3344
Sök

Hjälp mig med min micra! (Verkar dra mycket soppa!)

Bessewisser
556 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
Hallå!

Hade en micra tidigare som drog mycket soppa... sålde den och köpte en ny som dom sa gick billigt, det var genom en familjemedlem som jag fick tag på bilen så jag lita 100% på att det stämmde.

Har inte kollat exakt hur mycket den drar men om man går efter mätaren så drar den nästan exakt 1 liter milen. (tankar som bara fan!)

Jag kan lista några saker som kan påverka soppa förbrukningen.

1# Termostaten verkar vara trasig (Den går inte upp i temp som min andra micra gjorde)
2# Avgassystemet har gått av (Efter katten)
3# Tändstiften har inte blivit bytt på länge
4# Den går bara på 3 cylindrar vid tomgång (Går mycket fint med bara någon % gas)

Jag blir så jävla trött på dessa fel som hela tiden just jag får!
Bilen har inte gått långt alls så det borde juh inte vara några fel på den (8 300 mil)

Snälla hjälp mig!

//SkyNard

How low

ElectroRaggare
885 Inlägg
24 juni 2008
*hrm. Tung högerfot?
Det är ett problem jag lider av iaf... wink

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!

3 235 Inlägg
24 juni 2008
Om motorn aldrig blir varm kommer den att få för mycket bensin.

Sen kan lambdavärdena vara felaktiga på grund av att avgasröret är av.

Gör en ordentlig service på den, och fixa alla fel, så får du se att bränsleförbrukningen sjunker.

Bessewisser
556 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
ok problemet är bara det att det kommer kosta rätt så mycket...

Avgasröret: 750 kr + upphängningen
tändstift/rotor/fördelarlock: ca 1 000 kr (Cp special delar)
Luftfilter: 150 kr

och så vidare, det är lite svårt att få råd när man precis har tagit studenten och är mellan 2 jobb...
Jaja ska försöka fixa det iaf!

//SkyNard

How low

14 Inlägg
24 juni 2008
det där låter ju cepebilligt tycker jag. kanske skulle skaffa en micra

Bessewisser
556 Inlägg
27 juni 2008
Trådstartare
Så nu har det hänt mycket!

Fick tyvärr inte tag på någon rotor men fördelarlocket är bytt + stiften.

Dom gamla stiften såg jättefina ut förutom stiftet till tredje cylindern den var typ kolsvart.

Böt i samma veva även luftfiltret och avgassystemet.

Har inte kört bilen så mycket med dom här nya delarna men jag tanka upp bilen  och räkna ut den exakta förbrukningen nu vid ca 80% landsväg/motorväg och 20% stadskörning och fick fram att den var exakt 0,71 liter per mil vilket var mycket mycket mindre än vad jag trott! Misstänker att förbrukningen kommer sjunka med ytligare 0,1 liter när jag byter termostat så den kommer upp i rätt temp.

Sen senare under helgen ska vi ta ett komp-prov på tredje cylindern för en mekaniker jag fråga sa att det kanske var dags för en ventilljustering.

//SkyNard

How low

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 juni 2008
SkyNard skrev:
det kanske var dags för en ventilljustering.

//SkyNard

tror mer på att byta spridaren på cylinder 3...

Om bilen inte är 100år gammal så har den överliggande kamaxel och då är det sällsynt att man justerar ventiler.

svart stift på 1 cyl tyder på att enbart den får för mycket soppa, det är liksom bara spridaren som kan spöka där

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Bessewisser
556 Inlägg
28 juni 2008
Trådstartare
torpis skrev:
tror mer på att byta spridaren på cylinder 3...

Om bilen inte är 100år gammal så har den överliggande kamaxel och då är det sällsynt att man justerar ventiler.

svart stift på 1 cyl tyder på att enbart den får för mycket soppa, det är liksom bara spridaren som kan spöka där

Jag har inga spridare sad Det är äcklig "hybridförgasare"

//SkyNard

How low

8 Inlägg
28 juni 2008
Kolla tändkablarna dom har olika motstånd och detta är viktigt !

Bessewisser
556 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
Galloper-Lasse skrev:
Kolla tändkablarna dom har olika motstånd och detta är viktigt !

Ok ska genast kolla det!

//SkyNard

How low

455 Inlägg
30 juni 2008
Jocke-S skrev:
det där låter ju cepebilligt tycker jag. kanske skulle skaffa en micra

jaaa!!!!! jag håller med!

>syns man inte finns man inte<

517 Inlägg
30 juni 2008
Avgassystem köper du på skroten.. kostade endast mig 200 kr.. Funka priiiima! Jag kom iaf 61 landsvägsmil på 22 L bensin och 18 L E85.

Med endast 95 oktanig bensin så kommer jag 68 mil. Men då har jag lätt högerfot wink

/Martin - Wolfsburg GTI

Bessewisser
556 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
MawE skrev:
Avgassystem köper du på skroten.. kostade endast mig 200 kr.. Funka priiiima! Jag kom iaf 61 landsvägsmil på 22 L bensin och 18 L E85.

Med endast 95 oktanig bensin så kommer jag 68 mil. Men då har jag lätt högerfot wink

Testa förra veckan att köra med ett ägg under pedalen tongue Låter lite halvkonstigt men på så vis håller man jämn gas hela tiden... och utan ägget drog bilen 0,72 liter milen och med ägget 0,704

//SkyNard

How low

Sök