3525
Sök

chipa eller mappa bilen?

44 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
halao!

äger en 940 ltt från 96 och funderar på att byta till en uppgraderingsturbo elle någon större trubo och undrar om det räcker med att chipa den eller måste jag mappabilen om den ska gå bra.

just nu är bilen orginal men vill helst slänga på en större turbo och ett chipp eftersom jag tror att den gammla turbon är rätt så sliten.

sen så undrar jag vart man kan chippa bilen i närheten av halmstad, och som samtidigt kanske kan göra ett trubo byte?

Volvoskadad
6 017 Inlägg
22 juni 2008
mappa en 940 under 400hk är rätt onödigt, ett bra chip räcker

Jonas

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
22 juni 2008
Jag hade mappat iaf, ett chip är ju bara ett "cirka-trim" som ska funka på alla bilar medans en mappning innebär att programvaran i din bil anpassas för just din bils hårdvara och inget annat = bästa möjliga prestanda.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Power By Cosworth
62 Inlägg
22 juni 2008
Om allt e orginal så e det bara dumt å montera en större turbo blir bara segare å få igång renovera den du har eller köp en likvärdig sen chippar du bilen å ställer upp laddet efter chippets förmåga att hantera ladd.Sen så e 940 lätt att skruva så det klarar du nog av själv så spar du lite pengar till nåt roligare.Jag vet en bra renoverare till turbon om det kan va av intresse.Såg nu att det va en ltt 940 ta en turbo från en vanlig 940 turbo samt om det sitter andra spridare/soppapump sen kan du ta boxen där ifrån så har du kommit en bit påväg.Till en roligare bil.Obs inte så insatt i volvo men den borde inte va nå större problem å ändra från ltt till vanlig turbo.

44 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
cosworth511 skrev:
Om allt e orginal så e det bara dumt å montera en större turbo blir bara segare å få igång renovera den du har eller köp en likvärdig sen chippar du bilen å ställer upp laddet efter chippets förmåga att hantera ladd.Sen så e 940 lätt att skruva så det klarar du nog av själv så spar du lite pengar till nåt roligare.Jag vet en bra renoverare till turbon om det kan va av intresse.Såg nu att det va en ltt 940 ta en turbo från en vanlig 940 turbo samt om det sitter andra spridare/soppapump sen kan du ta boxen där ifrån så har du kommit en bit påväg.Till en roligare bil.Obs inte så insatt i volvo men den borde inte va nå större problem å ändra från ltt till vanlig turbo.

okej renoverar den då och chippar den sen. jo visst är det intressant men skulle vara bra om det var i närheten av halmstad. allt är samma på en ltt och ft bara wg som skiljer dem åt. tack alla fall

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 juni 2008
ring chipcenter i växjö och fråga efter Jonas, han mappar på kvällarna...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

44 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
torpis skrev:

okej tack det ska jag göra. men finns det inget mer närliggande ställe som exepelvis helsingborg. finns det någon bra firma där man skulle kunna fråga?

301 Inlägg
23 juni 2008
skejtare skrev:
torpis skrev:

okej tack det ska jag göra. men finns det inget mer närliggande ställe som exepelvis helsingborg. finns det någon bra firma där man skulle kunna fråga?

Ts-motor i åstorp.. Har Unichip så att du kan mappa..

89 Inlägg
23 juni 2008
om du chippar den kan du ju alltid mappa den så du får ut den optimala effekten av chippet samt turbon:)

89 Inlägg
23 juni 2008
men köp ingen förstor bulle, då kommer du säkert att få en hel del att göra:P

One Man Clan
4 287 Inlägg
23 juni 2008
Om du vill att bilen ska ha laddtryck lika tidigt som innan köp ett typ mitsu 16-19t...A-kam å sen R-spridare..å ett riktigt chip... Du behöver inte mappa bilen om du bara ska slänga på större snurra... Jag körde chippat förut å hade 250hk utan problem å jag hade tänkt höjja laddet ett par hekto till..var inte rädd att den skulle börja gå konstig eller så......gick kalasfint...Ingen ide å mappa i ditt fall tycker ja...
men alla är vi olika.. 

Lh 2.4 är rätt förlåtande...är ingen mening å mappa för de är ändå inte så exakt tongue
Köp ett riktigt chip säger jag...

terazzi
23 juni 2008
Kontakta Acfreaker här på garaget,askunnig på volvo o gör allt själv med smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
23 juni 2008
terazzi skrev:
Kontakta Acfreaker här på garaget,askunnig på volvo o gör allt själv med smile

de är bättre att han läser på själv å lär sig grunderna..läser han på lite på lh 2.4 förstår han även hur onödigt de är att mappa bilen för de lilla han ska göra...

Sök