2032
Sök

Stoppa Fra-lagen!

1 311 Inlägg
17 juni 2008
#41
Nån som har tänkt tanken vad anledningen till att denna lagen från första stund börjats diskuteras? Sverige har satt i sig i den sitsen själva hävdar jag!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

blacken
17 juni 2008
#42
jonesono skrev:
Börjar likna George Orwell's "1984".
Förstadiet till forna sovjet...
Vadå börjar? det har kommit en bra bit på "vägen" så att säga. Är lite mera likt "Djurfarmen" tycker jag..

8 156 Inlägg
17 juni 2008
#43
richardoo290 skrev:
1. tror gör man i kyrkan, kom med fakta? .. dem är inte så rasistiska som du tror.

2. förstår dig, sånna mail skickar nog många omkring även om de inte är illa menade..
men om FRA skulle ge ut nån info om dig så är de ju bara o stämma skiten ur dem.. du lär få en hel del ifall nått händer villket inte är så troligt för vem fan är intresserad av vad anders johansson i trägrensby har för sexuella intressen tex...

går de igenom får du väll bara tänka lite extra när du skriver..? hm..
1. Det finns ju en stor andel medlemmar i SD som blivit åtalade för hets mot folkgrupp eller andra brott riktade mot invandrare, det kan inte ens du neka till? Sen är det ju skillnad på främlingsfientlighet och rasism, så det rätta vore väl att skriva främlingsfientliga brev, vilket jag inte har något emot.
Man ska få ha åsikter som inte stämmer överens med majoriteten. Är dom stötande och bryter mot etiska regler och lagar så ska man ändå få uttrycka dom, även om det inte ska få ske offentligt.
SD är inget rasistiskt parti som ND, men jag tycker inte att SD är riktigt rumsrent iaf.

När det gäller vilka som blir drabbade så är det nog inte en byfåne som blir mest drabbad.
Men personer som t.ex. felaktigt blir uthängda? Det var en hel del poliser som fick för sig att kolla upp Mijailo Mijailovic fastän dom inte hade något med utredningen att göra. Dessutom läckte dom information till media. Nu var det visserligen MM som var mördaren, men om han varit oskyldig? Dömd på förhand av media? Samma sak lär hända med FRA, som är en civil myndighet med ett stort antal anställda. Vad hindrar dom att kolla upp sina bekanta, eller att kolla upp den politiska oppositionen? Eller för att regeringen ska kunna kontrollera sina egna ledamöter? Det räcker med att en person av 500 läcker för att media ska få tag på "fel" information.

Jag är inte mot en signalspaningslag. Men jag är emot omfattningen av det nuvarande förslaget och jag saknar direktiv och begränsningar som skyddar integriteten hos oskyldiga.
Dessutom anser jag att det är slöseri med resurser att övervaka näst intill all internet-, sms- och telefontrafik i Sverige. Det handlar om ganska så många miljarder som måste läggas på utrustning.
Sen så lär internet bli påtagligt segare. Jag och många andra lär dessutom gå över till att skicka mail (och även sms) med hög kryptering. PGP litar jag personligen inte på, men det finns ju andra liknande program med bättre 512-bitars kryptering. Det jag skriver till mina vänner vill jag inte att andra ska läsa. Period.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
17 juni 2008
#44
richardoo290 skrev:
haha! kan man bli mer blå än vad usa är? nej, får dom avlyssna ? ja..
du vet ju va du snackar om..
I USA får man avlyssna, men först efter ett domstolsbeslut.
Dvs människorna där han en rättsinstans som skyddar medborgarna mot "olaglig" avlyssning.
Den mekanismen saknas i "vårat" förslag, som för övrigt blivit starkt kritiserat av USA och som dessutom inte skulle kunna införas i USA då det strider mot deras konstitution.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Halvfinsk Norrman från Sverige
586 Inlägg
17 juni 2008
#45
Denna lagen kommer ju spåra ur totalt, kommer komma folk och missbruka informationen på diverse sätt antagligen. Kommer inte bli roligt. Kommer konto information och koder också noteras så är det ju kört. Direktsänt om detta på 2:an på tv nu förresten. Slutar vid 4 tiden, intressant faktiskt. Han som snackar nu verkar inte helt frisk tongue

Ableton Live

F-14 Tomcat Fighterpilot
887 Inlägg
17 juni 2008
#46
Detta händer bara i sverige......

Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho

terazzi
17 juni 2008
#47
Ser med på 2an nu,fyfan alltså!!!
Maktmissbruk så det finns inte..

173 Inlägg
17 juni 2008
#48
Hoppas verkligen inte dethär går igenom. Förstår verkligen folk vad detta skulle innebära?? Strunt samma ifall ni inte har något att dölja, skulle ni vilja bli filmade i era hem också? Går detta igenom så öppnar det bara nya dörrar för att ytterligare strypa vår integritet. Detta förslaget chockar mig! =S


4 001 Inlägg
17 juni 2008
#49
enligt mig så är FRA-lagen inte så långt ifrån åsiktsregistrering och ett stort hot emot demokratin

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
17 juni 2008
#50
kolvas skrev:
enligt mig så är FRA-lagen inte så långt ifrån åsiktsregistrering och ett stort hot emot demokratin
känns som det handlar om kontroll och makt mer än säkerhet

2slow

Halvfinsk Norrman från Sverige
586 Inlägg
17 juni 2008
#51
Hur blev det med lagen, gick den igenom? Eller skulle dom rösta imorgon?

Ableton Live

2 079 Inlägg
17 juni 2008
#52
de röstar imorn

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

8 156 Inlägg
17 juni 2008
#53
Jag är glad att några från Alliansen vågar stå upp för demokratin och sina åsikter, trots all skit som dom får ta på grund av detta.
Tänker mest på Annie Johansson och Fredrick Federley.
En återremittering behövs, då lagen i sig behövs. För jag vill iaf att FRA ska få syssla med signalspaning även på kabel, men det ska vara förenat med stora restriktioner. Det är ju terrorister och grovt kriminella som man ska avlyssna, inte hela svenska folket. Någon form av misstanke borde krävas innan man får göra en sökning. En löpande redovisning av resultatet bör även ske.
Finns ju en hel del att anmärka på i lagförslaget.

Sen så förstår jag inte vad man räknar med att snappa upp? För terrorister och grovt kriminella använder nog inte orden bomb, terrorism, bankrån osv, speciellt ofta? Det är nog bara ett ytterst litet fåtal idioter som skulle använda sig av okrypterade mail vid sådana diskussioner?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Halvfinsk Norrman från Sverige
586 Inlägg
17 juni 2008
#54
Mackanol skrev:
de röstar imorn
Mm kom på det, tänkte lite fel big_smile

Ableton Live

1 302 Inlägg
17 juni 2008
#55
Nu är det nog det där var droppen.
Nu planerar jag seriöst på att flytta utomlands.


8 156 Inlägg
17 juni 2008
#56
fegge_89 skrev:
Nu är det nog det där var droppen.
Nu planerar jag seriöst på att flytta utomlands.
Lagen har inte gått igenom än. Men om den gör det? sad
Förstår inte hur den förra socialdemokratiska regeringen kunde lägga fram ett sådant uruselt förslag och jag förstår inte heller hur den nuvarande regeringen kunde lägga fram nästan samma förslag med bara små förändringar? Tur som attan att S inte längre vill rösta ja till sitt eget förslag.
Det värsta är väl ändå att FRA redan har övervakat människor och företag i åratal på det här sättet?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

583 Inlägg
17 juni 2008
#57
Sverige har varit neutralt i flera hundra år... vi har inte ens blivit attackerade av terrorister någon gång såvitt jag vet. Varför ska vi då skydda oss mer än alla andra?

Dom enda länderna i världen som har laglig avlyssning är diktaturer! Är de ditåt Sverige är på väg?!?

"-Det är inte lätt när de är svårt!
-Men de är skönt när de går!"

Lastbilsmekaniker
107 Inlägg
17 juni 2008
#58
fegge_89 skrev:
Nu är det nog det där var droppen.
Nu planerar jag seriöst på att flytta utomlands.
Det är nästan så man börjar överväga det faktist. Tänker aldrig mer dra upp mina persienner, ingen fan ska få se mig, även om jag bara sitter och degar i tv-soffan.

FWD = Fel Wheel Drive

DFFL
9 020 Inlägg
17 juni 2008
#59
KismoK skrev:
haha... welcome to the USA. we have had this thing for awhile now but we call it the PATRIOT ACT!!! WOOHOO!!!
tongue

En skrev det i forumet på en tracker, tyckte det var skitskoj. big_smile

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Lastbilsmekaniker
107 Inlägg

Sök