3353
Sök

"Fixa" spindelled utan att byta.

Got N/A?
358 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
Som topic; är det någon som gjort detta?

Har nämligen en civic där besiktningen tyckte att dom övre spindellederna var glappa. Grejen är att de inte kan bytas separat utan följer med länkarmen och kostar därmed skjortan att byta (ca 4000:- för båda sidor).

Glappet är ungefär lika stort som ett mellanstort buntband.
Jag vill bara ha bilen igenom besiktningen, skiter i princip i följdfel osv smile

Så, är det någon som vet hur man (temporärt) fixar glapp i en spindelled ?

Tack på förhand!

Körv
3 535 Inlägg
23 juni 2008
4000 är ju billigt.. Audi A4 typ -96 kostar de minst 10lök på att göra samma sak..

Truckdriving Man

Got N/A?
358 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
decib3L skrev:
4000 är ju billigt.. Audi A4 typ -96 kostar de minst 10lök på att göra samma sak..

4000:- är INTE billigt i kontrast mot att hela bilen kostade 5500:- wink

4 001 Inlägg
23 juni 2008
ehhh, du tror inte att bilen blir trafikfarlig med "temporärt" fixade spindelleder? vad gör du om en hoppar ur?

BYT ELLER SKROTA BILEN

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
23 juni 2008
skrota skiten då... finns en anledning till att det anmärks på sånna grejer. tror inte nån härinne kommer hjälpa dig fuska dig igenom bess för att köra en trafikfarlig bil bland oss

tänk om tänk rätt

2slow

Körv
3 535 Inlägg
23 juni 2008
GroundX skrev:
decib3L skrev:

4000:- är INTE billigt i kontrast mot att hela bilen kostade 5500:- wink

Byt själv då? Eller sälj/skrota högen..

Förmodligen kommer ingen här att ge dig "tattartips" på att laga en så allvarlig sak som spindelleder...

Suck..

Truckdriving Man

Gammelbilsnörd
450 Inlägg
23 juni 2008
Leta runt om inte det finns pirat spindelleder, dessa kan i vissa fal vara lösa så att du kan använda dina gammla länkarmar igen. Lite meck att pressa i spindelleder men det går. Annars gör så att du letar upp beggade länkarmar som har bra grejor. Måste gå få tag i, inte så ovanlig bil
Mvh Rickard

1 688 Inlägg
23 juni 2008
Kolla på biltema, micro eller annan återförsäljare av piratdelar.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

1 878 Inlägg
23 juni 2008
biltema is the shit, men det funkar. frågan är bara hur länge det håller smile

2 924 Inlägg
23 juni 2008
Det är bara bita i det sura äpplet, finns inga genvägar...

Testa sök på eBay.com
Senast redigerat av peegee (23 juni 2008)

~ Life is short, have FUN! ~

Jag kom på att pizza e nytigt
51 Inlägg
23 juni 2008
De finns sätt att få bort det glappet men det e inget jag vill beskriva. Jag är själv utbildad bilmekaniker o dels hatar jag fusk o dels kan min yrkeslicens ryka om jag skulle få för mig att fuska eller hjälpa någon att fuska. Gör det nu seriöst istället så kan du sälja din il lite dyrare sen!

Varför tretton Oplar?... Bra att ha en i reserv, om de första tolv går sönder.
Sponsorer sökes

Mångsysslare
303 Inlägg
23 juni 2008
KÖP NYTT finns inga genvägar 4000 är billigt för ditt / andras liv

Got N/A?
358 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
Till er som bara kommer med massa glåpord: Gå till lunarstorm eller någon annan stans, och ge fan i min tråd, tack!

Till er som säger att det finns på biltema? Vad är det för artikelnummer? Det enda jag hittar är nedre spindelled till Accord 90-01.

Har kikat lite på en krockad civic som finns i närheten. Kanske köper hela den bilen istället, blir billigare att köpa en hel reservdelsbil än att köpa nya länkarmar. Detta är förmodligen det bästa alternativet(?).

Till er som kommer med seriösa inlägg, tack smile
Senast redigerat av GroundX (23 juni 2008)

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
23 juni 2008
ser inte ett glåpord i hela din tråd bara uppmaningar om att du ska göra det ordentligt...

2slow

1 688 Inlägg
23 juni 2008
Hittar inte delen på nätet på Biltema, men dom har bra mycket mera i butik än på nätet ang. framvagnsdetaljer. Ring...

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Got N/A?
358 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
Losgard skrev:
Hittar inte delen på nätet på Biltema, men dom har bra mycket mera i butik än på nätet ang. framvagnsdetaljer. Ring...

Jag har varit på biltema och pratat med dom, och där fanns ingenting. Men kanske skulle ta och ringa ändå, de kanske vet mer där?
Annars borde man ju kunna få dit någonting från någon annan bil också, det blir lite svetsande och pyglande, men det blir billigt i alla fall big_smile

9 108 Inlägg
23 juni 2008
Kolla på skroten är mitt tips, du bör väl få alltihop för ett par hundra, se bara till så det inte glappar wink

3 235 Inlägg
23 juni 2008
Om du är händig kan du "bygga om" länkarmarna.
Skära ut de gamla spindellederna och fixa färten som passar andra spindelled som man kan köpa lösa.
Det krävs dock svets och kunskap, och inte säkert besiktningsmannen tycker om bygget om det inte ser proffsigt ut.

Lycka till!

Got N/A?
358 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
MilleN skrev:
Kolla på skroten är mitt tips, du bör väl få alltihop för ett par hundra, se bara till så det inte glappar wink

Har kollat med den "lokala" skroten, och där fanns ingenting som var av värde för mig. Sen lägger dom inte ut såna här grejor på internet verkar det som, då de inte verkar tycka att de ska återanvändas tongue

engolf skrev:
Om du är händig kan du "bygga om" länkarmarna.
Skära ut de gamla spindellederna och fixa färten som passar andra spindelled som man kan köpa lösa.
Det krävs dock svets och kunskap, och inte säkert besiktningsmannen tycker om bygget om det inte ser proffsigt ut.

Lycka till!

Yes, det var någonting åt det hållet mina tankar också gick. Svets finns det tillgång till, och tillräckligt med övriga verktyg för att det ska kunna gå att ordna. Vi får se hur det blir helt enkelt smile

Tack för el svaro big_smile

Smålänning
7 887 Inlägg
23 juni 2008
Borra dit en smörjnippel och ha i riktigt rejält med fett, eller så delar du på den och sätter i en fjäder/bygger en spännanordning som på Gaaamla volvo 140.

Mne allra helst så skulle jag nog byta den mot en ny... Va ett skräckexempel så tattarlagning i stan för många år den, en merca som kulleden hoppade ur på... Var glapp som ett litet buntband den med... Tur att det hände i 30 och inte i 130...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök