2796
Sök

Förstabil till hösten

59 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
Hej allihopa!

Fyller 18 nu till hösten/vintern (november) och det är dags för körkort, och jag undrar lite vad det är för bil man bör satsa på som en första bil?

Snöade till en början in mig på Volvo S40, som jag också läst lite på forumet om att det ska vara en bra bil att börja med. Men jag är hyfsat lång (runt 1,89) och jag undrar väl mest då om det kommer att bli jobbigt att få plats?

Sen kollade jag lite på Opel Vectra, som jag också blev lite intresserad av, men det svalnade lite och nu senast var jag inne på Audi A4, men sen får man höra att det tydligen är dyrt med reservdelar till den, så nu står jag still igen.

Och det är ju trots allt några månader kvar tills det är dags, men eftersom man är ung och inte har allt för jätte bra med pengar, så vill man ju försöka vara tidigt ute, så man vet hur mycket man måste skrapa ihop.

Räknar väl med att åtminstone ha en runt 30-35 000 i bästa fall att köpa bil för.

Just nu, så känns det som att S40 lockar mest, men undrar just om det kommer bli något problem för mig att få plats.

Kan väl tillägga att jag inte är allt för jätte insatt i bilar, och hur mycket soppa de drar etc. så ni inte kritiserar mig för sådana saker.

Alla erfarenheter och tips är välkomna! smile

Tack på förhand!

Hmm.
15 juni 2008
Platsen i en s40 ska nog inte vara några problem..

är själv 186 och tycker inte det är ngn fara alls, att åka s40 tongue

59 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
Hmm. skrev:
Platsen i en s40 ska nog inte vara några problem..

är själv 186 och tycker inte det är ngn fara alls, att åka s40 tongue

Okej, låter bra. Men det är nog från person till person vad man tycker är bekvämt. Så länge jag inte slår i huvudet i taket, så är jag nog nästan nöjd tror jag big_smile.

410 Inlägg
15 juni 2008
Du kommer garanterat få plats i vilken bil du än väljer, moderna bilar är byggda med bra takhöjd. Däremot kan det skilja hur mycket du måste dra bak sättet och höja sänka det för att du ska känna dig bekväm. Har ju själv en liten skoda och är 185 och jag har kört bilen till och från rumänien så det är nog inga problem för dig att sitta bekvämt blir nog bara jobbigt för passageraren bakom.

Audi har gått ner en hel del i pris för reservdelar men det stämmer att dom generellt är ganska dyra men även där är vissa grejer hyffsat billiga. '

Annars så ligger saab ganska lågt i pris och det går att fynda fina saabar, från vad jag hört så ska de dessutom hålla hyffsat bra. Men vill du ha en bil som inte kommer kosta fläsk att laga så kör med en svensk bil

276 Inlägg
15 juni 2008
Fiat Uno!!!! haha ne men saab har bra med takhöjd iaf år-94 och frammåt.. det e det jag kan säga!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
15 juni 2008
En av dom största gubbarna på jobbet kör en Opel Agila tongue

Han sitter typ i baksätet när han kör och det ser förbannat kul ut men funkar gör det ju iaf eftersom han kört den bilen sålänge jag jobbat där = minst 2 år.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
15 juni 2008
Kolla vad försäkringar och soppan kommer kosta dig/månad innan du köper bilen. Att stå med en försäkring som kommer hamna på 3000sek/månad och en bränsleekonomi på 2l/m är kanske inte direkt skoj. Överdrev lite men du förstår nog...

Sattsa hällre på att lägga ca 20 istället för 35 så har du lite marginaler om någonting inte går vägen. Vet inte vad en s40 ligger på men visst är det en vättigt bil som förstabil allt.

Rock'n Roll

59 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
TenZer skrev:
Kolla vad försäkringar och soppan kommer kosta dig/månad innan du köper bilen. Att stå med en försäkring som kommer hamna på 3000sek/månad och en bränsleekonomi på 2l/m är kanske inte direkt skoj. Överdrev lite men du förstår nog...

Sattsa hällre på att lägga ca 20 istället för 35 så har du lite marginaler om någonting inte går vägen. Vet inte vad en s40 ligger på men visst är det en vättigt bil som förstabil allt.

Självklart ska jag kolla vad försäkring etc. kommer att kosta mig och vad bilen drar är ju också en huvudfråga. Fast å andra sidan, köper jag en allt för billig bil, så kan jag ju få igen på att de kanske inte håller lika bra, och det ska repareras etc.

Men jag har kollat lite på forumet här med och S40 t.ex. är ju inte direkt kända för att sluka soppa. Med försäkring vet jag dock inte.

Tack för alla svar hittils! smile

En gång Volvo, alltid Volvo
165 Inlägg
15 juni 2008
Är också 189 cm och det är inga problem med plats utan kan bli dock för medpassagerare bak. Min 940 har riktigt bra utrymme och man fyller den lätt utan att folk sitter obekvämt. Dessutom en bil som i princip aldrig krånglar. Är inne på min andra och det har aldrig varit något som gått sönder men självklart får man serva och bytta slitdelar precis som vilken bil som helst.

59 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
ChainsOfMisery skrev:
Är också 189 cm och det är inga problem med plats utan kan bli dock för medpassagerare bak. Min 940 har riktigt bra utrymme och man fyller den lätt utan att folk sitter obekvämt. Dessutom en bil som i princip aldrig krånglar. Är inne på min andra och det har aldrig varit något som gått sönder men självklart får man serva och bytta slitdelar precis som vilken bil som helst.

Okej, bra att veta. Men har blivit riktigt förälskad i S40, och jag övningskörde i en Ford Ka idag, och hade inga direkta problem att få plats, så jag tror nog inte att det ska vara något problem att få plats i en S40 faktiskt smile. Ska försöka hitta på någon bekant, som kanske har en S40, så man kan provsitta lite och så sen.

Men fortsätt gärna komma med förslag på bilar och dela med er av era erfarenheter! smile

157 Inlägg
15 juni 2008
jag är med inne på att köpa bil.valet står mellan en audi A4 och en volvo s40.

1 661 Inlägg
15 juni 2008
haha, få plats? Jag är 188cm och har kört 100tals bilar, tak och ben är inga problem i någon av dem. Polarn som är 196cm körde runt i en Aygo ett bra tag. Sen finns det ju bilar som är obekväma i sitsen osv.
s40 är ganska trevlig med s60 och s80 är skönare.

121 Inlägg
15 juni 2008
ja är 1,94 o kör saab 9-3...inga problem för min del men kan bli lite jobbigt för dom bakom mig ibland:)

Ja e inte trög...ja har bara otur när ja tänker:)

Meister
6 763 Inlägg
15 juni 2008
Hmm.. Nytt körkort och vinter.. 740 eller Sierra tycker jag är en lämpligare bil att börja med. Men är du sugen på en s40 så kör på de. Men jag tror att Vectran är roligare big_smile

59 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
Hardjim skrev:
haha, få plats? Jag är 188cm och har kört 100tals bilar, tak och ben är inga problem i någon av dem. Polarn som är 196cm körde runt i en Aygo ett bra tag. Sen finns det ju bilar som är obekväma i sitsen osv.
s40 är ganska trevlig med s60 och s80 är skönare.

Det är väl kanske inte så självklart att man sitter bekvämt? Sen säger jag det igen, jag är inte speciellt kunnig om bilar rent allmänt. Men lite kan man ju wink. Det är väl förmodligen ganska självklart att man sitter bättre i S60 och S80:n med tanke på att det är nyare bilar (siktar inte på en S40 av nyare årsmodell direkt).

Verkar som att de flesta ändå tycker att S40 är den vettigaste utav dem. Så jag tror nog att jag ska rikta in mig på den.
Senast redigerat av kryptonajt (15 juni 2008)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
15 juni 2008
behöver du verkligen "utrymmet" som s40/a4 osv har för lastning eller vad? låter som onödig vikt du släpar runt på = högre skatt, soppa, försäkring alltså...
vääääldigt många bilar klarar av att få in långa personer utan problem, dock kan jag avråda nya nissan micra för personer över 2m...de e lite trångt..men ser kul ut.

Edit: Du e ju inte ens "lång" så alla bilar i princip bör ju funka för dig..
Senast redigerat av Mortalis (15 juni 2008)

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
16 juni 2008
Volvo är ju alltid trevligt. Det finns dessutom gott om utrymme. Däremot vet
jag inte om en äldre S40 (med tanke på din ekonomi) är det bästa. Men det
varierar väl från person till person. Själv tycker jag att både gamla S40 och V40
är både sanslöst fula, tråkiga, osköna att köra, etc etc etc.

Själv hade jag säkert tagit en S70 eller nåt istället. Gamla S40/V40 känns som
något mellanting mellan Volvo (stabilt, stort, säkert) och Renault (plastigt, fult,
trist, obekvämt, etc) eller något liknande....

Däremot tror jag att S40/V40 i allmänhet är relativt billiga i drift, samt ur
försäkringssynpunkt....

Men det är bara min åsikt.
Senast redigerat av Hexenhammer (16 juni 2008)

59 Inlägg
16 juni 2008
Trådstartare
Mortalis skrev:
behöver du verkligen "utrymmet" som s40/a4 osv har för lastning eller vad? låter som onödig vikt du släpar runt på = högre skatt, soppa, försäkring alltså...
vääääldigt många bilar klarar av att få in långa personer utan problem, dock kan jag avråda nya nissan micra för personer över 2m...de e lite trångt..men ser kul ut.

Edit: Du e ju inte ens "lång" så alla bilar i princip bör ju funka för dig..

Jag är egentligen inte direkt lång, därför jag skrev "ganska lång". Tror inte jag nämnt något om utrymmet för lastning etc. Det bryr jag nog mig egentligen inte speciellt mycket om.

Sök