3564
Sök

Lådförslag pioneer 12" ts-w3001d4 ?

35 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
Tjenare, jag har lite funderingar på lådvolym till en Pioneer Ts-w3001d4, jag hadde tänkt driva den med ett Sinus live a1500. och jag vill spela riktigt Djup bas, så har ni några tips ?, på Nardik.se så står de att rekommenderad lådvolym är 14-28 L sluten och 22-45 L basreflex, som sagt jag vill spela riktigt djupt, det är mest sån musik jag kommer lira. eftersom jag ska spela djupt så kan man ju i princip utesluta en sluten låda, så kan ni ge mig lite tips på hur långa basreflex rör osv ska vara smile samt volym. Mvh / Larsa

här är specifikationerna på basen,

Fakta
12" 30 cm kompositkon av IMPP™ med kolfiberväv och förstärkningsbågar
Radial fiberväv i 3 skikt
Extra bred kant
Dubbla magneter 3,11 Kg
Keramikbelagd talspole i titan
Silverpläterade kontakter
Gjuten aluminiumkorg med förstärkt botten
Högtalarkablar upp till 6 mm
3000 Watt max, 1000 Watt RMS
Dubbla talspolar 2 x 4 Ohm
Revc 2 x 3,3 Ohm
Frekvensomfång 20-150 Hz
FS 33,3 Hz
QTS 0,60
Vas 11,826 liter
Känslighet 92 dB/1Watt/1meter
Rek låda 14-28 liter sluten
Rek låda 22-45 liter basreflex
Monteringsdjup 189 mm
Monteringshål 278 mm
Ytterdiameter 329
Högtalarens volym i lådan 5,12 liter
Senast redigerat av larsa_wee (23 juni 2008)

729 Inlägg
28 februari 2009
Länge sedan denna tråd var på tapeten men eftersom det inte kommit några svar så frågar jag samma sak!

Info om basen finns ju också färdigt här ovanför! wink

Tacksam för svar!

21 761 Inlägg
1 mars 2009
Gör lådan på 38 liter och sätt 4" rör som är 26 cm långt, konade trattar i båda ändar av röret. Dämpmatta är tänkt att sitta på väggarna inuti lådan. Avstämningen är beräknad till ca 45 Hz, vilket borde funka till en Golf. Både bas och rör är inräknade i volymen.

Har inte provat basen, det är en teoretisk uträkning. smile

729 Inlägg
1 mars 2009
Tack så mycket! Får man fråga var du hittat uppgifter? Eller har du nåt program på nätet du räknar med...? smile

729 Inlägg
1 mars 2009
Är det annars någon skillnad om man bygger lådan i MDF eller björkfanér (20-22 mm tjock)? En hifi-försäljare sade åt mej att "abslolut björkfanér, ingen MDF!"...

21 761 Inlägg
1 mars 2009
ts85 skrev:
Tack så mycket! Får man fråga var du hittat uppgifter? Eller har du nåt program på nätet du räknar med...? smile

Jag har två program som jag använder, BassBox Pro 6.0.2 och WinISD. De fungerar bra tycker jag, men eftersom det är teoretiska beräkningar så blir det aldrig exakt samma sak i praktiken. De uträknade lådorna brukar fungera bra som utgångspunkt, sedan kan man få labba litegrann med avstämning och lådvolym om man inte är helt nöjd med resultatet. smile

ts85 skrev:
Är det annars någon skillnad om man bygger lådan i MDF eller björkfanér (20-22 mm tjock)? En hifi-försäljare sade åt mej att "abslolut björkfanér, ingen MDF!"...

Flera bilstereobyggare bygger med både spånskiva och MDF utan problem iaf. Björkfanér är ju stabilt, har man tillgång till sånt så är det väl bara att använda det. smile

573 Inlägg
1 mars 2009
ts85 skrev:

björk är absolut att föredra, MDF är inte riktigt tät.

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

729 Inlägg
1 mars 2009
Okej! Tack för svaren! smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 mars 2009
Skulle iofs inte kalla 20-22mm björk för fanér big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

729 Inlägg
1 mars 2009
Lonefox skrev:
Skulle iofs inte kalla 20-22mm björk för fanér big_smile

big_smile Kanske nog finns något bättre namn... Försäljaren jag pratade me kallade det iaf för det... tongue

21 761 Inlägg
1 mars 2009
Ähh, Lonefox är bara petig. winkwink

Fast om jag tänker efter så skulle jag inte heller kalla 20-22 mm björk för fanér, skulle kalla det för sly eller buskar. wink
Senast redigerat av Drönirettab (1 mars 2009)

729 Inlägg
1 mars 2009
Drönirettab skrev:
Ähh, Lonefox är bara petig. winkwink

Fast om jag tänker efter så skulle jag inte heller kalla 20-22 mm björk för fanér, skulle kalla det för sly eller buskar. wink

lol

729 Inlägg
2 mars 2009
Drönirettab skrev:
Gör lådan på 38 liter och sätt 4" rör som är 26 cm långt, konade trattar i båda ändar av röret. Dämpmatta är tänkt att sitta på väggarna inuti lådan. Avstämningen är beräknad till ca 45 Hz, vilket borde funka till en Golf. Både bas och rör är inräknade i volymen.

Har inte provat basen, det är en teoretisk uträkning. smile

Nåja, idag fick jag hem basen och i papprena som följde med rekommenderas en låda på 34 liter med en 3" port som är 89 mm lång... Lådan rekommenderas byggas i 21 mm MDF och dämpningsmaterial ska fästas på insidan av väggarna...

Så din beräkning stämde ganska bra... wink Tror jag ska bygga en låda som är någon liter större än rekommenderade 34 liter och så tänkte jag använda björkfanér om jag kommer över något till rimligt pris, annars får det bli MDF...

21 761 Inlägg
2 mars 2009
Att bara använda 3" rör till en 12" bas är för liten area enligt min åsikt, den teoretiskt beräknade  lufthastigheten i programmet visar också att hastigheten kan bli väldigt hög (=risk för flåsljud) när man drar på ljudet ordentligt. Det är därför jag rekommenderar 4" rör. smile

729 Inlägg
2 mars 2009
Drönirettab skrev:
Att bara använda 3" rör till en 12" bas är för liten area enligt min åsikt, den teoretiskt beräknade  lufthastigheten i programmet visar också att hastigheten kan bli väldigt hög (=risk för flåsljud) när man drar på ljudet ordentligt. Det är därför jag rekommenderar 4" rör. smile

Okej... 3" var vad Pioneer rekommenderade... Men det skadar väl inte att lägga dit ett 4"? Eller skulle det på något sätt kunna vara sämre...?

Angående längden på porten, är 89 mm bra då? Och ska jag sätta porten/röret i sidan av lådan eller på samma sida som själva basen?

21 761 Inlägg
3 mars 2009
Sätt porten på samma sida som basen om den ryms, annars får du sätta den på sidan. Att sätta 4" rör är ingen nackdel anser jag, hellre en fördel. 89 mm långt 3" rör får liknande avstämning som mitt förslag. smile

13 Inlägg
21 mars 2009
Hur stor låda och port (helst en slotport skulle vara lättare) ska man ha till 2 såna basar?
Ska spela dom i en audi a4 avant!
Senast redigerat av Bogdis (21 mars 2009)

2 911 Inlägg
21 mars 2009
Bogdis skrev:
Hur stor låda och port (helst en slotport skulle vara lättare) ska man ha till 2 såna basar?

Ta ovanstående lådförslag gånger 2, räkna om 4" till kvadratcm och voila så har du måtten du behöver wink

13 Inlägg
21 mars 2009
Decibel skrev:
Bogdis skrev:

Ta ovanstående lådförslag gånger 2, räkna om 4" till kvadratcm och voila så har du måtten du behöver wink

Blir de då en slotport eller och hur räkna man de?

Mvh
Bogdan

21 761 Inlägg
21 mars 2009
Är det en slotport du vill ha eller vill du ha en "vanlig" fyrkantig port?

Sök