3470
Sök

B230F startar ej, nån slang som gått av!! Vet dock ej vad den är till för

735 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
#1
Bilen pustar och frustar och så dör den, eller så startar den inte alls. Hände helt plötsligt på vägen, bilen började att sacka för att senare bara dö... Vet någon om denna slang kan orsaka felet och vad slangen har för funktion?

Försökte skarva med mässingrör men gick ju sådär:P Bilen starta först och gick bra men tog inte långt tid innan den uppförde sig lika igen. Nu går skiten inte igång... Alltså lätt att se vilken slang jag menar då det sitter ett mässingfärgat rör på den.. smile Slangen är ansluten till insugsslangen som går från luftfilter/lmm

http://www.garaget.org/gallery/archive/9554/large/378851_23wsos.jpg
http://www.garaget.org/gallery/archive/9554/large/378852_4l9x5v.jpg
Senast redigerat av tobee (19 juni 2008)

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
19 juni 2008
#2
Vet ej funktionen men sätt på slangklämmor så blir de ju tätt...


220 Inlägg
19 juni 2008
#3
går inte den ner till vevhusventilationen? kollat så det inte är LMM som är kass?
Senast redigerat av 760turbo (19 juni 2008)

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
19 juni 2008
#4
byt den och se om det blev skillnad... aldrig bra när det är trasiga slangar i insuget

2slow

735 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
#5
Jo vi har kommit fram till att det är slangen till vevhusventen. Men kan det verkligen startvägra pga detta? Hum hum. Kan egr ventilen tagit stryk av att bilen gått fett ?

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
19 juni 2008
#6
den borde inte start vägra pågrund av slangen så det måste vara något annat fel på motorn


735 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
#7
Jag drog ur kabeln till lmm men ingen skillnad. Hände nu på kvällen så vi har inte kommit så långt. Å reservdelar är ju svåra att få tag på innan måndag... Tänkte se om vi kunde få snurr på den kanske. Men tvivlar numera på att det är bara den där slangen trots att den tar lite tjuvluft... lr? Är inte så insatt i dessa motorer, är dom känsliga för lite tjuvluft?

Vi ska kolla om kamremmen kuggat över imorgon. Annars är det väl bara att lämna in på måndag...
Senast redigerat av tobee (19 juni 2008)

220 Inlägg
19 juni 2008
#8
vevhusventilationen kan va öppen så det är ingen fara med den slangen. tror mer på LMM faktiskt, tror inte det är kamremmen heller, men man kan ju alltid kolla smile

735 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
#9
Jag hade också tankarna på lmm. Men om det skulle varit lmm så skulle den ha gått rent när jag drog sladden? I andra modernare bilar jag mekkat med har bilen åkt med adaptionsvärden när man dragit lmm-slangen. Med andra ord, var det fel på lmm gick bilen bättre utan sladd till lmm! Är så fallet på B230F?

Med.lem
3 759 Inlägg
19 juni 2008
#10
tobee skrev:
Jag hade också tankarna på lmm. Men om det skulle varit lmm så skulle den ha gått rent när jag drog sladden? I andra modernare bilar jag mekkat med har bilen åkt med adaptionsvärden när man dragit lmm-slangen. Med andra ord, var det fel på lmm gick bilen bättre utan sladd till lmm! Är så fallet på B230F?

Är lmm:en paj så blir det ju ingen skilland om man drar ur den..

Jag tycker det låter som den..
Vad vare för årsmoddel? Kan ju kolla felkodsdosan.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

Med.lem
3 759 Inlägg
19 juni 2008
#11
Såg på första bilden att du hade kontrolldosan. Kolla det imorgon!

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

735 Inlägg
20 juni 2008
Trådstartare
#12
Mr_EmCom skrev:
tobee skrev:
Jag hade också tankarna på lmm. Men om det skulle varit lmm så skulle den ha gått rent när jag drog sladden? I andra modernare bilar jag mekkat med har bilen åkt med adaptionsvärden när man dragit lmm-slangen. Med andra ord, var det fel på lmm gick bilen bättre utan sladd till lmm! Är så fallet på B230F?

Är lmm:en paj så blir det ju ingen skilland om man drar ur den..

Jag tycker det låter som den..
Vad vare för årsmoddel? Kan ju kolla felkodsdosan.

Jo, bilen går bättre om det finns förprogrammerade värden i styrboxen! Finns på min 330, fanns på min a3a. Men frågan om det var så pass avancerat 1988 som denna bil är byggd:P

Har ingen aning om hur man kollar felkoder:S

735 Inlägg
20 juni 2008
Trådstartare
#13
Mr_EmCom skrev:
Såg på första bilden att du hade kontrolldosan. Kolla det imorgon!

Hur kollar man det då?

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
20 juni 2008
#14
jag tror inte du kan använda den dosan att kolla felkoder med. jag har för mig att det inte va färdigutväcklat 88 men är osäker. men be någon polare sätta i en spik i tändhatten när du drar runt motorn på starten och då hör du om du har gnista på stifften tongue


Avstängd
653 Inlägg
20 juni 2008
#15
Jag hade börjat med en motortvätt (:

Jag har rätt i vad jag än säger.

Med.lem
3 759 Inlägg
20 juni 2008
#16
volvo_245 skrev:
jag tror inte du kan använda den dosan att kolla felkoder med. jag har för mig att det inte va färdigutväcklat 88 men är osäker. men be någon polare sätta i en spik i tändhatten när du drar runt motorn på starten och då hör du om du har gnista på stifften tongue

Jo det funkar.
lr ifallfall på min 16v.. Men det är väll bara att testa.
TS du har PM

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!


Sök