Tja
Nu var det ett tag sen sedan jag fick ärva denna saaben, har hittills haft min projekttråd på 900klubben.com men har nu bestämt min för att ha en även här på garaget.
Kopierar det första inlägget som jag gjorde i den tråden och skriver sedan lite kortfattat om vad som har skett sedan dess. Kommer att uppdatera både denna tråden och den på 900klubben. (Länk till den andra projekttråden hittas
här)
Fick ärva farmors gamla Saab, vilket jag blev väldigt glad över eftersom jag alltid har gillat den bilen
Dock så finns det lite att pyssla med innan man får körkort (fyller 18sep) och eftersom man inte har så mycket pengar så får det bli ett rullande projekt.
I övrigt gick den igenom besiktningen U.A. endast bra att veta att styrväxel infästningen höger är rostskadad.
Saker som ska fixas är bl.a.
*Ny kyl
*Ny bagagelucka
*Nytt tanklockslucka
*En vettig stereo
*Allmän rengöring och upputsning
*Finare grill
*Kanske vita blinkers
*Alu fälgar
Har ni något av detta i bra skick skicka ett PM
Kommer väl tillkomma mer saker efter hand kan jag tänka mej
Så här såg den ut när jag fick den.
Nu när jag har haft den i ungefär en vecka har jag gjort/börjat göra lite saker, har tagit bort vindavisaren på taket, tvättat den en gång och börjat kleta underredsmassa i hjulhus, har även gjort detta vid batteriet och under luftburken.
Ser lite bättre ut tvättad
Kletigt var det
hoppas att det gör lite nytta iallafall.
Det jag har gjort hittills är; gjort en växelspaksknopp i skolan och monterat dit O-ringar på den.
Har också påbörjat ljudbygget med att köpa HU och bytt ut 4"arna i instrumentbrädan.
Stereon föll tillslut på en Pioneer DEH-4000UB
Och 4"arna blev ett 2-vägs system från DLS som heter C4
Är väldigt nöjd med detta system hittills, dock så får jag ett missljud från ena högtalaren men det har skickas en ny.
Jag har också gjort en "batteriplatta" för att batteriet ska slippa stå i rostskyddsmassan, skulle först vara en enkel plåtbit men detta utvecklades snabbt till en med uppvikta kanter
slipade också den och lackade skyddsplåten och köpte nya batterihakar
Har tagit bort torkarna till framlysena + motor då den ena motorn inte fungerade alls men dock fungerade spolarvästskan på den sidan och den andra sidan fungerade inte spolarvätskan men motorn gjorde det men bara lite då och då
blev mycket snyggare också:)
Det senaste som har jag har börjat göra är att slipa ner och lacka om dragkroken och byta släpvagnskontakten.
Den ser ju inte allt för rolig inte
Borta
Det var allt för denna gången, kommentera på nu