2917
Sök

Kan bilen bli ryckig i styrningen om den stått?

332 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
#1
Min 740 som jag håller på o grejar me ska in på besikning imorn och den har stått i flera veckor nu och här om dag en då jag va ute och körde med den så va den jätte ryckig i styrningen. Sen när jag hade kört ett bra tag släppte det lite och blev bättre. Kan det vara att den stått så länge elr är det nå annat fel? Kommer det bli anmärkning på besiktningen? :S

Volvofreak
356 Inlägg
26 juni 2008
#2
För lite olja i servosystemet?

// Andreas
S40N T5-04

332 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
#3
Sist jag kolla så var det ikke de men va ett tag sen ja kolla så hmm ska ta en titt igen idag

Styrande position i resebranchen
174 Inlägg
26 juni 2008
#4
På en Saab 900 -90 jag hade tidigare blev servostyrningen ryckig som du säger, efter den hade stått 15-20 dagar.
Jag hade rätt oljenivå men endå var den ryckig.
Efter jag kört med den ett tag så försvann det och blev som vanligt. Kanske det blir luft i systemet?


BTLulle
26 juni 2008
#5
Gissar att du har vatten i oljan som sepparerar då bilen står så i bland får pumpen bara vatten och i bland olja och då du kört en stund så blandas den med olja igen. Byt olja så försvinner nog problemet.

MVH Peter

89 Inlägg
26 juni 2008
#6
Byt servo oljan och kolla om remmen e lös. lufta noga med! lycka till:)


145 Inlägg
24 februari 2010
#7
tja, har en 945 som rycker som fan i ratten när man svänger, det är lite olja i den och det ser ut som det kan vara vatten i den också, tänkte bara höra om det finns olja på biltema? har kollat men hitta inget som heter servo olja? sen undrar jag hur man luftar när man har bytt olja?

Mvh -HardcOre-

Pan
24 februari 2010
#8
-HardcOre- skrev:
tja, har en 945 som rycker som fan i ratten när man svänger, det är lite olja i den och det ser ut som det kan vara vatten i den också, tänkte bara höra om det finns olja på biltema? har kollat men hitta inget som heter servo olja? sen undrar jag hur man luftar när man har bytt olja?

Mvh -HardcOre-

Är någon växlåds olja man häller i om jag inte missminner mig. Kolla mekonomens hemsida står där smile Kolla som sagt remmen med. Kan vara den som spökar.

mvh

749 Inlägg
24 februari 2010
#9
-HardcOre- skrev:
tja, har en 945 som rycker som fan i ratten när man svänger, det är lite olja i den och det ser ut som det kan vara vatten i den också, tänkte bara höra om det finns olja på biltema? har kollat men hitta inget som heter servo olja? sen undrar jag hur man luftar när man har bytt olja?

Mvh -HardcOre-

Alla Volvo jag känner till ska ha en ATF olja som heter Dextron 3 eller TQ i i styrservon.
När du tömt systemet så är det bara att fylla ändan upp, sen rör man ratten med fulla rattutslag åt båda hål, fyller på igen och upprepar tills servon är fylld med olja.


145 Inlägg
24 februari 2010
#10
okej tack för svaren, kolla dock på mekonomen och hitta oljor där men dom säljs i 1liters flaskor räcker en eller måste man köpa 2 liter?
Senast redigerat av -HardcOre- (24 februari 2010)

749 Inlägg
24 februari 2010
#11
Ett tips då du byter olja är att absolut inte röra de två banjoskruvarna på styrväxlen, de kan vara mycket känsliga och styrväxlen går ibland sönder när man rör dem. En sjukdom på alla 7-900 bilar tyvärr.
Kan medföra att man behöver byta styrväxel samt göra hjulinställning, vilket nog inte är en billig opration.

Biltema har oljan du söker, har sj köpt den till min automatväxellåda, är en liten grå 1L burk.
Fråga på biltema så hjälper de säkert dej, ska stå på burken vilken typ av ATF olja det är.
Mycket viktigt att du får rätt ATF olja annars kan packningar och tätningar svulna och gå sönder.
Senast redigerat av Bjornn (24 februari 2010)


145 Inlägg
24 februari 2010
#12
Okey tack så mycket.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
24 februari 2010
#13
Bjornn skrev:
Ett tips då du byter olja är att absolut inte röra de två banjoskruvarna på styrväxlen, de kan vara mycket känsliga och styrväxlen går ibland sönder när man rör dem. En sjukdom på alla 7-900 bilar tyvärr.
Kan medföra att man behöver byta styrväxel samt göra hjulinställning, vilket nog inte är en billig opration.

Biltema har oljan du söker, har sj köpt den till min automatväxellåda, är en liten grå 1L burk.
Fråga på biltema så hjälper de säkert dej, ska stå på burken vilken typ av ATF olja det är.
Mycket viktigt att du får rätt ATF olja annars kan packningar och tätningar svulna och gå sönder.

Hur ska man tömma på bra sätt om man inte ska lossa banjoskruvarna?

Har 240 samma problem i sina anslutningar? Och vad är det egentligen som går sönder? Gängorna ?

blev lite många frågor kanske men är lite nyfiken big_smile

Till TS: Har du småryckningar, snabba ryckningar, hela tiden och/ eller vid vissa hastigheter så kan de vara snö/is som ligger inuti fälgen och gör så de blir en satans obalans. Har bilen stått ute så kan de ju vara värt att kika på.


145 Inlägg
24 februari 2010
#14
Bensinskallen skrev:
Bjornn skrev:
Ett tips då du byter olja är att absolut inte röra de två banjoskruvarna på styrväxlen, de kan vara mycket känsliga och styrväxlen går ibland sönder när man rör dem. En sjukdom på alla 7-900 bilar tyvärr.
Kan medföra att man behöver byta styrväxel samt göra hjulinställning, vilket nog inte är en billig opration.

Biltema har oljan du söker, har sj köpt den till min automatväxellåda, är en liten grå 1L burk.
Fråga på biltema så hjälper de säkert dej, ska stå på burken vilken typ av ATF olja det är.
Mycket viktigt att du får rätt ATF olja annars kan packningar och tätningar svulna och gå sönder.

Hur ska man tömma på bra sätt om man inte ska lossa banjoskruvarna?

Har 240 samma problem i sina anslutningar? Och vad är det egentligen som går sönder? Gängorna ?

blev lite många frågor kanske men är lite nyfiken big_smile

Till TS: Har du småryckningar, snabba ryckningar, hela tiden och/ eller vid vissa hastigheter så kan de vara snö/is som ligger inuti fälgen och gör så de blir en satans obalans. Har bilen stått ute så kan de ju vara värt att kika på.

det är i alla hastigheter utom rakt fram dvs bara när man svänger, det är halvhårda snabba ryckningar, jag vet att det är för lite olja i och det ser ut som om det är vatten i den för det ser lite skummig och grädd aktig ut. så jag tänkte prova med ett olje byte innan jag kollar vidare. men vet ej varför det är för lite olja i den för jag har inte hittat något läckage och det har inte minskat något i burken sen jag köpte bilen med detta fel... :S

men är det någon som vet hur många liter jag behöver köpa?
Senast redigerat av -HardcOre- (24 februari 2010)


Sök