2909
Sök

Tips om hur man får sin saab 9-3 sportigare GRATIS!

120 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
Hej i denna tråd tänkte jag berätta om hur man lätt och framförallt gratis kan göra sin saab 9-3og sportigare, om någon har några fler tips så lägg in dom! smile

Det är främst två saker som jag tänkte berätta om.

#1 Luftburken:
I friskluftinsuget till luftburken sitter det en tratt/rör som man kan ta bort. När detta är gjort räcker luftburkens kapacitet upp till ca 400hk. (orginal luftfilter räcker nästan hela vägen upp till 300hk).

#2 "Turboljuddämparen":
Turboljuddämparen sitter i aluminiumröret mellan turbon och orginal intercooler. För att ta bort ljuddämpningen måste man lossa på slangklämmorna (oftast underifrån) och plocka loss röret, när det är gjort syns dämpningen i röret, det sitter fastsatt med några flänsar som man böjer in och sedan är det bara att dra ut ljuddämpningen och montera tillbaka röret.

#3 Avgassystemet:
Naturligtvis kan man, om man vill, byta ut bakre ljuddämparen mot ett rakt rör för att få lite mer turbovissel, men jag rekomenderar i så fall en riktig halvsats.

2 164 Inlägg
9 juni 2008
Skulle istället säga på #1 att man ska sätta dit en större snorkel in i luft boxen annars suger den ju varm luft från motorrummet.
Sen när de gäller #3 så ta bort näst sista så får man ett betydligt bättre ljud.
Sista kan bli lite för högt för normal körning.

MVH

F

244 Inlägg
9 juni 2008
#3 skulle jag inte kalla gratis men vad vet jag. wink

1 072 Inlägg
9 juni 2008
Varför inte bara banta bil aset på hela inredningen?

2 164 Inlägg
10 juni 2008
sik skrev:
Varför inte bara banta bil aset på hela inredningen?

De ger ju mer i själva accet men inget av de som skrivs ovan gör nått nämvärt för effekten ändå.

Vill man ha saker som man kan göra för att få en bättre bil på NG900 och OG9-3 som inte har X-IC så är de just bättre och större IC sen halvsats från katten och bakåt.
De kan göra lite mer så att den orkar mer i längden.
Men de är ju INTE gratis.

MVH

F

120 Inlägg
10 juni 2008
Trådstartare
Fredrik-79 skrev:
Skulle istället säga på #1 att man ska sätta dit en större snorkel in i luft boxen annars suger den ju varm luft från motorrummet.
Sen när de gäller #3 så ta bort näst sista så får man ett betydligt bättre ljud.
Sista kan bli lite för högt för normal körning.

MVH

F

Det med snorken är ju bara att sno en bit av en dreneringsslang så är det med gratis tongue

Sök