3131
Sök

regga volvo 740 med turbo konvertering??

92 Inlägg
23 juni 2008
#21
Gå ist till bilprovningen och fråga den som reg besiktar bilar osv, och tala om vad du ska göra, han kan ge dig svar på allt

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 juni 2008
#22
nytro skrev:
sitter väl katt på de flesta bilarna från 88 o uppåt, men du kan sätta katt på vilken bil som helst, om man vill. men ska man byta till en turbomotor, så vill naturvårdsverket att man sätter på en, man uppmanas att bygga till det bättre, köper man som de flesta gör, så är katten inte med, men de e ju bara att få dit en, el om man fuskar dit en, o kör på e85. Katten e till för o förbränna, så du kan sätta dit en på en förgasarbil om man vill

enkelt...bara att läsa innantill.

BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON

Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment.

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte---- ”katalysatorkonvertera” ------en motor.

92 Inlägg
23 juni 2008
#23
KHRacing skrev:
nytro skrev:
sitter väl katt på de flesta bilarna från 88 o uppåt, men du kan sätta katt på vilken bil som helst, om man vill. men ska man byta till en turbomotor, så vill naturvårdsverket att man sätter på en, man uppmanas att bygga till det bättre, köper man som de flesta gör, så är katten inte med, men de e ju bara att få dit en, el om man fuskar dit en, o kör på e85. Katten e till för o förbränna, så du kan sätta dit en på en förgasarbil om man vill

pratar du om lagliga ätgärder eller bara rent ut i luften ? smile

behöver veta så jag kan räta ut lite saker :-)

detta är lagligt, en polare och jag har precis gjort det, men man ska inte ljuga om hk, utan köra orginal i motorn, så skruva inte ner laddtrycket, de är inte lättlurade, för då kan du åka på bromspapper, Men fråga den på bilprovningen som reggar fordon, han kan ge dig de flesta svar, de har släppt på detta lite med motorbyten, alla verkar leva i det gammla nu för tiden, då var det tvärstopp

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

92 Inlägg
23 juni 2008
#24
mrbuggy skrev:
nytro skrev:
sitter väl katt på de flesta bilarna från 88 o uppåt, men du kan sätta katt på vilken bil som helst, om man vill. men ska man byta till en turbomotor, så vill naturvårdsverket att man sätter på en, man uppmanas att bygga till det bättre, köper man som de flesta gör, så är katten inte med, men de e ju bara att få dit en, el om man fuskar dit en, o kör på e85. Katten e till för o förbränna, så du kan sätta dit en på en förgasarbil om man vill

enkelt...bara att läsa innantill.

BIL SOM INTE ÄR OMBYGGT FORDON

Årsmodell 1975 och äldre
Årsmodell 1975 och äldre har fortfarande inget krav på avgascertifierad motor, vilket betyder att där kan man fritt byta/ändra motor (men regbesiktning krävs!) så länge man ligger inom gränserna för effekt och vridmoment.

Årsmodell 1976-1992 (nytt slutdatum)
Om man byter till en motor UTAN katalysator behövs ett avgasintyg från tillverkaren (av motorn). Intyget är ofta svårt eller omöjligt att få!

Om man byter till en motor MED katalysator behövs inget avgasintyg. Motorn ska tas som ett ”paket” från en bil med kat och ska ha lambdastyrd insprutning etc – och den ska klara utsläppsprovet vid kontrollbesiktning. Man kan alltså inte---- ”katalysatorkonvertera” ------en motor.

ja men du får stå för de intygandet själv, har du satt i en 230ft et fk så brukar de va katt till dem, sa aldrig något om att katt konvertera,
Senast redigerat av nytro (23 juni 2008)

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 juni 2008
#25
kan nog vara så faktiskt...råka ut för de me buggyn..den va förut inte nödvändig att SFRO besikta men den ska likväl göra de så dom va lite eftr där..

fast me mitt rodbygge e jag lite mer noggrann att kolla bestämmelser å sånt.big_smilebig_smile
e ju AMATÖRBYGGT
Senast redigerat av mrbuggy (23 juni 2008)

10 287 Inlägg
23 juni 2008
#26
My bad...roll

Jag läste Amatörbyggt men hjärnan sa Ombyggt.

Sakta smygande demens....

/Göran

P.S Eftersom jag brukar med jämna mellanrum få reda ut elproblem i glada amatörers amatörbyggda fordon så borde jag ju kunna läsa rätt.....tycker man...


mrbuggy skrev:
näe SHARKY.. du skriver om OMBYGGT fordon å han undrade om AMATÖRBYGGT.. de e skillnad de på AMATÖRBYGGT i amatörbyggt fordon gäller lite annat..vilket jag som byggare har liiite hum om..

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

92 Inlägg
23 juni 2008
#27
mrbuggy skrev:
kan nog vara så faktiskt...råka ut för de me buggyn..den va förut inte nödvändig att SFRO besikta men den ska likväl göra de så dom va lite eftr där..

fast me mitt rodbygge e jag lite mer noggrann att kolla bestämmelser å sånt.big_smilebig_smile

ja men jag vet inget om detta med rod bygge smile men har forska en hel del i detta med byta till turbo i min volvo 240, och det skaulle inte va något problem, de har släppt på mycket av detta med motorbyten, Bara man gör de till det bättre, man e ju tvungen o ha vent broms skivor fram samt turbo bakaxeln, 1031. allt detta sitter std på dem från 88 och upp smile de e de jag vet o dessa bilar

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 juni 2008
#28
även solen har fläckar...

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 juni 2008
#29
Sharky skrev:
My bad...roll

Jag läste Amatörbyggt men hjärnan sa Ombyggt.

Sakta smygande demens....

/Göran

P.S Eftersom jag brukar med jämna mellanrum få reda ut elproblem i glada amatörers amatörbyggda fordon så borde jag ju kunna läsa rätt.....tycker man...


mrbuggy skrev:
näe SHARKY.. du skriver om OMBYGGT fordon å han undrade om AMATÖRBYGGT.. de e skillnad de på AMATÖRBYGGT i amatörbyggt fordon gäller lite annat..vilket jag som byggare har liiite hum om..


även den bäste kan fela

92 Inlägg
23 juni 2008
#30
mrbuggy skrev:
även solen har fläckar...

yes de har den cool

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

92 Inlägg
23 juni 2008
#31
om killen ska konvertera e de bara o riva av toppen, byta avgasventiler, kompsänka i toppen "10cc" sänkning, göra urtag i oljetråg för oljeretur, 1 st t kors, en till oljan till turbo via tryckkontakt, och om man vill använda vattenkylning så får man koppla in den med via nedre kylarslang och rör till värmepkt, byta spridare, ska killen ha kvar det vanliga sprutet får han skaffa proggresiv bränsletrycksregulator, el bygga om till fördelare fram, använda 240 turbons, fördelare, (svår att få tag i) har du LH2.2 så bör du helst byta styrsystem, sedan skaffar du grenrör, turbo ic rör o allt annat, OBS OBS detta e lätt draget om KONVERTERNING

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

92 Inlägg
23 juni 2008
#32
Sharky skrev:
Om du avser att byta till en komplett turbomotor med kat så går det. Att turbokonvertera en sugmotor och besikta (lagligt) går inte.

/Göran

16-V skrev:
Har inte riktigt fattat det här? Går det att regga min volvo 740 -88 men turbo konvertering??? eller är det helt omöjligt??


Det går, man ska ju själv intyga vad man satt i för motor, men besiktningsgubbarna går inte på vad som helst smile men det e en del jobb smile

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 juni 2008
#33
måste lägga mej i lite igen..alltså upp till var och en men att köpa Tex. en 740 tic utan kat måste väl vara billigare...den e ju färdig att köra liksom.. eller har ja missat nåt..sen kan man ju kanske lättare pressa upp kraften i den utan reg. besikning..måste väl va intressant tycker jag. färdigreggad med turbo å intercooler å inte mycke jobb att få snurr på den..??.. Ja kanske har missuppfattat de hela men så skulle jag göra definitivt..OOm ja ville ha en turbo förstås..

92 Inlägg
23 juni 2008
#34
mrbuggy skrev:
måste lägga mej i lite igen..alltså upp till var och en men att köpa Tex. en 740 tic utan kat måste väl vara billigare...den e ju färdig att köra liksom.. eller har ja missat nåt..sen kan man ju kanske lättare pressa upp kraften i den utan reg. besikning..måste väl va intressant tycker jag. färdigreggad med turbo å intercooler å inte mycke jobb att få snurr på den..??.. Ja kanske har missuppfattat de hela men så skulle jag göra definitivt..OOm ja ville ha en turbo förstås..

tror alla 230 tic har katt, men satt b23 i de tidiga, de saknar katt, är inte säker, men killen i frågan har en 88, där finns det katt på, std på volvo 88, tror 230 et kom 87
Senast redigerat av nytro (23 juni 2008)

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

Entreprenör
1 784 Inlägg
23 juni 2008
#35
nytro skrev:
mrbuggy skrev:
måste lägga mej i lite igen..alltså upp till var och en men att köpa Tex. en 740 tic utan kat måste väl vara billigare...den e ju färdig att köra liksom.. eller har ja missat nåt..sen kan man ju kanske lättare pressa upp kraften i den utan reg. besikning..måste väl va intressant tycker jag. färdigreggad med turbo å intercooler å inte mycke jobb att få snurr på den..??.. Ja kanske har missuppfattat de hela men så skulle jag göra definitivt..OOm ja ville ha en turbo förstås..

tror alla 230 tic har katt, men satt b23 i de tidiga, de saknar katt, är inte säker, men killen i frågan har en 88, där finns det katt på, std på volvo 88, tror 230 et kom 87

ja hade en tic -87 där fanns de ingen

92 Inlägg
23 juni 2008
#36
mrbuggy skrev:
nytro skrev:
mrbuggy skrev:
måste lägga mej i lite igen..alltså upp till var och en men att köpa Tex. en 740 tic utan kat måste väl vara billigare...den e ju färdig att köra liksom.. eller har ja missat nåt..sen kan man ju kanske lättare pressa upp kraften i den utan reg. besikning..måste väl va intressant tycker jag. färdigreggad med turbo å intercooler å inte mycke jobb att få snurr på den..??.. Ja kanske har missuppfattat de hela men så skulle jag göra definitivt..OOm ja ville ha en turbo förstås..

tror alla 230 tic har katt, men satt b23 i de tidiga, de saknar katt, är inte säker, men killen i frågan har en 88, där finns det katt på, std på volvo 88, tror 230 et kom 87

ja hade en tic -87 där fanns de ingen

ok, men polaren hade en 87 o den va de på, men skit samma, killen prata om en 88, mem om du är tvungen o intyga det själv på bilprovningen vad du satt i för motor, o du satt på en katt, så kan de aldrig veta, men obs, det ska vara byggt till det bättre, så då måste du ha lmm o lambda, katten förbränner ju bara resterna av avgaser, den har inget med motorstyrning att göra, Man använder tillomed katt på rallybilar med förgasare på, " dubbla 48ór" man är tvungen att ha det enligt fia
Senast redigerat av nytro (23 juni 2008)

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

556 Inlägg
25 november 2008
#37
jag har en liten sak jag inte har riktigt klart för mig

jag kan montera en b230ft motor i min 740 GL-88 om jag byter vxl låda drivlina och bromsar..

men kan jag när detta gjort byta grenrör och kam eller något annat i trim syfte till motorn?

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

556 Inlägg
25 november 2008
#38
någon som känner sig manad att svara?? big_smile

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!

Civilingenjör
24 Inlägg
25 november 2008
#39
Marbu skrev:
jag har en liten sak jag inte har riktigt klart för mig

jag kan montera en b230ft motor i min 740 GL-88 om jag byter vxl låda drivlina och bromsar..

men kan jag när detta gjort byta grenrör och kam eller något annat i trim syfte till motorn?

Nä, egentligen inte. Från och med 1976 måste hela motorn vara original. Men jag tror i och för sig inte att bilprovningen plockar isär din motor för att se om du har en vassare kam, så det kan nog smita igenom ändå.

B230FT - har den katalysator? I så fall behöver du inte byta växellåda, bromsar osv.

Det är skönare lyss till den tarm som brast, än att aldrig käka med råge.

556 Inlägg
25 november 2008
#40
CalleC skrev:
Marbu skrev:
jag har en liten sak jag inte har riktigt klart för mig

jag kan montera en b230ft motor i min 740 GL-88 om jag byter vxl låda drivlina och bromsar..

men kan jag när detta gjort byta grenrör och kam eller något annat i trim syfte till motorn?

Nä, egentligen inte. Från och med 1976 måste hela motorn vara original. Men jag tror i och för sig inte att bilprovningen plockar isär din motor för att se om du har en vassare kam, så det kan nog smita igenom ändå.

B230FT - har den katalysator? I så fall behöver du inte byta växellåda, bromsar osv.

asså!?, ja den har ju katalysator så.. det är bara att montera motorn då?, de låter ju nästan för bra för att vara sant tycker ja :p

För att bli Gammal och vis, Måste man vara ung och galen!


Sök