4431
Sök

Måste man ha avfettning varje gång man tvättar bilen ?

Avstängd
962 Inlägg
25 juni 2008
avfettning kommer aldrig i närheten av min kärra.

18 Inlägg
25 juni 2008
ej avfettning på soomaren, för lite lödder ha i mer schampo smile blir skitbra serru

FreddeK
25 juni 2008
turtle supertvätt räcker men den löddrar ej! men absolut det bästa om man har en skitig bil! annars går det bra med turtle bilschampo!

40 Inlägg
26 juni 2008
Så alla som inte använder avfettning när tjära, asfalt och annat skit fastnar på lacken. Så spolar man bara och tror att allt har försvunnit sen svabbar man  omkring med ensvamp så full i lödder så man inte ser skiten som fastnar i den. Är ingen jävla expert men jag tycker den ekvationen verkar lite knepig. Tvättar min bil mellan 3-4 ggr i veckan likförbannat så fastnar det skit på min bil som man måste ha avfettning för att lösa upp och få bort. Har Tefcar lackskydd på bilen och är jävligt noga när jag tvättar lika ledsen bilr jag om jag ser att jag har fått någon tvätt repa. Svamp jäveln ska ju vara lika ren när man är klar med tvätten som när man börjar annars har man misslyckats! Från första början!

451 Inlägg
26 juni 2008
henkebenke skrev:
Avfettning är en styggelse på sommaren!

Det samma gäller alla puckon som påstår att Yes är det absolut bästa bilschampoo som någonsin tillverkats. Ja, du får väck smutsen, ja du får väck allt gött vax du lagt en hel helg på, ja du får en matt och sträv lack som inte skådats på denna sida berlinmuren.

HEL SANT!

SONAX GLANS-SCHAMPO SKA DE VA !

Bilrekonditionerare
453 Inlägg
26 juni 2008
Saab_Vector skrev:
Jag vaxar den en eller två gånger i månaden..

samma här big_smile det är väl vi Saabägare!

MVH Rikard

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
26 juni 2008
Innan jag blev sjuk tvättade jag min bil två, tre gånger i veckan och vaxade den ca 2 gånger per månad.

Satt det minsta prick tjära, en massa flugor eller nåt åkte avfettningen på just där. Inte på hela bilen
Sen lade jag på nytt vax där jag hade avfettat. Hände att jag vaxade hela bilen på fredag innan man skulle ut och glida.

Sen efter det spolade jag av allt och torkade hela bilen med ett nytvättat sämskskinn. Vrid ur det ofta. smile

Nu blir det sällan då jag inte orkar tvätta själv. sad
Har inte fått bort alla tjärfläckar efter vintern än, så bilen känns som ett sandpapper från listen och ner..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

12 086 Inlägg
26 juni 2008
Jag hatar folk som börjar tvätta på en smutsig lack, snacka om att be om fula repor. Först blåser man av den grundligt med högtryck, sedan tvättar man med mkt vatten/medel uppifrån och ner. Jag brukar jämt tvätta i 3 steg. Först baklucka, över förnsterlist och huv. Sedan resten över dörrlist samt kofångare fram. Slutligen under list och kofångare bak. På så sätt slipper man att dra runt skiten från nedre delan av bilen upp på övre delen. Igentligen ingen hemlighet tongue Men många bara kör på och får därmed massa repor.

Ibland använder jag avfettning under list, om de behövs.

(none)
1 725 Inlägg
26 juni 2008
Detta är en bra guide till dig som undrar lite Hur och när man kan använda avfettning:
http://www.nordicaudi.com/index.php?url … p&var=

Min bil är lackbehandlad och jag gör som han från länken. Går så bra så!

--Lev i går som det vore i morgon--

huh?
10 427 Inlägg
26 juni 2008
Hm.. är det bara jag som har fått uppfattningen om att vanliga avfettning
inte löser vaxet på lacken? Jag kör nästan alltid med avfettning (TurtleWax vanliga).
Funkar hur bra som helst och vaxskyddet verkar ligga kvar.. eller så är väl
lacken såpass slät ändå att det blir små fina vattenpärlor i väta. smile

Full gas spar tid! ;)
284 Inlägg
26 juni 2008
JapMax skrev:
Jag hatar folk som börjar tvätta på en smutsig lack, snacka om att be om fula repor. Först blåser man av den grundligt med högtryck, sedan tvättar man med mkt vatten/medel uppifrån och ner. Jag brukar jämt tvätta i 3 steg. Först baklucka, över förnsterlist och huv. Sedan resten över dörrlist samt kofångare fram. Slutligen under list och kofångare bak. På så sätt slipper man att dra runt skiten från nedre delan av bilen upp på övre delen. Igentligen ingen hemlighet tongue Men många bara kör på och får därmed massa repor.

Ibland använder jag avfettning under list, om de behövs.

sant.. satt här å funderade en stund.. tre sidor me svar från bilintresserade som verkar tvätta bilen jämt å ingen nämner att man ska tvätta uppifrån å ner.. de säger väl sej självt att om man börjar nerifrån får man me grus å fan hans moster upp å va blir de då?
å ja man kan skölja av svampen i mellan men använder du då hink å doppar svampen där vart hamnar gruset då?

1 200 Inlägg
26 juni 2008
Vad använder ni för att få bort flugor som smackat in i fronten och på vindrutan? Det är hopplöst att försöka tvätta bort dem med bilschampo och vatten. Min bil är Ditec-behandlad så jag vill inte gärna använda för starka lösningsmedel.

OEM <3
6 957 Inlägg
26 juni 2008
Kul tråd tongue

Tvättar sj. 1 gång i veckan inte mer!

Nu på sommaren så startar ja med att:
1. Spruta på insektsmedel fram (vit flaska med grönt handtag)
sen avfettar ja lite lätt under list å bakre kofångare. (superavfettning från OK/Q8 eller Prickbort!)
2. Spola jäkligt mkt med högtrycken! (OK/Q8s GDS hallar har bra tryck i grejorna wink)
3. Hink med ljummet vatten + Turtle wax superwash = Bra tvättning! Går åt typ 2 hinkar med vatten¨
innan ja gått över hela bilen å givetvis startar ja på taket tongue Tar taket, huven å bakluckan sen spolar ja av,
Sen över list längs sidorna, spolar av, sen front å bak, spolar av å sist under list!
4. Spolar ordentligt hela bilen efteråt.
5. Går på fälgarna nu med vanligt bilschampoo å en biltema engångssvamp (liten å platt så man kommer åt mellan smårekrarna tongue) Spolar av, passar även på efter fälgarna att ta lite kring insidorna av hjulhusen.
6. Skrapar av hela bilen med en gummiskrapa (underlättar skinnandet lite big_smile)
7. Skinnar hela bilen.
8. Lite däckglans e aldrig fel, kör med Turtle Wax Nanotech (vinröd flaska, luktar illgött) annars e Lahegas
Autorange Tyre shine jäkligt bra oxå!

Så efter denna förklaring så säger med andra ord att lite avfettning skadar inte..
Sen funkar snabbvax rätt bra (Använder Hydrovax från Autorange)

Mvh Björk. Btw vilken är din dolmi...tvättdag? Min e fredag big_smile
Senast redigerat av Bjork (26 juni 2008)

OEM <3

4 001 Inlägg
26 juni 2008
min bil blir glad om den får stå ute i ett åskregn....  lol

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

355 Inlägg
26 juni 2008
krutmats skrev:
Jag säger bara...
http://www.kangadesign.com/images/MEG%20LOGO.jpg

Kan jag lova, kör med deras shampoo nu å det är helt suveränt..

1 174 Inlägg
26 juni 2008
Det va faan va ni lipar.. håller med de några tidigare, hur fan ska man få bort insekter, asfalts-stänk och dylikt utan avfettning osv.. Vill man ha en fin och ren bil så är det bara att vaxa och se glad ut.. Eller köp en jeep eller nått så kan ni ha lite offroad stuk på den, ha den skitig som faaan så slipper ni tvätta..

"If you're in control, you're not going fast enough"

Mångsysslare
303 Inlägg
26 juni 2008
Verkar bara vara ja som använder fotogen på lacken VARJE GÅNG ja tvättar mina bilar ?

på medfotogen spola med högtryck ( se till så de inte torkar på lacken är ej lyckat ) , spola med vatten slang varmt vatten då , ny svamp vaxshampo och tvätta av , spola av bilen med vattenslang använder då kallt vatten smile....
gå över dom få plast detajerna ja har med gummiglans , på med högtrycken igen på bilen, vattnet rinner av som aldrig förr, tar blåsmunstyck och blåser bilen torr , de sissta rinnen tar ja med sämsskinn
Senast redigerat av FULLGAS (26 juni 2008)

40 Inlägg
27 juni 2008
Minister skrev:
Vad använder ni för att få bort flugor som smackat in i fronten och på vindrutan? Det är hopplöst att försöka tvätta bort dem med bilschampo och vatten. Min bil är Ditec-behandlad så jag vill inte gärna använda för starka lösningsmedel.

Jag använder Turtle Insect Remover fungerar halv dant men man får lägga på det och spola av med högtrycken några ggr så brukar dom lossna till slut. Inte vet jag men jag har tefcar lackskydd på min bil och när jag lade på det så talade bilvårdaren om för mig att jag kunde använda i princip vilka medel jag ville för man gör komplettering på lacksyddet varje år. Och att själva grejjen med lackskydd är väl ändå att det ska skydda lacken att sen lackskyddet försämras det kan man ju nästan räkna ut med lilltån. För mig fungerar det då jätte bra. Har inga problem med att använda vanliga avfettnings medel som prickbort,nyrmo osv. Självklart tvättar man bilen uppifrån och ner allt annat vore ju rent idiotiskt! men man ser skräck exempel varje gång man är och tvättar folk som tvättar fälgarna först och sen drar omkring sin skitiga svamp över hela bilen.

1 703 Inlägg
27 juni 2008
FULLGAS skrev:
Verkar bara vara ja som använder fotogen på lacken VARJE GÅNG ja tvättar mina bilar ?

på medfotogen spola med högtryck ( se till så de inte torkar på lacken är ej lyckat ) , spola med vatten slang varmt vatten då , ny svamp vaxshampo och tvätta av , spola av bilen med vattenslang använder då kallt vatten smile....
gå över dom få plast detajerna ja har med gummiglans , på med högtrycken igen på bilen, vattnet rinner av som aldrig förr, tar blåsmunstyck och blåser bilen torr , de sissta rinnen tar ja med sämsskinn

Fotogen?! Det har man i lampor, inte på bilen wink

Sök