2706
Sök

Får en 18-åring dricka starköl från systembolaget?

Administratör
11 915 Inlägg
25 juni 2008
Trådstartare
För att få köpa en starköl från bolaget måste du vara 20 år, och du får inte köpa en öl och ge den till en 18-åring (langning), men 18-åringen får dricka ölen ändå? Jag får inte ihop det...

Är det olagligt för 18-åringar att dricka starköl från systembolaget (de får ju dricka starköl på krogen)?
Vem begår lagbrott om 18-årigen dricker en starköl från bolaget, 18-åringen eller den som köpt ölen?
Är det OK för 18-åringen att dricka ölen om den hittas oöppnad på gatan?

Kan nån bringa lite klarhet i det här tack! tongue

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Driifter;)
1 630 Inlägg
25 juni 2008
du får bjuda hemma hos dig själv tror ja? då är de nog inte lagning. har för mig våran so lärare förklara där där en gång

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

Professional dreamer
398 Inlägg
25 juni 2008
Är man 18 år får man dricka under kontrollerade former, såsom krogen
där vakter har koll på vad som händer.
Köper du från systembolaget/langar kan ju denna 18åring dricka var som helst:)

Jag är satt på denna jorden för att njuta, jag har försökt men jag kan inte sluta! :)

9 108 Inlägg
25 juni 2008
Låt 18-åringarna ha sina problem ifred smile

Det verkar som om politikerna tycker att krogen är en säkrare miljö att dricka på än hemma, men det händer nog mer skit där ändå. Min åsikt är att man borde sälja även starkare öl och cider i vanliga affärer med 18-årsgräns men behålla spriten på bolaget.

Administratör
11 915 Inlägg
25 juni 2008
Trådstartare
MilleN skrev:
Låt 18-åringarna ha sina problem ifred smile

Det verkar som om politikerna tycker att krogen är en säkrare miljö att dricka på än hemma, men det händer nog mer skit där ändå. Min åsikt är att man borde sälja även starkare öl och cider i vanliga affärer med 18-årsgräns men behålla spriten på bolaget.

Jag hade inte sagt nej till att få köpa en starköl eller en flaska vin på ICA, det hade varit rätt underbart, men nej nej... vi är för oansvariga, och vi skulle supa skallen av oss varje dag då (som om vi inte kan det ändå med lite framförhållning).... smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

2 079 Inlägg
25 juni 2008
tror att chrizz skapade denna tråden enbart för att visa hur en rubrik ska se ut och ungefär vilka ämnen som hör hemma i forumet och vilka som ör hemma i bloggen tongue

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

346 Inlägg
25 juni 2008
ännu roligare är att du kan bli statsminister vid 18 års ålder. Styra landet men inte köpa öl. smile

2 230 Inlägg
25 juni 2008
men man får väll dricka därifrån men att nån i huset elelr liknade ska vara 20+? är inte 100 på det men har för mig att det ska vara så. dvs du kan dricka hemma med föräldrar eller annan äldre. dock är det då den som har ansvaret eller nått sånt dära..
står ju säkert i nån fin lagbok eller nå sånt.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Straight G!
104 Inlägg
25 juni 2008
Rojpen skrev:
men man får väll dricka därifrån men att nån i huset elelr liknade ska vara 20+? är inte 100 på det men har för mig att det ska vara så. dvs du kan dricka hemma med föräldrar eller annan äldre. dock är det då den som har ansvaret eller nått sånt dära..

japp, 18 åringar får inte dricka allmännt utomhus utan bara krog och troligen när någon har uppsyn till personen ( som måste vara 20+ ) .

Professional dreamer
398 Inlägg
25 juni 2008
Men sedan är det ju så att jag som personal kan neka dej som 18åring alkohol även på restaurang eller krog då jag anser att du inte är mogen/glömt leg eller har en målsman som är onykter.
Vi servitriser har makten!*skratt*

Jag är satt på denna jorden för att njuta, jag har försökt men jag kan inte sluta! :)

2 230 Inlägg
25 juni 2008
jo men så länge du är 18år giltigt legg och helt nyckter har servetriser eller liknadne ingen rätt att neka dig alkohol, ja.. om det inte är efter stägningn eller före kl 12 eller vilken tid det är smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle

1 059 Inlägg
25 juni 2008
nej man kan aldrig va målsman för en 18åring  som dricker hemma.Enligt lag ska man va 20 hemma också men 18 år på krogen pga där ska personalen ansvaret o ska va utbildade.
Enligt lag får man inte servera en person som verkar alkoholpåverkad på krogen.
Har gått vin o sprit utbildning med lag o rätt , för o få stå på utskänkningstillståndet på krogen jag jobbade på.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
25 juni 2008
hedeknasan skrev:
Men sedan är det ju så att jag som personal kan neka dej som 18åring alkohol även på restaurang eller krog då jag anser att du inte är mogen/glömt leg eller har en målsman som är onykter.
Vi servitriser har makten!*skratt*

Vilket även inkluderar att du inte bör/skall servera alkohol till någon som är märkbart "överförfriskad".

"men 18-åringen får dricka ölen ändå?" Nej, inte alkohol köpt på Systemet. Det är 20 års gräns på att köpa och förtära.

"Är det olagligt för 18-åringar att dricka starköl från systembolaget (de får ju dricka starköl på krogen)?"
Ja, se ovan.
Personalen på krogen har ansvaret för att inte servera överförfriskade alkohol... krogen skall ses som en "ordnad" plats att förtära alkohol... *host*

"Vem begår lagbrott om 18-årigen dricker en starköl från bolaget, 18-åringen eller den som köpt ölen?"
Den som köper ut - langaren, som man så fint kallar det.

"Är det OK för 18-åringen att dricka ölen om den hittas oöppnad på gatan?"
Återkommer med svar...

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

Maizer
25 juni 2008
Låt inte sossemaffian styra er med sin överstatlighet, langa så jävla mycket ni kan.

1 397 Inlägg
25 juni 2008
inte helt off-topic kanske smile men hörde på radion idag att polisen tagit en nisse i finspång (!?) som hade 5.2 promille!!!!! big_smile enligt polisen så mådde mannen bra och han ville bara lägga sig och sova. hur många sätter en slant på att han kommer vara lagom bakis imorgon? wink

1 082 Inlägg
25 juni 2008
Rojpen skrev:

"Spritdrycker, vin eller starköl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har
fyllt 20 år. Öl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 18 år."

"Förbudet i andra stycket (det som står ovan) utgör inte hinder för till exempel föräldrar att under gemensam
samvaro vid en familjefest bjuda sina barn på alkoholdrycker"

1 082 Inlägg
25 juni 2008
Maizer skrev:
Låt inte sossemaffian styra er med sin överstatlighet, langa så jävla mycket ni kan.

Han frågar om vad lagrum säger, inte vad du anser.

Maizer
25 juni 2008
jonesono skrev:
Maizer skrev:

Han frågar om vad lagrum säger, inte vad du anser.

Klyftigt grabben, klyftigt.
Dock så är ju detta, iaf vad jag tror, ett diskussionsforum. Denna tråd ger ju självklart diskussions underlag ang. denna lag, eller vad tycker du?

8 156 Inlägg
25 juni 2008
Det är förbjudet att som ombud eller på därmed jämförligt sätt anskaffa alkoholdrycker till den som enligt 8 § inte har rätt att få sådan vara utlämnad till sig. Det är också förbjudet att i annat fall än som avses i 4 kap. 2 § andra stycket 1, 2 och 4-7 i större omfattning tillhandagå annan med att anskaffa alkoholdrycker.
   Spritdrycker, vin eller starköl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 20 år. Öl får inte överlämnas som gåva eller lån till den som inte har fyllt 18 år.
   Andra stycket gäller inte när någon bjuder på en alkoholdryck för förtäring på stället. Spritdrycker, vin eller starköl får dock inte bjudas den som inte fyllt 20 år, om det med hänsyn till den bjudnes ålder och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarligt. Detsamma gäller i fråga om öl beträffande den som inte fyllt 18 år. Lag (2008:366).

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
25 juni 2008

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Sök