3463
Sök

Ryckig Audi 80

2 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
Hej
Har en Audi 80 2,0E -94 som går ryckigt på alla varvtal.

Det började som ett litet host för nästan ett år sedan. Andra gången var några månader senare. Sedan har det eskalerat och nu rycker bilen konstant.

Rycken är som korta avbrott och är mest påtagliga vid låga varv. Upplever dock ingen försämrad varvvillighet.

Jag har bytt fördelarlock, rotor, tändkablar och bensinfilter utan resultat.

Lämnade in bilen på verkstad och de mätte upp kraftigt förhöjda CO2-värden och lokaliserade felet till luftmängdmätaren som de bytte till en begagnad.
Bilen gick tydligen bra ett tag men sen började ryckandet igen. Bilmeken kopplade då ur styrboxen över några dagar för att nollställa värdena.
Bilen gick sedan bra i ett 10-tal mil men idag började den rycka igen.
Rycken har samma frekvens som innan men jag tycker att de känns mindre kraftiga än med den gamla mätaren.
Jag kopplade ur kontakten till luftmängdmäteren när bilen stod på tomgång men det gjorde ingen skillnad.

Nån som varit med om något liknande eller har något tips?
Senast redigerat av jonnel (24 juni 2008)

Quattro User
260 Inlägg
24 juni 2008
Jag hade en 80 2.0 förut som ryckte och höll på, och i mitt fall var det gasspjällspotentiometern.

Andra felkällor kan vara nån läckande vacuumslang, lambdasonden eller tempgivaren till ECU'n.

Att ABK-motorns LMM pajar verkar sällsynt, aldrig läst eller hört om det.

Har ni läst ut några felkoder via 2x2 OBD2-uttaget?

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

2 Inlägg
22 juli 2008
Trådstartare
Verkar ha hittat felet nu (bilen gick bra 30 mil på motorväg + lite stadstrafik i dag iaf).
Jag bytte strömförsörjningsreläet till styrboxen, under instrumentpanelen på förarsidan och märkt "30".

Känns lite snopet. Fick både diagnoserna trasig luftmassemätare och styrbox som båda byttes (dyrt) på verkstad. Sen visar sig felet vara ett trasigt relä... 160 kr på Audi.
Fick tipset om reläet på ett annat forum. Verkstaden har inte kollat några reläer vad jag vet... Trodde det var bland det första man kollade...

15 Inlägg
1 februari 2009
hej hej, fortsätter på denna tråden då jag har en polare med en audi 80 ABK motor och den har ingen tomgång, men nu till problemet, aldrig skruvat denna motor. Ska även hjälpa honom på distans då han nu är uppe i sälen. Hur som helst jag misstänker att denna motor innehar en tomgångsmotor? O iom att bilen stendör när man släpper gasen så låter ju detta troligt i mina öron. nån som har några andra spekulationer på detta felet?

Hey ho Lets GO!!

290 Inlägg
1 februari 2009
mycket möjligt,dom kärvar ju ibland. kan även vara (rejält) tjuvluft.

15 Inlägg
2 februari 2009
joo vart inne på det med, saken är att den bara strulat nu när han är uppe, och endast vid minus graderna, och jag ska villigt medge att jag inte skruvat med mycket bilar som haft problem när det är kallt, iom att jag bor lite mer åt södra hållet. kan ju vara mycket orsaker, tex vakum slangar som sedan när dem blir lite varmare tätar ihop sig osv.

Hey ho Lets GO!!

Sök