3476
Sök

Köra 100% E85 i ford sierra Doch -92?

1 253 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
Ja som topic lyder hur ska jag göra? har hört att man kan skruva på original BTR för att få den att gå bra på 100%E85 men jag skulle villja ha hjälp med att hitta den skruven o även hur man gör o så. Måste ju finnas någon mer än jag som har tänkt eller gjort detta på en DOCH motor:) Även hjlp med att placera en manometer o vilken slang man ska koppla in den på vore mycket uppskattat
Senast redigerat av opeldrifter (15 juni 2008)

Lev livet nu innan det är för sent

.......
2 655 Inlägg
15 juni 2008
vet inte exakt hur mycke du ska göra men ja har testat på 325:an och kör 60% nu och då går den skit bra men har testat upp till 75% och då gick den inte bra längre och då har ja ändå större btr, så du behöver nog byta allt från spridarna till btr och soppapump till större. sen måste du ställa om tändningen ca 2 grader, de är va ja fattat iallfall...

1 253 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
på DOCH motornska det räcka med att skruva på original BTR o så ska den gå bra med 100%smile men det jag vill veta är hur man gör det

Motormontör
437 Inlägg
15 juni 2008
Oftast för att få en bensinmotor att gå överhuvvudtaget bra elller bättre så gäller det att få den fatta att den ska dra med etanol än vad den drar bensin.
Oftast är det väl bättre att skaffa en piggybox så du kan boosta på med mera eller byta pump och spridare samt btr.
Brukar vara det som gäller på de flesta bilarna.
Men däremot att blandköra säg 40 bensin och 60 etanol så kan det ske possitiva grejer.
Det som egentligen är enda fördelen för en sugmotor met E85 är att du kan ställa upp tändningen men får du den flöda mer så får du även in mera syre i motorn.
Syre finns ej i bensin men i etanol finns det naturligt vilket gör att säg att du byter bränsledetaljer och tillsätter mer luft samtidigt så säg att du kanske får ur en 4 cylindrig 2.0 liters motor och ställer tändningen rätt så kan du ju få ut ganska mycket mer eftersom mer luft och mer bränsle ger mer kraft men anta med en sådan omfattande moddning ger ca 25 kusar, med etanol så kan du kanske få 15 kusar till eftersom att du tillsätter mer syre och det är ju syret som skapar förbränning.
Och mappar man på det så kan man tjäna rätt mycket mer effektmässigt.

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

12 086 Inlägg
15 juni 2008
För de första så finns det ingen skruv på orginal btr till Sierra dohc, så de finns inget att skruva på. Btr sitter på fuelrailen. De du får göra är att sätta på en ställbar efter orginal.

Jag hade ställbar btr på min Sierra när jag byggde turbo, och de funka bra. Jag körde med 50% etanol dock, plus en massa X-stridare.

125 Inlägg
15 juni 2008
Köp en justerbar btr från t.ex klracing för 399 kr och ställ upp till den går bra, normalt runt 20% eller mer. Går det justera tändningen nåt så ställ något högre förtändning så lär den gå hårdare och billigare!

1 253 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
JapMax skrev:
För de första så finns det ingen skruv på orginal btr till Sierra dohc, så de finns inget att skruva på. Btr sitter på fuelrailen. De du får göra är att sätta på en ställbar efter orginal.

Jag hade ställbar btr på min Sierra när jag byggde turbo, och de funka bra. Jag körde med 50% etanol dock, plus en massa X-stridare.

okej men det sitter ju en skruv under insuget som man ställer bränslemängden med, prata de om på ford forumet iaf men jag vet inte:)

1 253 Inlägg
15 juni 2008
Trådstartare
ingen som vet?

12 086 Inlägg
16 juni 2008
Är inte helt säker på vad du menar.

Men jag har mekat en del Sierra och bränsletrycksregulatorn på dohc-motorn sitter på fuelrailen och går inte att justera. Gör som jojje skriver och köp en ny bara och koppla efter den, min köpte jag för 299kr.

1 253 Inlägg
16 juni 2008
Trådstartare
Okej men det sitter ju en skruv under insuget som enligt fordägare ska justera soppatrycket

Forummoderator
9 299 Inlägg
16 juni 2008
opeldrifter skrev:
JapMax skrev:

okej men det sitter ju en skruv under insuget som man ställer bränslemängden med, prata de om på ford forumet iaf men jag vet inte:)

Får jag föreslå att du frågar där?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 253 Inlägg
16 juni 2008
Trådstartare
eftersom jag frågar här så har jag ju redan frågat på ford forumet o det var ju inte mycket till svar man fick där

46 Inlägg
21 december 2008
Det går visst att ställa soppa trycket på orginal btren på sierras DOCH motor. På btr,en sitter det en lite plug högst upp på. Borra bort denna försiktigt under där sitter en sex kants skruv som du kan ställa med ställ ner den så öker du trycket akta bara så du inte laddar på för mkt då trycks tät ringarna på spridarna.
Har testat detta själv

12 086 Inlägg
21 december 2008
Gr0w skrev:
Det går visst att ställa soppa trycket på orginal btren på sierras DOCH motor. På btr,en sitter det en lite plug högst upp på. Borra bort denna försiktigt under där sitter en sex kants skruv som du kan ställa med ställ ner den så öker du trycket akta bara så du inte laddar på för mkt då trycks tät ringarna på spridarna.
Har testat detta själv

Säg de då tongue

Det ska jag pröva själv.

46 Inlägg
21 december 2008
funkar fin fin har det på min plåg turbo sierra men japmax du som är så haj på sierra hur stor är orginal soppa pumpen måste närmligen byta min och undrar därför vad den flödar
Senast redigerat av Gr0w (21 december 2008)

Kyltekniker
166 Inlägg
21 december 2008
vad innebär 100% E85? varför inte bara skriva E85? E85 är ju 15% bensin och 85% etanol.

309 Inlägg
21 december 2008
Om du har en original btr så finns det en plugg som du får pilla bort.. Sedan är det bara att skruva upp med en insexnyckel. Trycket ska du skruva upp så att den drar ca 33% mer bränsle.. Det blir att prova sig fram.. smile

Att köra turbo är beroendeframkallande...

12 086 Inlägg
22 december 2008
Gr0w skrev:
funkar fin fin har det på min plåg turbo sierra men japmax du som är så haj på sierra hur stor är orginal soppa pumpen måste närmligen byta min och undrar därför vad den flödar

haha... ja, men så påläst är jag inte smile
Typ ta nått standardskit.
Senast redigerat av JapMax (22 december 2008)

Smack that ass!!
2 953 Inlägg
22 december 2008
nu lär de ju inte vara nån mening att köra med e85 då de kostar nästan som vanlig bensin

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet

2 230 Inlägg
22 december 2008
bemve skrev:
vad innebär 100% E85? varför inte bara skriva E85? E85 är ju 15% bensin och 85% etanol.

att han vill köra på ren E85 och inget annat. så inte nån tror att han ska köra en del bensin och en del e85 smile raka bra ord går inte att missuppfattas

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Sök