Köpråd Vw Golf 4

Juventini
24 juni 2008 · 24 Inlägg

Hej!

Jag har bestämt mig för att köpa en VW Golf 4 1,6. Jag skulle vara tacksam om någon/några kunde dela med sig av sin erfarenhet vad gäller dessa bilars:

* svagheter?
* från & med vilken årsmodell ska man köpa?
* Vad ska man titta på när man är på plats vid ev köp.

Ta gärna med så mycket ni kan, och Jaa jag vet att man kan använda sig av sökfunktion, men jag skulle vara tacksam att få in all info på tråden jag startat.

Mvh Rickard  wink

Mortalis VW-nörd?
24 juni 2008 · 4 332 Inlägg

"Vanliga" fel på golf 4 är väl följande.

Bakrutetorkarmotorn slutar fungera (hände mig, kostade inte mkt o fixa)
Fönster/lås (klassiskt på alla bilar, drabbar inte vw mer än ngn annan), det som händer oftast med dörrarna isf är tydligen ngn kontakt som behöver bytas, kostar ngn hundring.
Se helt enkelt till att elen fungerar.
Stolsvärmen kan ge upp, kolla så den fungerar, om du inte bryr dig om den å den e paj får du säkerligen prutmån då de kostar ca 4-5 papp att fixa. Delen e billig men jobbet kostar..

Tändspolarna bytte de på bilar för att de paja, jag har inte bytt mina och den går ju fint, så kan inte riktigt säga att det är nåt som MÅSTE gjorts för att ja skulle köpa den.

Annars är det inga fel, golfen klarar sig bättre än medelbilen hos besiktningen, rostskyddet är mycket bra (helförzinkad kaross) och ägandekostnaderna är hyggliga.

1.6an e rätt bil att titta på om du inte tänkt ta gti eller diesel, 1.8 och 2.0 har sån liten effektskillnad, men mer förbrukning och högre försäkring.
Skatten per år ligger runt 1500kr på 1.6an, försäkringen lägre än farsans S40 1.8 från -98.

What else...1500 mila service ligger runt 1000-1200kr, var 24e månad görs en grundservice, kostar cirka 2500-3200 beroende på vem du frågar, jag ska in på en nu i höst för 2700..
Var 6000e mil e de en lite större service och 12 000 kan du åka på att byta kamremmen, ganska kostsamt. Men inte värre än någon annan direkt.

Vilken årsmodell du köper spelar egentligen mindre roll då VW inte brukar förändra konstruktionen på Golf så hemskt mkt förrän generationsskifte. Min är en tidig modell (2000) men inga problem direkt, har en kompis med en exakt likadan fast 2004, och det är inga skillnader på den mot min förutom att han har trendline och jag comfortline tongue
Kan rekommendera comfortline då du får fjärrstyrt c-lås, skönare stolar (enligt mig) och mittarmstöd e nåt du bör ha, samt AC, bilar utan AC e inte mkt o hurra för..

Fråga mer om de e nåt som de e du undrar över, kanske glömt något!

Sarge
24 juni 2008 · 2 337 Inlägg

Vindrutetorkare kan kärva efter ett tag, behöver oftast inte bytas utan mosa bara in en jävla massa WD-40 i mekanismen.

Tempgivare eller luftmassemätare brukar ge upp, tecken på detta är orolig tomgång, motorvarningslampa etc. Ingen jättedyr affär det heller.

Kommer inte på något mer just nu, men uppdaterar om jag gör det.

Juventini
24 juni 2008 · 24 Inlägg

fan va nice grabbar med svar, det jag undra också är igentligen snacket om 8v och 16 v ..

hur vet man att det är en 8 v respektive 16 v?

finns 16 v från tidiga 1998 bilarna eller kom den senare?

smile

steifan DR!FTT3KN!K3R
24 juni 2008 · 10 427 Inlägg

Verkar som att 77kW 1,6orna är 16v och 74/75kW är det inte.

Kolla under engine choices här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Golf_Mk4

Lista med olika motorkoder.

Mortalis VW-nörd?
24 juni 2008 · 4 332 Inlägg

Juventini skrev:
fan va nice grabbar med svar, det jag undra också är igentligen snacket om 8v och 16 v ..

hur vet man att det är en 8 v respektive 16 v?

finns 16 v från tidiga 1998 bilarna eller kom den senare?

smile

Du kan ju läsa på vägverket hur kraftig motorn är som steifan sa.
101hk är 8v 105hk är 16v.


16v:

Dubblaöverliggande kamaxlar

Cylindervolym 1598 cm²

Effekt 105 hk (77 kW) vid 5700 varv/minut

Vridmoment 15 kpm (148 nm) vid 4500 varv/minut

Vikteffekt 11,1 kg/hk (15,1 kg/kW)

Acceleration 0-100 10,8 sekunder

Topphastighet 192 km/h

Växellåda Manuell 5 växlar

Tankrymd 55 liter

Bränsleförbrukning
6,9 liter/100 km vid blandad körning
9,3 liter/100 km vid stadskörning
5,5 liter/100 km vid landsvägskörning


8v:

En överliggande kamaxel

Cylindervolym 1595 cm²

Effekt 101 hk (74 kW) vid 5600 varv/minut

Vridmoment 15 kpm (145 nm) vid 3800 varv/minut

Vikteffekt 11,5 kg/hk (15,7 kg/kW)

Acceleration 0-100 10,9 sekunder

Topphastighet 188 km/h

Växellåda Manuell 5 växlar

Tankrymd 55 liter

Bränsleförbrukning
7,6 liter/100 km vid blandad körning
10,5 liter/100 km vid stadskörning
5,9 liter/100 km vid landsvägskörning


De enda ja kan säga iaf, men hittar man rätt bil till rätt pris struntar man nog i om de e 8 eller 16v tongue

steifan DR!FTT3KN!K3R
25 juni 2008 · 10 427 Inlägg

Sen kan man ju ställa sig frågan, går det att varva 6500 med 8v-motorn också?
(Dvs i originalutförande, ingenting är ju omöjligt tongue)

För min mors Golf IV -00 1,6 kan man ju det iaf, men det kunde man ju inte med hennes
gamla Golf II -90 1,8 8v.

BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Mortalis VW-nörd?
25 juni 2008 · 4 332 Inlägg

Går fint å dra den till rött

Amirinho
8 juli 2008 · 1 Inlägg

Hej!

Jag har köpt en Golf 4, 99a men tyvärr så har bilen ej elhissar! Vill gärna fixa det till min bil. Vet ni om det är möjligt? och hur mycket det kostar iaf att göra det?

Skulle bli jätteglad om någon kunde hjälpa mig... mitt mail är: amiresteghlali23@yahoo.com och Amirinho här på garaget.se

Mvh Amir

Mortalis VW-nörd?
8 juli 2008 · 4 332 Inlägg

Det bör ju vara möjligt, men då måste du ju byta ut en hel del, för de första får du ju stoppa in elhissmotorer i de dörrar du vill ha de, sen får du byta dörrpaneler för att dölja hålen för vevarna, och slutligen sätta in styrning för hissarna, sitter ju på samtliga dörrar med förardörren som har kontroll över samtliga.
Tror nog det blir dyrt som fan att köpa i efterhand, ring VAG o fråga, typ DinBil..men de lär nog landa på femsiffriga belopp

ich
3 oktober 2013 ·

Lånar tråden lite, känns onödigt att starta en ny. Hur är en 100 hästars Golf Mk4 att köra jämfört med exempelvis en 90 hästars Golf Mk3?

DasAuto
4 oktober 2013 · 2 751 Inlägg

Jag hade en Golf IV 1.6 8V 99-
Hade den i ca 2.5 år och körde från 11500mil till ca 17 000mil
Enda problemet jag hade var att airbaglampan började lysa, men jag sålde den då smile

Helt underbart problemfri bil och billig, enda nackdelen var att den drack lite väl mycket för den lilla kraft den hade.
Men stort plus för utrymmet och komforten. Stolarna i golfen är fan i klass med nyare bilar, och jag är 1.95 lång.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Jokabsson
7 oktober 2014 · 1 184 Inlägg

Väcker en gammal tråd med en förundran om en Golf IV 2.0 är något att ha? Det är en väldigt ovanlig motor då de flesta väljer 1.6. Tjejen kan få en 2.0 väldigt billigt av en släktmedlem. Bilen har tråkiga 115hk och drar marginellt mer än min Audi (som har 35 kusar mer än Golfen...). Förutom att man inte får vad man betalar för i driftskostnad, så är det kanske en bra motor? Någon som vet? Den har bara gått 15 000 mil och karossen har ingen synlig rost.

Senast redigerat av Cracksoup (7 oktober 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang