3882
Sök

Tips på en pigg och bra förstabil i prisklassen ~70-90 tusen

240 Inlägg
16 juni 2008
#41
Mercedesturbodiesel skrev:
Tyskt, En äldre m5a, eller kanske en audi s4 , inget annat än tysk kvalite duger.

yes jag  håller med. tyskt ska det  vara. bmw är inte så dyrt som alla säger. idioterna jämför ju med vad delarna kostar till en  m3/m5 mot en  volvo 240 eller 740. ska ni  jämför så gör det  med volvos r-modeller då är dom väldigt lika att laga
Senast redigerat av bmw525tds (16 juni 2008)

ja jag och topcat är väll ungefär lika slöa:)

Sothora <3
1 201 Inlägg
16 juni 2008
#42
bmw525tds skrev:
Mercedesturbodiesel skrev:
Tyskt, En äldre m5a, eller kanske en audi s4 , inget annat än tysk kvalite duger.

yes jag  håller med. tyskt ska det  vara. bmw är inte så dyrt som alla säger. idioterna jämför ju med vad delarna kostar till en  m3/m5 mot en  volvo 240 eller 740. ska ni  jämför så gör det  med volvos r-modeller då är dom väldigt lika att laga

WORD! Sen rasar inte tyskarna heller:)tongue

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Avstängd
653 Inlägg
16 juni 2008
#43
Spela roll vad jag jämför med, kan tänka mej att det är dyrare att få en merca av tex. -98 års modell lagad på märkesverkstad än en saab av -98 års modell med samma fel...

Jag har rätt i vad jag än säger.

Reservdansk
6 271 Inlägg
16 juni 2008
#44
Köp typ en 850 GL på 126hk om du inte vill skruva... spelar ingen roll vilken bil du köper, har den typ 200hk eller mer, eller turbo lär den typ vara halvt söndertrimmad, ihopsatt till original igen, och vidareskickad till nästa stackare som får ta hand om raset. sad

Vet själv detta av personlig erfarenhet, trots att förra ägaren lade ner 10 000 på ny koppling för bara några månader sen...

Undvik bilar med täta skiften mellan ägare, bil med mycket hk, eller ägare som pratar dålig svenska. wink
Det tog ca 4 veckor för f.d ägaren att få tummen ur och skicka in ägarbytespapperna, och sen försökte han få mig att stå för hans försäkring... roll
Senast redigerat av TurbOla (16 juni 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 886 Inlägg
16 juni 2008
#45
Jolle87 skrev:
Köp inte en saab för då får du räkna med att det kostar, Inget illa menat mot Saab då jag gillar saab väldigt mycket själv men deras växellådor är inte att leka med.. Går i sönder hela tiden. Om du nu skulle välja en Saab satsa på en med förstärkt växellåda. Jag tycker du ska välja en Bmw eller något annat skoj typ en BMW M5 e34 kanske? Eller en M3 E36? Eller kanske en 540 E39 kanske mycket pulver under huven och riktigt sköna att köra.

En M5 i den prisklassen får väll närmast betraktas som skrot.....

Mitt råd till trådskaparen är att du åker ut till bilfirmor och provkör lite olika bilmärken.
Senast redigerat av Hamilton (16 juni 2008)

Fotograf på tierpidag.se

1 585 Inlägg
16 juni 2008
#46
Hamilton skrev:
Jolle87 skrev:
Köp inte en saab för då får du räkna med att det kostar, Inget illa menat mot Saab då jag gillar saab väldigt mycket själv men deras växellådor är inte att leka med.. Går i sönder hela tiden. Om du nu skulle välja en Saab satsa på en med förstärkt växellåda. Jag tycker du ska välja en Bmw eller något annat skoj typ en BMW M5 e34 kanske? Eller en M3 E36? Eller kanske en 540 E39 kanske mycket pulver under huven och riktigt sköna att köra.

En M5 i den prisklassen får väll närmast betraktas som skrot.....

Mitt råd till trådskaparen är att du åker ut till bilfirmor och provkör lite olika bilmärken.

Nej då tycker jag du ska ta och titta lite på blocket;) Du kanske tänker på M5 E39?? För en M5 E34 ligger i allt från 50 till 150 tusen. Men för 90 tusen får du en riktigt fin M5:a för.

8 886 Inlägg
16 juni 2008
#47
Jolle87 skrev:
Hamilton skrev:
Jolle87 skrev:
Köp inte en saab för då får du räkna med att det kostar, Inget illa menat mot Saab då jag gillar saab väldigt mycket själv men deras växellådor är inte att leka med.. Går i sönder hela tiden. Om du nu skulle välja en Saab satsa på en med förstärkt växellåda. Jag tycker du ska välja en Bmw eller något annat skoj typ en BMW M5 e34 kanske? Eller en M3 E36? Eller kanske en 540 E39 kanske mycket pulver under huven och riktigt sköna att köra.

En M5 i den prisklassen får väll närmast betraktas som skrot.....

Mitt råd till trådskaparen är att du åker ut till bilfirmor och provkör lite olika bilmärken.

Nej då tycker jag du ska ta och titta lite på blocket;) Du kanske tänker på M5 E39?? För en M5 E34 ligger i allt från 50 till 150 tusen. Men för 90 tusen får du en riktigt fin M5:a för.

ja det vart lite fel jag tänkte på M5 E39...

Fotograf på tierpidag.se

Gödseldräng
4 529 Inlägg
16 juni 2008
#48
airflow skrev:
vafan ska man med bmw/merceders till, man måste ju ha råd o laga skiten med när det havererar... dem tyskarna i den prisklassen är väl inte kända för att va billiga i delar heller tror jag...

haha det är billigare orginal reservdelar till min BMW jag har nu än va det var till min 740


edit
jag hade kört på en M5 E34 eller M3 E36
M5 E34 är ju lätt drömbilen finns inga råarebilar förutom M3 E30 då cool


240 Inlägg
16 juni 2008
#49
Mercedesturbodiesel skrev:
bmw525tds skrev:
Mercedesturbodiesel skrev:
Tyskt, En äldre m5a, eller kanske en audi s4 , inget annat än tysk kvalite duger.

yes jag  håller med. tyskt ska det  vara. bmw är inte så dyrt som alla säger. idioterna jämför ju med vad delarna kostar till en  m3/m5 mot en  volvo 240 eller 740. ska ni  jämför så gör det  med volvos r-modeller då är dom väldigt lika att laga

WORD! Sen rasar inte tyskarna heller:)tongue

precis. det är klass på tyska bilar. dom är bygda för att klara autoban:Dsen vill man ju ha en  bil som gör 0-230 minst. säg en volvo bil som klara det  utan turbo??? och kommer ni med ngn vettskrämd volvo nu så vet ni att det  är nerlagt 100k på motorn.

ja jag och topcat är väll ungefär lika slöa:)

Avstängd
653 Inlägg
16 juni 2008
#50
bmw525tds skrev:
Mercedesturbodiesel skrev:
bmw525tds skrev:

yes jag  håller med. tyskt ska det  vara. bmw är inte så dyrt som alla säger. idioterna jämför ju med vad delarna kostar till en  m3/m5 mot en  volvo 240 eller 740. ska ni  jämför så gör det  med volvos r-modeller då är dom väldigt lika att laga

WORD! Sen rasar inte tyskarna heller:)tongue

precis. det är klass på tyska bilar. dom är bygda för att klara autoban:Dsen vill man ju ha en  bil som gör 0-230 minst. säg en volvo bil som klara det  utan turbo??? och kommer ni med ngn vettskrämd volvo nu så vet ni att det  är nerlagt 100k på motorn.

Inte för o va sån... Men min mors 850 Glt klarar det roll

Jag har rätt i vad jag än säger.

FreddeK
16 juni 2008
#51
bmw525tds skrev:
Mercedesturbodiesel skrev:
bmw525tds skrev:

yes jag  håller med. tyskt ska det  vara. bmw är inte så dyrt som alla säger. idioterna jämför ju med vad delarna kostar till en  m3/m5 mot en  volvo 240 eller 740. ska ni  jämför så gör det  med volvos r-modeller då är dom väldigt lika att laga

WORD! Sen rasar inte tyskarna heller:)tongue

precis. det är klass på tyska bilar. dom är bygda för att klara autoban:Dsen vill man ju ha en  bil som gör 0-230 minst. säg en volvo bil som klara det  utan turbo??? och kommer ni med ngn vettskrämd volvo nu så vet ni att det  är nerlagt 100k på motorn.

min gamla bmw gör det iallafall=)

FreddeK
16 juni 2008
#52
Hej visst hade jag också valt bmw m3 e36 av dem du specat men här måste du vara försiktig då detta är en ungdomsbil,mycket motor för hyffsade pengar gör att försäkringen är skitdyr och att dem säkert har rastats jävligt hårt. Om du kollar på någon så ta med dig någon motorkunnig lirare. ett varningens tecken bara! mvh Fredde

Volvo performance for life !
183 Inlägg
16 juni 2008
#53
Digital_Kicker skrev:
s/V40 FAS2, T4 eller 2.0T

Håller med.
De drar inte så mycket soppa, hyfsat billiga i försäkring och det finns väldigt fina utvecklad trimm till dessa!
dessutom har dem stort utbud på stylingmarknaden!

Powered by autotech.

FreddeK
16 juni 2008
#54
Stjernfelt skrev:
Digital_Kicker skrev:
s/V40 FAS2, T4 eller 2.0T

Håller med.
De drar inte så mycket soppa, hyfsat billiga i försäkring och det finns väldigt fina utvecklad trimm till dessa!
dessutom har dem stort utbud på stylingmarknaden!

Jo och sen är dom ju rätt snygga också måste jag medge. kan ju vara något kanske?

249 Inlägg
16 juni 2008
#55
c70 t5 hade jag innan, fin bil men den har lite saker som man stör sig på, (när det regnar så blir det kondens mellan rutan och b-stolpen pga att den är klädd i tyg på utsidan, sen så på min så brusa det som fan vid höger backspegel när man körde i typ 130 och uppåt) annars är dom skitfina bilar=)

// genetorp

M-POWER
27 Inlägg
16 juni 2008
Trådstartare
#56
Freddeponken skrev:
Hej visst hade jag också valt bmw m3 e36 av dem du specat men här måste du vara försiktig då detta är en ungdomsbil,mycket motor för hyffsade pengar gör att försäkringen är skitdyr och att dem säkert har rastats jävligt hårt. Om du kollar på någon så ta med dig någon motorkunnig lirare. ett varningens tecken bara! mvh Fredde

Precis, exakt detta jag är rädd för och som oroar mig när det gäller M3:orna..

Dessutom kostar en M3:a dubbelt i försäkring om man kontrar en 9-3 aero exempelvis..

Tack för alla tips och råd hittils iallafall, har hjälpt mig en del på traven.. smile

4 586 Inlägg
17 juni 2008
#57
som jag sagt tidigare en golf turbo 150 hästar + chip 185-190 hästar istället samt billig försäkring och en rolig bil som håller skulle inte heller bli förvånad ifall den kostade halva försäkringskostnaden mot octavia rs
Senast redigerat av jorre83 (17 juni 2008)


157 Inlägg
17 juni 2008
#58
audi A4 eller en volvo s40


KHRacing
17 juni 2008
#59
Ingen som tänker på att personen skrver att han/hon skall ha detts som första bil ?

varför en så dyr första bil är det första jag tänker på ?

varflr inte en gammal 740 iaf under de första 4-5 månaderna så du lär dig köra ordentligt först ?

157 Inlägg
17 juni 2008
#60
ja en 740 är billiga bilar både att köra och att äga.Men kolla på en 740 turbo isåfall.Men jag hade kollat på en nyare audi eller volvo.



Sök