OT:
Team-Adolfsson skrev:
den får lika mycket soppa när du motorbromsar som den gör när du står på tomgång
för hade den inte fått någon bensin hade den ju inte kunnat vara igång
Eh, nej? När jag övningskörde på trafikskolan så hade vi en relativt ny Golf V för övningskörning, och läraren sa att man ska motorbromsa så mycket man överhuvudtaget kan, eftersom den inte drar något alls då. Insprutningen (om man nu har en sån då givetvis) stryper bränsleflödet helt när man motorbromsar. Detta bevisades också genom att mätaren som visade "momentanförbrukningen" stod på 0.0 när man motorbromsade, och på nånting (mer) när man stod på tomgång. Dock förstår jag inte hur det här kan vara bra om man motorbromsar en längre sträcka, för då måste väl skiten skära?
On Topic:
Jag kan säga att med bilen vi hade på trafikskolan som jag nämnde ovan så var det ecodriving som gällde. Den har säkert ändrats från dess till nu också, men i alla fall. Det var en sexväxlad diesel vi åkte, bara för att göra det tydligt
Hur som helst så var det ju givetvis etta först. Konstigt va?
Sen, skulle man upp i 50 så lade man i tvåa, varva 3000 rpm (ja, på trafikskolan, med en diesel, jag hade skitkul under min körkortsutbildning
) och sen i med fyra för att stanna där. Skulle det vara 70, då var det etta, trea, femma har jag för mig. Och så vidare. Nu beror det ju givetvis på hur utväxlingar och annat är också, men jag tror detta är ett ganska väl fungerande sätt i allmänhet också, det är sagt att det är så här man ska köra för att vara mest effektiv, drivmedelssparande och miljövänlig!