torpis skrev:
Tja, du har en motor och ett sprut löst. Motorn behöver gnista + soppa, sprutet behöver veta lite saker för att kunan räkna ut hur mycket soppa som behövs och när gnistan skall komma.
Sprutet vill veta var på varvet motorn är(vevaxelgivare), i vilken takt motorn är(kamaxelgivare) hur mycket du gasar(spjällägesgivare) hur mycket luft du får in(mapsensor), lufttemp(MAT givare) hur varm motorn är (för choke mm)
sen måste sprutet kunna ge dig soppa (spridare), ge dig gnista (lämpligt tändsystem) samt styra bränslepumpar, fläktar mm.
Kan du använda några originaldelar till sprutet? exempelvis spjällägesgivare, lufttemp, vattentemp mm? Kan du använda delar av originalsprutet för att styra fläktar och bränslepump? vad säger originalsprutet om du hakar på MS på samam tempgivare? Lirar dina tändspolar för sig själva eller behöver du bygga nytt tändsystem? tomgång?
Startar originalsprutet soppapumpen om inte det får vevaxelsignal? kan man dela vevaxelsignalen till två sprut samtidigt?
Alltså det är så jäkla mycket att hålla koll på för varje bilmodell så det är inte sant.
I min bil har jag gjort följande:
separat matning till soppapumpar.
extra tempgivare (så original behåller sin givare och styr fläktar samt visar motortemp på instrumentpanelen)
extra map/mat-sensor
splittar vevaxelsignal till båda spruten (så AC, farthålalre mm fungerar)
tändspolar med inbyggt drivsteg från S60R.
större spridare med förkopplingsmotstånd.
bredbandslambda för att kontrollera soppamängd.
signal från nira till original varvräknare.
ombyggd motorlampa så besiktningen inte ger 2:a på urskruvad lampa.
Du behöver fixa samma saker fast på ett sätt som passar just din bil.
Det är inte för inte som exempelvis Autotech tar 200.000kr för det trimsteget som jag har och du lurar på att bygga.