3177
Sök

Lacka motor?

Bad decisions make good stories
86 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
Jag och en polares farsa håller på att renovera en 540cui cheva truck V8. Motorn är en av 2 st som sitter i en båt. I en Cigarette 38 ft. problemet är att motorerna är så otroligt fult lackade nu när de precis har kommit från USA. Svarta med gula och blåa prickar på.. (suck) remskivor och allt är lackat ser hemst ut. dessutom är det otroligt dåligt gjort när man blåser rent med tryckluften flyger det stora flagor av lack från blocket. (iofs bra är inte så svårt att får bort lacken då)

Men hur som helst vi vill ha båten i sjön i sommar och vill snabbt lacka den. Just nu står vi i en tillfällig verkstad och har inte alla lackprylar tillgängliga. Går det att skaffa någon schysst primer och lack på sprayburk som man kan får hyssat snyggt? Motorn ska ju bara funka. dessutom sitter den andra motorn i båten och är fult lackad. Vilken lack är bra till detta? Antagligen kommer vi ta ut båda motorerna i vinter och renovera den andra också då kommer vi antagligen passa på att lacka båda ordentligt. Så om någon förstår vår sist så kom gärna med bra tips.

tack på förhand!big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/77878/369924_srang4.jpg
6 av kolvarna urplockade ur den enorma motorn smile

166 Inlägg
10 juni 2008
Alltså det finns ju att köpa motorfärg lite varstans

86 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
jo men vilken är bäst? man kan ju inte lacka på något skit som man kan blåsa bort med tryckluften sen lixom...

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
11 juni 2008
Jag och brorsan lackade båtmotorn med Biltemas röda motorfärg. Den har suttit jättebra (inte världens snyggaste kulör dock) i fyra år nu! Fungerar perfekt så sett!

282 Inlägg
11 juni 2008
carl-hampus skrev:
jo men vilken är bäst? man kan ju inte lacka på något skit som man kan blåsa bort med tryckluften sen lixom...

Det hänger på underarbetet om du kan plåsa bort färgen.. här med Meca dom säljer färger me

86 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
jo det gär det ju självklart... Det som är gjort innan båte kom till sverige är ju helt kasst. Man blåser lixom bort skiten med tryckluften så är det aldedes fett av motorolja och skit under lacken.... Undrar vad det är för sopor som byggt ihop motor sist den blev renoverad... Hittade hammarlack på sprayburk idag det måste ju fungera rätt bra eller? har inte köpt ännu men ändå.

166 Inlägg
11 juni 2008
carl-hampus skrev:
jo det gär det ju självklart... Det som är gjort innan båte kom till sverige är ju helt kasst. Man blåser lixom bort skiten med tryckluften så är det aldedes fett av motorolja och skit under lacken.... Undrar vad det är för sopor som byggt ihop motor sist den blev renoverad... Hittade hammarlack på sprayburk idag det måste ju fungera rätt bra eller? har inte köpt ännu men ändå.

Jag skulle inte köpa hammarlack om jag var du. Den tål ju bara typ 80 grader kontinuerligt. Bättre att köpa motorfärg från typ mekonomen eller nått som tål kring 200*Celsius. Inte så kul om du lackar motorn monterar tillbaka den endast för att se den förstöras av värmen hmm.

Avstängd
200 Inlägg
11 juni 2008
lite ot men var det bara jag som inte fattade om han skulle ha dn i båten elr i chevan

Bimmer Freak
162 Inlägg
11 juni 2008
a-traktorn skrev:
lite ot men var det bara jag som inte fattade om han skulle ha dn i båten elr i chevan

Hehehe...är nog bara du som inte fattat att den ska vara i en båt, är bara motorn som e en cheva winkcool

Member of Unknown Örebro

86 Inlägg
12 juni 2008
Trådstartare
hehe...

Har film när vi startar den andra motorn. Kolla det är ganska så skönt ljud i motorn. Var visst inte 540 som vi trodde utan 572 smile
http://www.garaget.org/video/vumdoa622rbh Raka rör har dock vakum styrda ljuddämpare men det är vakum lekage någonstans så dom funkar inte smile

375 Inlägg
12 juni 2008
Köp motorfärg och inget annat så vet du att den pallar temperaturen. och sen hänger allt på underarbetet. torka riktigt fettfritt så ska det inte släppa. Jag köpte svart penselfärg på autoexperten och är nöjd med det. till headers mm så köpte jag sprayfärg (hotpaint) som pallar 600 grader.

86 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
njae headersarna förblir högglans polerade det är snyggast så smile

Sök