4406
Sök

Måste man ha avfettning varje gång man tvättar bilen ?

Yrkesförare
1 073 Inlägg
28 juni 2008
Turbomatte skrev:
Bjork skrev:
Turbomatte skrev:
........Nu kommer jag säkerligen få en massa påhopp som "Du kan ju inget" osv osv, Men jag jobbar med just detta på sveriges ledande bilvårdsföretag och har flera års utbildning och erfarenhet, och nej vi pratar inte om "proffsen" ditech och BVS.

Mvh.....

Ge oss tips då om nu ja e sj e drabbad, vet inte riktigt va ja gör för fel om ja nu gör fel?
Avfettar gör ja där de förekommer grus å damm, sen spolar ja ordentligt å länge..

Ta det som en regel att allt som är hårdare än en luftig tvättsvamp, dvs riktigt mjuka, repar, tex din tvättskrapa ska du nog pensionera.

Använd alltid avfettning över hela bilen och medlel mot flugor där det finns osv. låt det verka i 10-15 min, även fasst det ser lite ut som det torkat in så är det lungt, om man nu har en icke oljebaserad avfettning. Spola sedan med högtryck nerifrån och upp, ordentligt, känn sen efter med handen på ett ställe som är väl dålt, tex trösklar osv (även i dörrgångar osv osv) om man fått bort allt knott.
Har man ej det gäller "gör om, gör rätt"

Sedan svampar man uppifrån och ner, ordentligt igen över allt även i dörrgångar.

Spola av med högtryck igen, Torka bilen 100% torr med en bra sämskskinn gärna syntet då som har bättre sugförmåga. Blir skinnet skitigt, tvätta skinnet och tvätta om din bil då den inte är ren.
Blås grill osv med högtryck.

Detta tar ung 3h om man gör på rätt sätt, och gör man det så kan man utan problem ha en bil från 89 som ser ut som en 08a.

Ni som skulle behöva waxa om efter detta borde seriöst fundera på en lackförsegling.

Tvättar mina bilar 1-2 ggr i veckan beroende på hur mycket dom har rullat. V70in tvättade jag inte i vintras utan tvättade den då allt skit och blask försvann. blev som ny igen om man nu vet vad man gör, utan tvättrepor och stenskott.

Mvh

WORD!

Äntligen någon som kan tvätta sin bil korrekt. Detta är precis mitt tillvägagångssätt.
En tvättning tar minst två timmar. Alltid lika kul att se tre svenssons rulla in och ur GDS-hallen innan man är klar med sin egen.

Majoriteten på detta forum har antagligen en lack som ser ok ut på håll men granska närmare...
Då ser ni skillnad på en proffsigt skött bil och en "det blir nog bra"-skött bil!

Gör om gör rätt cool

Yrkesförare
1 073 Inlägg
28 juni 2008
TheFinnishFlash skrev:
ok, så då ska jag ha avfettning, men det finns ju massa olika ? vad heter den avfettningen jag ska använda ?

Finns en ultimat avfettning som löser allt. Det är OKQ8:s gröna superavfettning.
Min tvättsvamp är fortfarande gul efter en fullständig tvätt och lacken är len som en barnaröv smile

OEM <3
6 957 Inlägg
28 juni 2008
Tega skrev:
Turbomatte skrev:
Bjork skrev:

Ge oss tips då om nu ja e sj e drabbad, vet inte riktigt va ja gör för fel om ja nu gör fel?
Avfettar gör ja där de förekommer grus å damm, sen spolar ja ordentligt å länge..

Ta det som en regel att allt som är hårdare än en luftig tvättsvamp, dvs riktigt mjuka, repar, tex din tvättskrapa ska du nog pensionera.

Använd alltid avfettning över hela bilen och medlel mot flugor där det finns osv. låt det verka i 10-15 min, även fasst det ser lite ut som det torkat in så är det lungt, om man nu har en icke oljebaserad avfettning. Spola sedan med högtryck nerifrån och upp, ordentligt, känn sen efter med handen på ett ställe som är väl dålt, tex trösklar osv (även i dörrgångar osv osv) om man fått bort allt knott.

Sedan svampar man uppifrån och ner, ordentligt igen över allt även i dörrgångar.

Spola av med högtryck igen, Torka bilen 100% torr med en bra sämskskinn gärna syntet då som har bättre sugförmåga. Blir skinnet skitigt, tvätta skinnet och tvätta om din bil då den inte är ren.

Detta tar ung 3h om man gör på rätt sätt, och gör man det så kan man utan problem ha en bil från 89 som ser ut som en 08a.

Ni som skulle behöva waxa om efter detta borde seriöst fundera på en lackförsegling.

Tvättar mina bilar 1-2 ggr i veckan beroende på hur mycket dom har rullat. V70in tvättade jag inte i vintras utan tvättade den då allt skit och blask försvann. blev som ny igen om man nu vet vad man gör, utan tvättrepor och stenskott.

Mvh

WORD!

Äntligen någon som kan tvätta sin bil korrekt. Detta är precis mitt tillvägagångssätt.
En tvättning tar minst två timmar. Alltid lika kul att se tre svenssons rulla in och ur GDS-hallen innan man är klar med sin egen.

Majoriteten på detta forum har antagligen en lack som ser ok ut på håll men granska närmare...
Då ser ni skillnad på en proffsigt skött bil och en "det blir nog bra"-skött bil!

Gör om gör rätt cool

De där med Svenssons stämmer rätt bra...va å tvätta i GDS hallen här hemma igår,
4 st han in å ut å den ena bytte även olja tongue
Va sj där i ca 1.5 timmar

OEM <3

3 059 Inlägg
28 juni 2008
Måste man ha avfettning varje gång? Menar du allvar?
Jo du måste ha korv på mackan varje dag också, glöm inte smöret.. Varför ska du ha avfettning överhuvudtaget igentligen om du inte vet SJÄLVA när du vill använda det eller inte.?

Om du vet att du måste vaxa om bilen varje gång du avfettat den så säger väl det sig själv att använd inte avfettning varje gång så slipper du vaxa om.. döhhh..
Senast redigerat av Smajly (28 juni 2008)

3 059 Inlägg
28 juni 2008
...... skrev:
........

WORD!

Gör om gör rätt cool

Ja och i vilket REGELBOK står det att en tvätt måste ta minst 2 timmar för att vara korrekt utförd?

7 100 Inlägg
28 juni 2008
kör allttid med avfettning!!
kör med den där prickbort,funkar hur bra som helst smile

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
28 juni 2008
Bjork skrev:
Tega skrev:
Turbomatte skrev:

Mvh

WORD!

Gör om gör rätt cool

De där med Svenssons stämmer rätt bra...va å tvätta i GDS hallen här hemma igår,
4 st han in å ut å den ena bytte även olja tongue
Va sj där i ca 1.5 timmar

Man måste låta det ta sin tid om det ska gå bra. Tar det inte tid så tar man genvägar och genvägar resulterar i ett mediokert resultat. Det fattar inte de flesta utan en svamp och ett dyrt flashigt shampoo och dra med svampen överallt så blir det bra, lossnar inte något får man ju gnugga extra hårt.

Och det här med att spola bilen utan avfettning? varför? skiten sitter ju fortfarande efter man spolat.

Ja sålänge mina bilar inte ser ut så, så är jag nöjd.

Mvh

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
28 juni 2008
Smajly skrev:
...... skrev:
........

WORD!

Gör om gör rätt cool

Ja och i vilket REGELBOK står det att en tvätt måste ta minst 2 timmar för att vara korrekt utförd?

Det står inte i någon, men ska du få bort all smutts och ha gått över HELA bilen så tar det så lång tid. Gör det inte det tar man genvägar och då blir det aldrig bra.

Brukar du ställa in diskmaskinen eller tvättmaskinen hemma på 5min?

Mvh

5 198 Inlägg
28 juni 2008
snabbprogram vid dammigt.. långprogram vid hårt smuts,, likadant med bilen,,,,

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
28 juni 2008
gamlingen skrev:
snabbprogram vid dammigt.. långprogram vid hårt smuts,, likadant med bilen,,,,

En bil är sällan bara dammig, det "damm" du snackar om sätter sig i lacken, det "damm" som du tvättar bort är bara toppen av isberget.

när bilen blir så "dammig" så missfärgar det lacken vilket ett vax ej stoppar. detta "damm" kommer ifrån asfalt, dina brommsklossar, andras bromsklossar luften osv osv. det är inget sanddamm vi pratar om här.

Därför så behöver man avfettning och tvätta på rätt sätt även då.

Mvh

Sök