3150
Sök

Fylla på AC:n. Hur länge håller det?

150 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
Jag har kollat runt lite efter beg. bilar. AC säger frugan att det ska vara. Hittade en Audi 100 från tidigt -90-tal som bara gått 15000 mil, dvs ungefär en sån bil jag vill ha (billig, bekväm, lättmekad och hållbar) Problemet är bara att AC:n "behöver fyllas på".

Nu undrar jag om era erfarenheter om detta? Vad kostar det och hur länge kan man vänta sig att det håller? Är det normalt att gasen pyser ut efter några år, ungefär som man pumpar däcken, eller betyder det att AC:n snart ger upp helt? Att tidigare ägaren ej brytt sig om det får mig misstänksam.

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.

1 268 Inlägg
8 juni 2008
vad jag fått höra skall ett friskt AC-system ytterst sällan behöva fyllas på då det är ett slutet system möjligt det gäller nyare bilar...

96 Inlägg
8 juni 2008
Har hört från mina polare att när AC:n ska fyllas på så är det en viss risk för att det är en läcka till ac:n. Det är vad jag har hört, sen hur det är har jag inte en aning..

Reach for the sky, sky is the limit!

120 Inlägg
8 juni 2008
medellivslängden på en ac fyllning ligger på ca 4 år...men om allt e tät kan det hålla hur länge som helst ...men det brukar alltid bli ett rör eller koppling som börjar läcka och då är det kört.

Ca 1500 brukar det gå på om det inte är så att det behöver bytas nått

Fordonstekniker som konverterat till valsare
www.airbrushforum.se
www.bra-airbrush.se

150 Inlägg
8 juni 2008
Trådstartare
OK. Så då är det lite lotteri alltså. Köpa bilen, fylla, upptäcka att det läcker, laga och fylla igen. Hmm, lite för mycker chansning, då kan jag kanske lägga på ett par 1000:- och köpa en bil där AC:n funkar.

Finns det några bilar där AC:n brukar hålla länge? Ungefär som att alla konstiga elfinesser aldrig ger upp på Mazda 626. Ellr bilar där AC:n ger upp fort? Alltså, tipps för bil att leta efter om man vill ha fungerande AC utan att lägga upp så mycket pengar.

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.

Trucker
2 710 Inlägg
8 juni 2008
Ska hålla runt 10år, om inget läckande el dyl. Men se till att det är nyfyllt osv om det handlar om en 10-15år gammal bil smile

Fart missbrukare

1 688 Inlägg
8 juni 2008
Innan verkstäder fyller på så vill dom ha kontrollerat att det är tätt.
En Audi 100 säger du, har du kontrollerat så att den är konverterad till det nya ac-systemet? Dom gamla gaserna får nämligen inte användas längre. Men vist, det finns firmor som fyller ändå, men det är ju inget dom annonserar med.

Konverteringen kostar ~9000 kr.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
8 juni 2008
granite skrev:
OK. Så då är det lite lotteri alltså. Köpa bilen, fylla, upptäcka att det läcker, laga och fylla igen. Hmm, lite för mycker chansning, då kan jag kanske lägga på ett par 1000:- och köpa en bil där AC:n funkar.

Finns det några bilar där AC:n brukar hålla länge? Ungefär som att alla konstiga elfinesser aldrig ger upp på Mazda 626. Ellr bilar där AC:n ger upp fort? Alltså, tipps för bil att leta efter om man vill ha fungerande AC utan att lägga upp så mycket pengar.

Annonser där det står "ac behöver bara fyllas" och liknande är ungefär lika pålitliga som raggningsrepliker - inte alls. Behöver ett slutet system fyllas, så är det inte så slutet längre = en läcka.

Bland de vanligaste orsakerna till att ac slutar kyla/fungera (för litet tryck osv) är att kondensorn har korroderat. Den utsätts varje vinter för saltstänk och året om för smuts.
Om nu säljaren hävdar att ac:n bara behöver "fyllas", låt han/hon då göra detta (högst osannolikt att det lär hända, men värt att testa). Vänta gärna ett par dagar/en vecka med att kolla upp bilen efter detta.
Du kommer nog märka om systemet var tätt. Det tar ofta ungefär en vecka tills det har pyst ut så pass mycket ur systemet att trycket sjunkit och ac:n antingen kyler dåligt eller inte alls. En bra ac skall kyla så att man känner "kylskåpsluft" i kupén, men det sitter givetvis olika kraftiga system i olika bilmodeller var efter det tar olika lång tid att få den önskvärda temp man vill ha.
Audi 100 har ett bra ac-system (om det är den digitala ac:n) och kyler enligt uppgift riktigt snabbt.
Man brukar säga i samband med ac-renovering att allt under 10 000:- är bonus.
Lycka till!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

646 Inlägg
8 juni 2008
silver-robban skrev:
medellivslängden på en ac fyllning ligger på ca 4 år...men om allt e tät kan det hålla hur länge som helst ...men det brukar alltid bli ett rör eller koppling som börjar läcka och då är det kört.

Ca 1500 brukar det gå på om det inte är så att det behöver bytas nått

tja eftersom tidigare sagt, ac är ett slutet system, det behöver aldrig fyllas på så länge det inte är en läcka!!!!!!!
Är det en läcka så är det inte lämpligt att bara fylla, utan det skall fixas!!!

139 Inlägg
5 april 2009
jag har en läcka vid ac kompressorn på min calibra, det är så att det går in två rör i kompressorn och dessa rör sitter ihop på en fläns(metallplatta) och det läcker i skarven mellan flänsen och ett av rören.

Kan man täta detta genom hårdlödning med alutite?

166 Inlägg
5 april 2009
Min har fungerat alla år på min 850 bytte bara föra året, pga av att den läckte,men den ska nog hålla ett bra tag, om du inte stötter på annat problem som rost

1 798 Inlägg
5 april 2009
Som redan sagts, behöver det bara "fyllas på" så är systemet otätt och är alltså inte längre ett slutet system som krävs enligt lagen.
Som AC-certifierad/ackrediterad får man icke fylla ett system där man känner till en sådan brist.
Det finns säkert folk som gör detta ändå, men det blir inte mer lagligt för det.

3 235 Inlägg
5 april 2009
Läs den andra tråden just om AC. Ligger en del bra info där.
Är man händig kan man åtgärda det själv.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 12&p=4

En fin GDS sida om AC reparationer:
http://www.fam-bjork.se/citroen/AC/index.html

badboy for life
356 Inlägg
16 juli 2010
men som min 740 har gått 30 tusen mil och ac blåser inte svalt längre kan det inte bara vara att den behövs fyllas på med tanke på milen och sen tror jag alldrig den blivit påfylld:/

leva bör man ändå dör man

7 387 Inlägg
16 juli 2010
biltemaanstalld skrev:
men som min 740 har gått 30 tusen mil och ac blåser inte svalt längre kan det inte bara vara att den behövs fyllas på med tanke på milen och sen tror jag alldrig den blivit påfylld:/

mm jag har en escrutt med ac som jag köpte i höstas, tänkte att biljävlen går så pass bra, å jag fick den så billigt så jag nappade på ett erbjudande i lokaltidningen,  systemet var tomt, han felsökte minst 1.5 timmar inge läcka, han sa att gasen pyser ut lite grann, så är det,, ok bilen är 15 år, så, han fyllde, plus han lärde mig mkt om hur ac funkar då jag sa att jag ska konvertera en bil,, mkt lärorikt,, han kollade igenom systemet igen,, ingen läcka, å provkörde,, allt funkar,, ja dock har jag nått litet glapp för ibland måste jag trycka några ggr innan den sparkar igång, men va fan  smile

Sök