3231
Sök

regga volvo 740 med turbo konvertering??

Bags are for bitches
296 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
#1
Har inte riktigt fattat det här? Går det att regga min volvo 740 -88 men turbo konvertering??? eller är det helt omöjligt??

Eller har jag fel igen?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
22 juni 2008
#2
ssssssssööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööööökkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk

2slow

Smålänning
7 883 Inlägg
22 juni 2008
#3
Går inte.
Hade du haft en riktigt gammal, eller en äldre 240 så hade det gått med en R-sportsats för förgasarturbo, motorn hade då hetat B23AT.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

16 197 Inlägg
22 juni 2008
#4
de går om du skaffar en 740 turbo å flyttar över ALLT från den.. bromsar,hela drivlinan,.. ja som sagt ALLT.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

10 287 Inlägg
23 juni 2008
#5
Om du avser att byta till en komplett turbomotor med kat så går det. Att turbokonvertera en sugmotor och besikta (lagligt) går inte.

/Göran

16-V skrev:
Har inte riktigt fattat det här? Går det att regga min volvo 740 -88 men turbo konvertering??? eller är det helt omöjligt??

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 142 Inlägg
23 juni 2008
#6
men går det inte att besikta de som amatörbyggt fordon????tycker de borde gå...

KHRacing
23 juni 2008
#7
snoddas skrev:
men går det inte att besikta de som amatörbyggt fordon????tycker de borde gå...

nej, inte turbokonverterad

turboabstinens
442 Inlägg
23 juni 2008
#8
KHRacing skrev:
snoddas skrev:
men går det inte att besikta de som amatörbyggt fordon????tycker de borde gå...

nej, inte turbokonverterad

Jo, då får man göra vad man vill med motorn, däremot krävs det stora operationer i bilen för att få den att bli amatörbyggt fordon..

ocertifierad klåpmekare

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 juni 2008
#9
billigare att köpa en färdig turbo istället....wink

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juni 2008
#10
mrbuggy skrev:
billigare att köpa en färdig turbo istället....wink

spar tid om inte annat...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 juni 2008
#11
å framförallt kosingar. Bara besiktning av amatörbygge kostar ju 4000:- lägg till nån tusing så får du en färdig.
Senast redigerat av mrbuggy (23 juni 2008)

10 287 Inlägg
23 juni 2008
#12
Nej med emfas. Det får man inte.

Vi citerar SFRO angående motor i ombyggt fordon:

"Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning."

/Göran

bluelight skrev:
Jo, då får man göra vad man vill med motorn,.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 juni 2008
#13
Sharky skrev:
Nej med emfas. Det får man inte.

Vi citerar SFRO angående motor i ombyggt fordon:

"Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning."

/Göran

bluelight skrev:
Jo, då får man göra vad man vill med motorn,.


de gällde ju amatörbygge.

92 Inlägg
23 juni 2008
#14
skaffa en 230 ft, et, fk o stopa i, samt ändra boxar för de enkla, går annars att bygga om o få dit en fördelare till en 240 turbo, med dubbla vacum klockor, för tändnings sänkning, Men flyttar du över allt så får du göra det, bara du sätter dit en katt, Man får byta till det bättre, OBS, de går bra om bilen e från 88 och ner, 89 e det hårdare avgaskrav på, bromsar och så är lika om den e från 88

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

92 Inlägg
23 juni 2008
#15
mrbuggy skrev:
billigare att köpa en färdig turbo istället....wink

de e allt ett skapligt bra överpris på en halvt slutkörd turbo 740 smile kan va värt o köpa en nyare ft o få i smile

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 juni 2008
#16
ja köpte en för 7000:- 740TIC.-87  va inte så dyrt tycker jag jämfört me å bygga nåt som redan finns ..
å förresten LÄS.
Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte ----”katalysatorkonvertera”--- en motor.

10 287 Inlägg
23 juni 2008
#17
Vänligen läs inlägg #8 där ursprungsfrågan från Snoddas var just om amatörbyggt fordon och det var det som Bluelight svarade på och som jag plockade fram texten till.

Grundbulten i hela diskussionen kring att bygga om motorer är att i och med avsteget man då gör från certifieringen av motorn och dess kringkomponenter ingående i certifieringen så krävs en ny certifiering enär man har skapat en ny motortyp i naturvårdsverkets ögon.

/Göran

mrbuggy skrev:
Sharky skrev:
Nej med emfas. Det får man inte.

Vi citerar SFRO angående motor i ombyggt fordon:

"Vid SFROs möte med ASB och VV 20070921 förtydligades att motorn bara får ändras/modifieras i den grad som krävs för att få ned den i nya bilen. Det kan till exempel handla om modifierat oljetråg, insugs och avgas/grenrör. I vissa fall också flytt av tändfördelare men det är mer osäkert. Inga tillsatskomponenter tillåts – man får alltså inte trimma, montera turbo, kompressor eller liknande. Inte heller byta insprutningen mot en eftermarknadsinsprutning."

/Göran

bluelight skrev:
Jo, då får man göra vad man vill med motorn,.


de gällde ju amatörbygge.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 juni 2008
#18
näe SHARKY.. du skriver om OMBYGGT fordon å han undrade om AMATÖRBYGGT.. de e skillnad de på AMATÖRBYGGT i amatörbyggt fordon gäller lite annat..vilket jag som byggare har liiite hum om..

92 Inlägg
23 juni 2008
#19
sitter väl katt på de flesta bilarna från 88 o uppåt, men du kan sätta katt på vilken bil som helst, om man vill. men ska man byta till en turbomotor, så vill naturvårdsverket att man sätter på en, man uppmanas att bygga till det bättre, köper man som de flesta gör, så är katten inte med, men de e ju bara att få dit en, el om man fuskar dit en, o kör på e85. Katten e till för o förbränna, så du kan sätta dit en på en förgasarbil om man vill

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

KHRacing
23 juni 2008
#20
nytro skrev:
sitter väl katt på de flesta bilarna från 88 o uppåt, men du kan sätta katt på vilken bil som helst, om man vill. men ska man byta till en turbomotor, så vill naturvårdsverket att man sätter på en, man uppmanas att bygga till det bättre, köper man som de flesta gör, så är katten inte med, men de e ju bara att få dit en, el om man fuskar dit en, o kör på e85. Katten e till för o förbränna, så du kan sätta dit en på en förgasarbil om man vill

pratar du om lagliga ätgärder eller bara rent ut i luften ? smile

behöver veta så jag kan räta ut lite saker :-)


Sök