3251
Sök

940turbo lh2.4 höga co och hc värden samt dålig effekt

Bil/Lastbil/maskin mekaniker
148 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
Som topic. har en 945 turbo .92 med lh2.4 styrsystem. Fick nerslag på bes på co och hc värden för höga, och jag har länge känt att bilen har dålig effekt. Lambda värdet därimot är perfekt.
Men jag funderar över om det kan vara min lambda sond, eller katalysatorn som gått och lagt sig.

Lambda sonden mätte  jag i dag, 0.8volt på tomgång direkt efter start, höll 1500-2000 varv då varierade det mellan typ 0.5-0.8volt.  endast mätt med multimeter.

Katten skramlar inte även om man dunkar på den med näven, kan den vara trasig ändå?

Trevlig på håll men lågnt ifrån trevlig.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
148 Inlägg
25 juni 2008
Trådstartare
isåfall skulle jag förmodligen ha kassa lambda värden ochså och motor gå ojämnt, den är bara trött nu, går ej ojämnt. Och jag har aldrig varit med om en trasig luftmassemätare som inte har satt felkod... Kanske glömde säga det men har varken felkoder i soppa eller tänd boxen.

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 juni 2008
Lmm som inte sätter felkod har jag varit med om rätt många... Lambdasonder också men är den ok så är den...

148 Inlägg
25 juni 2008
Trådstartare
okej. men detn beter sig hru som helst inte alls som om luftmassen är trasig. Och har korrekt lambda värde.

One Man Clan
4 287 Inlägg
26 juni 2008
hur långt har bilen gått ?toppapackning ?

148 Inlägg
27 juni 2008
Trådstartare
27000 mil, inga symptom på dålig toppackning.

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
27 juni 2008
Med tanke på att lambda ligger inom gränsvärdet kan vi ju utgå ifrån att bilen går som den ska, dvs LMM och lambdasond fungerar och ger en lagom mängd bensin till den luft du får in. Alltså är de komponenterna med största sannolikhet fullt funktionsdugliga, vilket direkt leder tankarna till katalysatorn som trots allt sitter där för att bli av med kolmonoxid och kolväten. Jag tror definitivt på katalysatorn, köp en ny på Biltema för 700 spänn så fungerar den nog sedan!

148 Inlägg
27 juni 2008
Trådstartare
har 3" system men hittade en 3"s sportkatt för 1200spänn ny. blir ngo att handla den då. ska kapa ner den gammla och kolla hur den ser ut innuti efter helgen, ser man om den är slut?

hej
291 Inlägg
27 juni 2008
lättaste sättet att se om katten "kan" fungera är att ta ner den på backen, och titta i den.

Vi är gulsvarta Elfsborg!, Elfsborg från Borås!

148 Inlägg
2 juli 2008
Trådstartare
plockat ner den nu, när man tittar igenom den ser man bara igenom  på ett ställe, typ 1x1cm fyrkantigt hål i mitten.

Ska det synas igenom mer på en shysst katt eller är det normalt?

Sök