4537
Sök

extrem baslåda men fattar inte

21 Inlägg
14 juni 2008
Trådstartare
Jag har en baslåda med 8st 8tummare. till det ett mutant 1500.1xxx steg. enligt uppgift är basarna på 200w styck/4 ohm men vare sig jag kopplar steget till 1,2,4,6,8 basar så sprakar dom som om dom exploderar , även när man inte ens spelar med hög volym. jag vet inte vad som är fel.. och sen vill jag gärna veta hur man bryggkopplar det steget till 2 och 1 ohm för det står bara +,+,-,- men varken kanaler eller bridge eller ngt.. tacksam för hjälp

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
14 juni 2008
Heinrich_auf_hell skrev:
Jag har en baslåda med 8st 8tummare. till det ett mutant 1500.1xxx steg. enligt uppgift är basarna på 200w styck/4 ohm men vare sig jag kopplar steget till 1,2,4,6,8 basar så sprakar dom som om dom exploderar , även när man inte ens spelar med hög volym. jag vet inte vad som är fel.. och sen vill jag gärna veta hur man bryggkopplar det steget till 2 och 1 ohm för det står bara +,+,-,- men varken kanaler eller bridge eller ngt.. tacksam för hjälp

Vad är det för basar?
Vad sitter dem i för låda?
Vad är lådan byggd utav?
Är den tät?

Om du skall koppla 8st 4ohms basar, så är det i princip ett måste att du seriekoplar dem 2 och 2 sen parallellkopplar du dessa 4st par med varandra.

Allt annat är förkastligt.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

25 Inlägg
14 juni 2008
du kanske har kopplat sladdarna fel.. minsta sladd fel blir de bara skit av ljudet..

21 Inlägg
14 juni 2008
Trådstartare
det är boss raptor series. dom sitter i en låda med skiljevägg i mitten, dvs 2 portade lådor skruvade till en konsol. jag har testat alla möjliga kombinationer.. men jag hajar inte riktigt det där med serie o paralell o hur man får ner ohm o så till 2 resp 1 på steget. ska försöka få upp bild på lådan

Mr Kock =)
199 Inlägg
14 juni 2008
För att seriekoppla dom parvis: plus från steget till bas 1 plus, bas 1 minus till bas 2 plus, bas 2 minus till stegets minus...

Sen när du då kopplat dom så parvis så kopplar du ihop alla de plus som ska till plus på steget, använd gärna båda de paret terminaler som finn i steget, att det inte finns något "bridge" är för att det är ett monosteg, alltså bara en kanal, att det är dubbla plus och minus är bara för att förenkla att koppla in flera basar...

Morre W, Team KLÅP, Linköping
Svensk Mästare i billjud (spela HÖGT) 5 gånger...
Sponsrad av: www.ljudia.se

21 Inlägg
14 juni 2008
Trådstartare
det är 2 portade lådor byggda i mdf med 4st 8or i varje byggd i tjock mdf och dämpmaterial, den e seriöst byggd av en kunnig kille vad jag vet, dessa 2 lådor är sedan skrivade i varandra med mdf och filtmatta över det hela.

1 634 Inlägg
14 juni 2008
Låter väl helt klart som att basarna är sprängda.. Så ska det inte låta hur du än kopplar.

Numera Saab 9-5 Aero -00

21 Inlägg
14 juni 2008
Trådstartare
när man lyssnar på låtar med "mindre dunk" så funkar den o ger ren bas men inte så extremt mycket men sätter man på nån hiphop t.e.x introlåten till 2fast 2 furious så när den ska gå "djupt" så sprakar det till.. vet inte riktigt hur ska förklara det men vad jag fattar det som så är dom inte sprängda för då skulle väl dom spraka konstant så fort dom ska ge ngn bas alls, för så låter min gamla mds låda som e kass.. den sprakar oavsett låt och volym..

2 600 Inlägg
14 juni 2008
ha du kopplat plus och minus rätt ? tongue

gör som jag kör gubba racer=)

72 Inlägg
14 juni 2008
Heinrich_auf_hell skrev:

d räcker med att du bara har kopplat en fel så att den slår åt mosatt håll så då låter d skit...sen kan d juh vara nått mrt komplicerat och då vette fan big_smile lycka till iaf

1 400 Inlägg
14 juni 2008
Heinrich_auf_hell skrev:
när man lyssnar på låtar med "mindre dunk" så funkar den o ger ren bas men inte så extremt mycket men sätter man på nån hiphop t.e.x introlåten till 2fast 2 furious så när den ska gå "djupt" så sprakar det till.. vet inte riktigt hur ska förklara det men vad jag fattar det som så är dom inte sprängda för då skulle väl dom spraka konstant så fort dom ska ge ngn bas alls, för så låter min gamla mds låda som e kass.. den sprakar oavsett låt och volym..

DET LÅTER SOM ATT DU BOTTNAR BASARNA(för kraftigt slutsteg)

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

4 Inlägg
14 juni 2008
Om det funkar till låtar med mindre bas men bara sprakar till låtar med tung bas, känns det som att högtalarna är spräckta, men det borde krävas rejält med tryck från slutsteget för att spräcka 8 st 8tumsbasar på 200 W vardera. Kan inte felet vara steget?

21 761 Inlägg
15 juni 2008
Heinrich_auf_hell skrev:
när man lyssnar på låtar med "mindre dunk" så funkar den o ger ren bas men inte så extremt mycket men sätter man på nån hiphop t.e.x introlåten till 2fast 2 furious så när den ska gå "djupt" så sprakar det till

När det sprakar till, hur mycket rör sig konerna då ungefär?
Har du kollat så att steget får tillräckligt med spänning?

21 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
dom rör sig ganska mycket. ja steget bör åtminstonde få tillräckligt då jag har kondensator imellan och den har aldrig sjunkit under 12 volt

21 761 Inlägg
15 juni 2008
Även om kondensatorn visar över 12V så är det bäst att mäta spänningen på stegets kopplingsplint där strömkablarna sitter fast, den mätningen visar vad som verkligen kommer in till steget smile.

Eftersom basarna rör sig ganska mycket så KAN det ju helt enkelt vara så att de drivs fullt ut vid just de frekvenserna, då behövs ett subsonicfilter i så fall. Vrid ratten rakt upp, då borde filtret dämpa vid ca 30 Hz eller så.

Använder du det filtret på ditt steg nu?

3 Inlägg
5 mars 2009
Tjenare!

jag har exakt samma problem att min enkla boss "raptor series" 10" 250 wattare, låter de som att de e nått som typ vibrerar/skakar om högtalarna?

2 914 Inlägg
5 mars 2009
micke7406 skrev:
Heinrich_auf_hell skrev:

DET LÅTER SOM ATT DU BOTTNAR BASARNA(för kraftigt slutsteg)

precis det tror jag med hmm när jag spelar med mina högtalare låter det precis som om du slår ihop 2 metallbitar
men du smile du kan ju ta och sätta igång t.ex. katy perrys hot n cold och kolla för den har inte djup bas och då kollar du om du kan skruva upp och kolla om det låter konstigt smile
Senast redigerat av kalle_kalle (5 mars 2009)

Sök