Skrev i en annan tråd precis och har ganska hyfsad erfarenhet i ämnet,
Varningens ord på dom lite billigare modellerna (läs, allt för billiga) Så är det bara en färgad plastfilm och ger därför inget vidare UV skydd, mattas snabbt och blir lätt repigt mm..
Samt att går man upp på dom lite mer prisvärda modellerna är dom lite snällare att arbeta med, och inte fullt så stela! Detta då bortsett ifrån att dom består av flera lager, bland annat en skyddsfilm som är starkare mot repor osv.
Jag brukar köra Med AD-centers modeller, riktigt nöjd med dom, och har monterat en hel del, har även lite erfarenhet inom just dekalmontering osv..
Finns garanterat dyrare men dom funkar utmärkt tycker jag.
Är man dessutom lite smart och lägger den filmen som skyddar limmet, på den sidan som ska vara utåt som ett slags skydd, just när man monterar och arbetar med skrapan osv, så kan man få ett grymt resultat, har aldrig fått en repa eller slitning på mina installationer.
Mvh
Sen lite att tänka på,
Du behöver en skalpell och en plastskrapa (dom som följer med brukar vara riktigt dåliga, och ha lite tvär-ägg som repar)
Skär ut filmen i hyfsad storlek, (bättre lite för stor en liten)
Rengör ytan noggrant först!
Till detta är en blandning av 50% Vatten och 50% T-röd bäst. (vattenblandning för att vara skonsam mot ev, lack.
Använd inte papper som luddar, tidningspapper eller en bra trasa (eftertorka med tidningspappret för att få det helt torrt)
Såpvatten skall användas, men va noga med att inte ha för mycket såpa i! då kommer det bli avlagringar och omöjligt att få bort det ifrån filmen, Vi snackar alltså en droppe eller 2 i typ 2-3 dl vatten som max..
spraya rutan med ett täckande skickt, ta bort skyddsfilmen ifrån toningsfilmen, (ta till vara på skyddsfilmen)
spraya kontaktytan på toningsfilmen med ett lätt täckande lager såpvatten.
sätt den på plats, genom att börja ifrån mitten och jobba dig utåt.
Här kan jag inte förklara exakt då allt beror på hur rutan är välvd med mera, utan det är en erfarenhetsgrej och pröva sig till...! Mennär filmen fäst lite lätt placerar du skyddsfilmen ovanpå så du får en kontaktyta att skrapa mot istället för själva toningsfilmen, så kan du jobba lite hårdare! Spraya även här så skrapan glider lättare.
Sen är det bara att jobba ut alla bubblorna! från mitten och ut! tillslut får du ta fram skalpellen och peta in filmen och kanske skära till vissa ställen!
Hoppas det här hjälper dig lite, Kanske var lite rörig men är sjukt trött och ska sova nu!
Lycka till!