Håller med viccoA, till viss del, men det är ändå dyrt. Överallt. Även i de andra länderna gnälls det på bensinpriset.
Skillnaden är dock att det bara är sverige, och i viss mån tyskland som straffskattar folk som kör dieselbilar.
I frankrike m.fl länder så är det samma skatt, så där får man välja, diesel eller bensin...
Sen kan man ju undra varför biltillverkarna jagar effekt i bilarna istället för bränsleförbrukning...
Förr (på volvo 240/740 tiden) så räckte 110 - 140 hästar i en stor tung familjebil.
0-100 på ca 15 sekunder och topp på 170... Det räcker... Man får ju ändå inte köra så fort...
Varför behöver man egentligen ha 300+ hk i en familjebil?
Och varför måste samma familjebil göra 0-100 på 5 sekuder och toppa 300 blås?
Nu kommer jag få skit som säger detta när jag har en slö bil med 110 hästar, men den drar ungefär samma mängd soppa som en motsvarande modell av samma fabrikat idag... Alltså 9-3 1,8i.
Men det ÄR kul med myket effekt
Men det behöver inte finnas i var och varannan bil...
Hmm... Hur ligger Golf Diesel -75 i pris?
Kanske skull stoppa en motor från en Lupo 3L i sen sån och ha som brukis... Skattefritt och typ 3 dl milen
Sen grön diesel