2103
Sök

Passat TDI problem Laddtryck

Biloptimering & Bilvård
2 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
#1
Passat TDI års:2002 130hk varianten.

Hej, hoppas någon kan hjälpa mig vidare med detta problem omgående.


Bilen laddar när den e kall, allt från 1-5min och ibland inte alls. och ibland skenar laddtrycket på höga varv. hur som helst så laddar den oftast inte alls. seg o trött som en avdankad traktor Diesel.

Har plockat ner EGR ventilen, där de va sotigt och rengjort. även bytt till ny lmm.


Bilen verkar gå in i safe mode.

Har vagcom och följande felkod kommer upp hela tiden
1 fel funnet:
17965 - Laddtrycksreglering reglergränsen har överskridits
            P1557 - 35-10 - - - Intermittent
Readiness: 0 0 X X X



Har ni några tips, var sitter N75 ventilen på denna motor?
Egr ventilen som kan strula?
N75 ventilen?
Nått annat förslag?

Sen tycker jag slangen mellan tryckrören och EGR ventilen sitter lite halvpissigt,kanske drar tjuvluft? kan laddtrycket skena då?

har kollat vakumslangarna och dom verkar ok. Sitter juh några andra förgreningar/ventiler på luftburken, sam en vit svart variant.

//Micke

BTLulle
24 juni 2008
#2
På min Caddy sitter N75 ventilen på torpedväggen på vänster sida, slangen från vacumklockan på turbon kommer från den, bara att följa den så hittar du den. På symtomen du beskriver låter det som det är N75 ventilen som racklar. Kolla även bromservoslangen för om den spricker så försviner vacumet till styrnig av EGRn och VNT funktionen på turbon.

MVH Peter

2 Inlägg
24 juni 2008
#3
Har en passat som var samma fel på men det var ett lätt fel en vakumslang som veckat sig . Kika ner under insugslang höger fram n75 venilen sitter där å en slang till denna var veckad

Biloptimering & Bilvård
2 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
#4
Ska inte båda undre slangarna vara veckade (90 graders böjj)

Har fortsatt felsökandet idag, Får ingen felkod då jag kopllat ur tryck o temp givaren som sitter på insugs röret efter intercooler (plaströret)

har försökt rengöra den, funkar sisådär. kan det ha me den o göra?

provade även att ta bort o plugga vakumslangen från wastegaten, samma där. bilen ladda på ett tag sen kom felkod ialf.

Antingen N75 ventilen eller så Tryck/tempgivaren på tryck sidan.

//Micke


Sök