2446
Sök

Hur vet man när man ska växla?

Motormontör
437 Inlägg
20 juni 2008
#61
steifan skrev:
För bäst acceleration då, när bör man växla?
När man precis passerat varvtalet där motorns toppeffekt ska ligga?
(om nu det varvtalet ligger innan varvstoppet).
Om vi uutgår att maxvridet ligger vid 4600 och max hästkraftsantal ligger vid 6000 så bör du växla runt 6200 eller 6000 blankt för att få ut maximal prestanda.
Håller du den till varvstoppet så visst bilen kommer att öka men det kommer gå väldigt segt...

Nej konstapeln jag kör inte för fort, jag flyger lågt bara

CarCass
627 Inlägg
20 juni 2008
#62
twin_cam skrev:
För ekonomisk körning så bör man hålla sig inom varvet där vridmomentet är bäst... Olika på alla motorer smile
Där motorn har högst effekt drar den mest bränsle! wink

Eller menar du "bäst" som inte i högst effekt?


De flesta bensinbilar får den högsta effekten efter 4000rpm. Så ska man köra snålt så ligger man därunder

Edit: stavfel

Edit2: eller effekt och vrid.. hmm? ähh smile
Senast redigerat av StaunteD (20 juni 2008)

Join the Evolution

609 Inlägg
20 juni 2008
#63
Morsan hade en Citroën Picasso (ingen varvräknare, digital för hastighet) Så när jag började att övningsköra med hennes bil fick jag lära mig när jag skulle växa genom att lyssna på motorn, svårt som fan i början, men det gick det.

1 813 Inlägg
21 juni 2008
#64
köp en automat så behöver hon inte tänka på några växlingar och du behöver inte förklara hur hon ska och när hon ska utan gasa och bromsa och ge henne en puss;)

Åk före du så väntar jag på dig där..!

Better than God \o/
1 883 Inlägg
21 juni 2008
#65
He he, ännu en tråd med "Snillen spekulerar" tongue

Man känner när det skall växlas, sedan beror det på om det är max acc som gäller eller normal körning. Olika motorer har olika varvtal där de ger mest effekt, Nm och går snålast. Allt handlar om att känna och höra hur motorn jobbar. Det är något man lär sig, som att cykla, har man väl kommit på vad man ska gå efter så vet man sedan...

Sedan måste ni skilja på Hkr och Nm, två helt skilda saker...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

106 Inlägg
21 juni 2008
#66
Det HÖR man ju?


Mollllgan
21 juni 2008
#67
En automat så slipper man skiten=)

Indrivare/torped
149 Inlägg
21 juni 2008
#68
OT:
Team-Adolfsson skrev:
den får lika mycket soppa när du motorbromsar som den gör när du står på tomgång
för hade den inte fått någon bensin hade den ju inte kunnat vara igång wink
Eh, nej? När jag övningskörde på trafikskolan så hade vi en relativt ny Golf V för övningskörning, och läraren sa att man ska motorbromsa så mycket man överhuvudtaget kan, eftersom den inte drar något alls då. Insprutningen (om man nu har en sån då givetvis) stryper bränsleflödet helt när man motorbromsar. Detta bevisades också genom att mätaren som visade "momentanförbrukningen" stod på 0.0 när man motorbromsade, och på nånting (mer) när man stod på tomgång. Dock förstår jag inte hur det här kan vara bra om man motorbromsar en längre sträcka, för då måste väl skiten skära? tongue


On Topic:
Jag kan säga att med bilen vi hade på trafikskolan som jag nämnde ovan så var det ecodriving som gällde. Den har säkert ändrats från dess till nu också, men i alla fall. Det var en sexväxlad diesel vi åkte, bara för att göra det tydligt tongue Hur som helst så var det ju givetvis etta först. Konstigt va? tongue Sen, skulle man upp i 50 så lade man i tvåa, varva 3000 rpm (ja, på trafikskolan, med en diesel, jag hade skitkul under min körkortsutbildning tongue) och sen i med fyra för att stanna där. Skulle det vara 70, då var det etta, trea, femma har jag för mig. Och så vidare. Nu beror det ju givetvis på hur utväxlingar och annat är också, men jag tror detta är ett ganska väl fungerande sätt i allmänhet också, det är sagt att det är så här man ska köra för att vara mest effektiv, drivmedelssparande och miljövänlig!

Hårdrockande gummiröksmissbrukare!
Har kört sönder en Golf II 1.8GL -90, halvt en likadan fast -91, och åker äntligen turbomatat nu!

3 112 Inlägg
21 juni 2008
#69
Lagasse skrev:
OT:
Team-Adolfsson skrev:
den får lika mycket soppa när du motorbromsar som den gör när du står på tomgång
för hade den inte fått någon bensin hade den ju inte kunnat vara igång wink
Eh, nej?
Rätt, en modern insprutare drar i princip ingen soppa alls vid motorbromsning, har man däremot en äldre förgasarmotor ska man ge lite lite gas så drar den mindre än om man släpper pedalen alt frikoppla.


68 Inlägg
21 juni 2008
#70
Växla är ventilerna släpper lol


Muttley
21 juni 2008
#71
Irmscher Vectra skrev:
tkd_rille skrev:
THEBADGUY skrev:

Farthållare ökar snarare bränsleförbrukningen.
helvete heller den minskar min förbrukning något sjukt mycket.
Har aldrig lyckats köra en bil snålare med farthållare...
har du kört gamla amerikanare med helslitna kolvringar?

jag kollade min igår,
körde ungefär 16 mil igår, och genomsnittet i förbrukning låg på 7.7 med växlingarna innan 2500 varv, ochfarthållaren på i princip hela vägen och låg i snitt 2 kilometer under laglig hastighet för kamerornas skull.

om jag hade använt foten och gasat och växlt vid över 3000 varv så hade jag legat runt 8.5 då jag har testat

dARKiE
5 031 Inlägg
21 juni 2008
#72
Har aldrig kört bensin snålare med farthållare heller.
Det sköter man bättre om man planerar backar osv själv som inte farthållaren gör förrens den är mitt i.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Smålänning
7 882 Inlägg
21 juni 2008
#73
StaunteD skrev:
twin_cam skrev:
För ekonomisk körning så bör man hålla sig inom varvet där vridmomentet är bäst... Olika på alla motorer smile
Där motorn har högst effekt drar den mest bränsle! wink

Eller menar du "bäst" som inte i högst effekt?


De flesta bensinbilar får den högsta effekten efter 4000rpm. Så ska man köra snålt så ligger man därunder

Edit: stavfel

Edit2: eller effekt och vrid.. hmm? ähh smile
Där max vrid ligger. Max effekt ligger ju oftast vid, eller nära rött, men vridet ligger betydligt lägre... Typ mellan 2 - 4k varv så går motorn snålast.

I min bil har jag grönfält i varvräknaren, och det stämmer rätt bra med motorns vridmomentsregister. Börjar vid typ 1400 pm, och håller i sig till 3500 rpm. Max vrid ligger vid 2500 - 3000 rpm nånting. Max Effekt vid typ 5500 rpm, precis vid rött. Men då man saknar varvstopp så går den gärna förbi 6000 rpm ibland wink Mästaren går ju inte längre än till 7000 dock... tongue

Men förgasarbilar ska man varva ut lite när man kör, annars så sotar dom igen... Sen ska man inte stå på tomgång med dem, för då tar dom rätt mycket soppa och kan sura.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

DrivmedelsTekniker
1 632 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
#74
hehe avnacerade svar här tongue inget tjejen komemr fatta dock big_smile


Gorgilus addictus
4 754 Inlägg
21 juni 2008
#75
tkd_rille skrev:
Irmscher Vectra skrev:
tkd_rille skrev:

helvete heller den minskar min förbrukning något sjukt mycket.
Har aldrig lyckats köra en bil snålare med farthållare...
har du kört gamla amerikanare med helslitna kolvringar?

jag kollade min igår,
körde ungefär 16 mil igår, och genomsnittet i förbrukning låg på 7.7 med växlingarna innan 2500 varv, ochfarthållaren på i princip hela vägen och låg i snitt 2 kilometer under laglig hastighet för kamerornas skull.

om jag hade använt foten och gasat och växlt   vid över 3000 varv så hade jag legat runt 8.5 då jag har testat
Du kan ju inte jämföra 2 skilda växlingsmetoder. Den ena vid 2500 varv, och den andra vid 3000. DÅ är det ju självklart att bilen dricker mer. Eller.....? Farthållaren har inget med växlingar att göra.....

Allt för den där jävla hatten!

53 Inlägg
21 juni 2008
#76
tkd_rille skrev:
Team-Adolfsson skrev:
tkd_rille skrev:

jag kan ju säga som så at jag skiter faktiskt i dina artiklar, jag har mitt bevis och de är att bilen drar sjukt mycket mindre bensin när min farthållare är igång, om du inte tror mig får du väl ta och komma hit och åka en tripp.
i uppförsbacke trycker en frisk människa ner pedalen ännu mer, säkerligen mer än vad farthållaren själv gör.
när jag kör med min fot så ligger bilen på ungefär 0.9-0.95 per mil, men när jag kör med farthållaren kan den gå från 0.7-0.8  .
jag motbevisar där faktiskt.

nerförsbacke stängs bränsletillförseln på min bil iallafall men du kanske har en som suger i sig när den inte arbetar heller.
den får lika mycket soppa när du motorbromsar som den gör när du står på tomgång
för hade den inte fått någon bensin hade den ju inte kunnat vara igång wink
du förstår nogi nte vad jag pratar om heller, smile motorn drar i princip ingenting när du motorbromsar.
hmm här verkar vara någon som inte vet hur bilens motor funkar.. har du en infodisplay i bilen som visar hur mykke den drar så ser du vid motorbromsning att de sticker snabbt ner till 0.0L/mil.. Min gör de iallafall. en bil drar inget vid motorbromsning. Du släpper ju gasen och vad händer då? jo du stryper ju tillförseln av soppa.. Homer: Dohh..... Men som någon skrev: Har du förgasare eller??

Sensitive Guy

Muttley
21 juni 2008
#77
THEBADGUY skrev:
tkd_rille skrev:
Irmscher Vectra skrev:

Har aldrig lyckats köra en bil snålare med farthållare...
har du kört gamla amerikanare med helslitna kolvringar?

jag kollade min igår,
körde ungefär 16 mil igår, och genomsnittet i förbrukning låg på 7.7 med växlingarna innan 2500 varv, ochfarthållaren på i princip hela vägen och låg i snitt 2 kilometer under laglig hastighet för kamerornas skull.

om jag hade använt foten och gasat och växlt   vid över 3000 varv så hade jag legat runt 8.5 då jag har testat
Du kan ju inte jämföra 2 skilda växlingsmetoder. Den ena vid 2500 varv, och den andra vid 3000. DÅ är det ju självklart att bilen dricker mer. Eller.....? Farthållaren har inget med växlingar att göra.....
men vid dessa 16 milen så var de heller knappt nåogt växlande och när farthållaren fick vara i hela tiden drog den faktiskt mindre med, man tänker mer på växlingen i samband med att man kör med farthållare tycker jag.

Muttley
21 juni 2008
#78
sudden86 skrev:
tkd_rille skrev:
Team-Adolfsson skrev:

den får lika mycket soppa när du motorbromsar som den gör när du står på tomgång
för hade den inte fått någon bensin hade den ju inte kunnat vara igång wink
du förstår nogi nte vad jag pratar om heller, smile motorn drar i princip ingenting när du motorbromsar.
hmm här verkar vara någon som inte vet hur bilens motor funkar.. har du en infodisplay i bilen som visar hur mykke den drar så ser du vid motorbromsning att de sticker snabbt ner till 0.0L/mil.. Min gör de iallafall. en bil drar inget vid motorbromsning. Du släpper ju gasen och vad händer då? jo du stryper ju tillförseln av soppa.. Homer: Dohh..... Men som någon skrev: Har du förgasare eller??
du pratar inte om mig där väl ?

fälg fantast
1 086 Inlägg
21 juni 2008
#79
Växla vid 6500 Rpm då får du vridet

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

1 963 Inlägg
21 juni 2008
#80
Man ska växla när mätaren passerat 9000rpm..big_smile

Edit: 6500 haha då har precis de roliga börjat wink
Senast redigerat av Felax (21 juni 2008)

Men are not born - Men are made


Sök