Jag kan inte fixa dom där hålen här hemma o jag har ingen lust att riva hur motorn heller men har hört att turbon måste ha rinande olja igenom sig va? man kan inte stänga in lite olja i den? då kanske turbon rasar på en gång....

32 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#12
Toffe10 skrev:
Returen ska du ju int koppla tibaka ti oljefiltret heller, utan de ska ju ner i tråget så nu har du väl ingen retur på de för de kommer ju tryck från båda hållen väl??...

Hmm..  jag har allt ut från motorn fixat på oljeadaptern och oljeadaptern funkar väl så att oljan går ut i ena hålet och sen tillbaka in till motorn i det andra? annars skulle ju int eolja kunna cirkulera ut till oljekylaren så som det sitter orginal?

1 703 Inlägg
8 juni 2008
#13
Du får plocka ner tråget och svetsa dit en anslutning för returen.
Anslutningarna på sandwichplattan är främst anpassade för att ansluta ett oljekyl. Oljetrycket till turbon bör du plocka från nåt annat ställe, eller om du har ytterligare en anslutning på adaptern.


Forummoderator
10 576 Inlägg
8 juni 2008
#14
returen måte ha fritt fall i princip rakt ner, gör som ovanstående säger, svetsa fast ett rör med ca 12-15mm innerdiameter på tråget och dra en slang där i mellan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 688 Inlägg
8 juni 2008
#15
Eller borra ett hål, gänga och dra dit en anslutning. Absolut enklast.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
8 juni 2008
#16
Rc_Tuning skrev:
Toffe10 skrev:
Returen ska du ju int koppla tibaka ti oljefiltret heller, utan de ska ju ner i tråget så nu har du väl ingen retur på de för de kommer ju tryck från båda hållen väl??...

Hmm..  jag har allt ut från motorn fixat på oljeadaptern och oljeadaptern funkar väl så att oljan går ut i ena hålet och sen tillbaka in till motorn i det andra? annars skulle ju int eolja kunna cirkulera ut till oljekylaren så som det sitter orginal?

E de inga bara tryck som kommer från oljeadaptern då??...


32 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#17
torpis skrev:
returen måte ha fritt fall i princip rakt ner, gör som ovanstående säger, svetsa fast ett rör med ca 12-15mm innerdiameter på tråget och dra en slang där i mellan.

Okay! Då gör jag det med returen och så tar jag en förgrening efter oljekylaren så ett rör får gå in till turbon och det andra in i oljeadaptern igen? Så kan man väl göra ? då har jag ju tryck in till turbon och den borde förlora det trycket där eftersom oljan kan ta vägen in i motorn igen genom det andra röret och sedan får oljan rinna ner i tråget igen. Det borde väl gå lr?


Tacksam för dom snabba svaren osv!!! smile

32 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
#18
Losgard skrev:
Eller borra ett hål, gänga och dra dit en anslutning. Absolut enklast.

Mjo.. de blir ju inte så mkt gänga av i tråget blir bäst o svetsa det.. vill helst inte borra i blocket.. eller rättare sagt har inga sånna rejäla grejjer så jag kan göra det på ett bra sätt hemma i vårat garage tyvärr..

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 juni 2008
#19
Rc_Tuning skrev:
torpis skrev:
returen måte ha fritt fall i princip rakt ner, gör som ovanstående säger, svetsa fast ett rör med ca 12-15mm innerdiameter på tråget och dra en slang där i mellan.

Okay! Då gör jag det med returen och så tar jag en förgrening efter oljekylaren så ett rör får gå in till turbon och det andra in i oljeadaptern igen? Så kan man väl göra ? då har jag ju tryck in till turbon och den borde förlora det trycket där eftersom oljan kan ta vägen in i motorn igen genom det andra röret och sedan får oljan rinna ner i tråget igen. Det borde väl gå lr?


Tacksam för dom snabba svaren osv!!! smile

Nej nej STOPP där.

Det funkar såhär.  Din motor är inte avsedd för turbo och har inte uttag för det. Du behöver således göra egna.  Turbon behöver bra oljetryck in och det har du vid oljetryckskontakten.  köp ett T-kors på biltema och sno tryck där. (ingen annan stans!!!)

på undersidan av turbon rinner oljan ut utan tryck, den skall bara rinna tillbaka till motorn, enklast är att svetsa på ett rör i ovankant av tråget och dra en hyffsat grov slang.

för liten retur pajjar turbon.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

32 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
#20
torpis skrev:
Rc_Tuning skrev:
torpis skrev:
returen måte ha fritt fall i princip rakt ner, gör som ovanstående säger, svetsa fast ett rör med ca 12-15mm innerdiameter på tråget och dra en slang där i mellan.

Okay! Då gör jag det med returen och så tar jag en förgrening efter oljekylaren så ett rör får gå in till turbon och det andra in i oljeadaptern igen? Så kan man väl göra ? då har jag ju tryck in till turbon och den borde förlora det trycket där eftersom oljan kan ta vägen in i motorn igen genom det andra röret och sedan får oljan rinna ner i tråget igen. Det borde väl gå lr?


Tacksam för dom snabba svaren osv!!! smile

Nej nej STOPP där.

Det funkar såhär.  Din motor är inte avsedd för turbo och har inte uttag för det. Du behöver således göra egna.  Turbon behöver bra oljetryck in och det har du vid oljetryckskontakten.  köp ett T-kors på biltema och sno tryck där. (ingen annan stans!!!)

på undersidan av turbon rinner oljan ut utan tryck, den skall bara rinna tillbaka till motorn, enklast är att svetsa på ett rör i ovankant av tråget och dra en hyffsat grov slang.

för liten retur pajjar turbon.

Okay! Har gjort så nu men det läckte tyvärr fortfarande.. men konstaterade att jag måste ha dragit sönder packningarna i den turbon från förra testet med dom gamla oljeanslutningarna så plockade ur turbon och satte ihop en ny och nu läcker det inte!! C=  Tog oljetryck från oljetrycksmätar"hålet" och svetsade dit en anslutning i övrekanten på tråget och de verkar funka C=

Däremot har jag 4bar i oljetryck vid startmotorsnurr och vid 3000 varv har jag lite över 6 så hur mkt lär det vara vid 6000 då? jag har för mig att oljetrycket ska ligga mellan 2-6 bar inte mindre lr mer. så då kanske jag trycker sönder turbon iaf nu med tanke på det höga trycket men har ju en grov retur på turbon där det är org rör en liten bit sen en slang över den som är ca. 20 invändigt och en anslutning i tråget som är 10 invändigt... tänkte borra upp den till 15 men glömde ju bort de naturligtvis >.< men de kan inte spela så stor roll efter som slangen är så grov och den är längre än org röret också...

Men Tacksam för hjälpen!! C=


Sök