3106
Sök

Cupe' värmare

2 Inlägg
20 januari 2006
Trådstartare
Någon som kan komma på någon lösning så jag kan koppla in en cupevärmare som drivs på ett separat bilbatteri..?

Old School Ford
600 Inlägg
20 januari 2006
bra fråga. jag undrar exakt lika dant...

finns en 12v värmare på www.jula.se men jag vet ej om den är bra eller inte?
men annars kan du ju ta en transformator 12 till 230v men det kommer dra ström som fan och det blir dyrare än vad det är nödvändigt? men jag vet ej vad du vill betala.

skulle vara bäst om det fanns nån 12v värmare med bra speed...

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

21 761 Inlägg
20 januari 2006
Vad jag vet så finns inga kupevärmare för 12V, den som finns på Jula är bara en liten värmefläkt som antagligen bara duger till att få bort imma på en ruta.

Tänk på vad en kupevärmare drar i effekt, det skulle inte fungera med 12V.
Ett exempel: Ta en liten värmare på 800W. Om man räknar på att verkningsgraden skulle vara 100%, vilket den inte är, så skulle det innebära ca 67A i strömförbrukning. Tar vi då ett normalstort batteri, säg 60AH, med en reservkapacitet på 120 min(vilket innebär att det kan ge 25A i 120 min innan spänningen har sjunkit till 10,5V) så håller det i ca 45 min innan spänningen har sjunkit till 10,5V. Då är batteriet helt tomt vilket kan förstöra det om det upprepas 15-20 gånger.
Kom ihåg att jag räknade med 100% verkningsgrad och dessutom en värmare på 800W vilket inte räcker så långt när kvicksilvret kryper ner en bit.

Sök