3163
Sök

Vad föredrar ni, Bensin eller Diesel och varför? + Mycket andra frågor :)

172 Inlägg
28 juni 2008
Trådstartare
#1
Tja...

Undrar vad ni föredrar för drivmedel, bensin eller diesel och varför?

Om vi ska ta och jämnföra två bilar, bränsleförbrukningen, skatten osv. säg en Audi A4 1.8T Quattro 190hk 02-04 och en Audi A4 2.5 TDI Quattro 180hk 02-04.

Vad jag läst/hört så ska diesel bilar dra betydligt mindre bränsle än vad en bensinbil gör, visst så är skatten på diesel bilarna ruggigt dyr, men det lönar sig säkert beroende på hur mycket man pendlar per år osv.

Angående etanolkonvertera bilen, vet att det går att göra med en bensinare, men funkar det även med en diesel eller är jag helt ute och cyklar?

Sen även lite trimfrågor, bensin är ju i allmänt lättare att trimma då många företag har olika steg på trimmen. Hur är det med diesel egentligen, kan man trimma dom lika som bensinare? Säg att man köper uppgraderingsturbo, frontmonterad ic, spridare, chipp, sportsystem, sportfilter osv. Funkar det lika bra på diesel eller är det bensinare som gäller vid trimning.

Sen undrar jag vilket bilval skulle löna sig mest att köpa, säg att man kör för 2000-2500:- i månaden? Bensinen är inte direkt billig nu och kommer att bli betydligt dyrare i framtiden kan jag tänka mig.

Någon som vet vad respektive bil drar, stadskörning, blandat samt långkörning? Vore lite kul att jämnföra så man kan räkna vad båda bilarna skulle kosta per år med bränsle, försäkring samt skatt.

Det var nog allt som jag kom på nu. Skriv gärna vad ni tycker angående bensin eller diesel och vad hade ni valt för bil av dessa två och varför.

+Uppfinnare+
643 Inlägg
28 juni 2008
#2
Jag e för etanolkonvertering iaf smile detta fungerar nog dock inte i en diesel då den inte antänder bränslet på samma sätt ju. Så fick jag det sagt big_smile

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

172 Inlägg
28 juni 2008
Trådstartare
#3
Evil_90 skrev:
Jag e för etanolkonvertering iaf smile detta fungerar nog dock inte i en diesel då den inte antänder bränslet på samma sätt ju. Så fick jag det sagt big_smile

Aha okej det var ju lite synd då att det inte funka med en diesel smile

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
28 juni 2008
#4
Ärligt så tycker jag att turbodiesel är så förbannat roligt att köra, har så sjukt mycket vridmoment att det packar sig iväg rätt bra.

Men älskar även bensinare.


Om man talar om fördelar så är det nästan bättre att etanolkonvertera en bensinare. Men allting beror ju på hur mycket man ska köra med den.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

+Uppfinnare+
643 Inlägg
28 juni 2008
#5
Siarnaq skrev:
Ärligt så tycker jag att turbodiesel är så förbannat roligt att köra, har så sjukt mycket vridmoment att det packar sig iväg rätt bra.

Men älskar även bensinare.


Om man talar om fördelar så är det nästan bättre att etanolkonvertera en bensinare. Men allting beror ju på hur mycket man ska köra med den.

Men hur reagerar etanol i en dieselmotor? tål den kompressionen (stavning?)

Åter till topic: bensinaren är väl mer trimvänlig, eftersom att man inte behöver tänka lika mycket på just kompressionen, men det går absolut att få till en diesel med gott tryck i. Sen om det är lönt beror ju på alla priser med skatt, drivmedel osv smile

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
28 juni 2008
#6
Evil_90 skrev:
Men hur reagerar etanol i en dieselmotor? tål den kompressionen (stavning?)

Åter till topic: bensinaren är väl mer trimvänlig, eftersom att man inte behöver tänka lika mycket på just kompressionen, men det går absolut att få till en diesel med gott tryck i. Sen om det är lönt beror ju på alla priser med skatt, drivmedel osv smile

Eftersom diesel komprimerar och förbränner bränslet på ett annat sätt så går det inte att köra på etanol. Det finns ju biodiesel iaf, som fungerar på ungefär samma sätt som etanol, men det är svindyrt vad jag vet.

Det finns Cummins Dieslar på över 1300 hästar, det enligt mig är rätt manligt. :p

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Körv
3 535 Inlägg
28 juni 2008
#7
BSR har lyckats konvertera en saab diesel till etanol..

Truckdriving Man

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
28 juni 2008
#8
decib3L skrev:
BSR har lyckats konvertera en saab diesel till etanol..

Okej, hade jag själv inte en susning om.

Det kanske går ändå. Se på fan. :p

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Körv
3 535 Inlägg
28 juni 2008
#9
Här finns länk till BSR! smile http://sv.bsr.se/news/219/

Truckdriving Man

172 Inlägg
28 juni 2008
Trådstartare
#10
Tackar för alla svaren, börjar bli lite klokare iallafall wink men om man nu skulle köpa en bensinare, vad kostar det att etanolkonvertera med en seriös bilfirma då?

Men så det skulle ändå göra en del skillnad om man skulle byta turbo, spridare, chippa, montera ic, sportysystem, sportfilter och mappa dieseln, man lär ju få ut en de hk med dieseln eller?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
28 juni 2008
#11
Jevlaranamma skrev:
Tackar för alla svaren, börjar bli lite klokare iallafall wink men om man nu skulle köpa en bensinare, vad kostar det att etanolkonvertera med en seriös bilfirma då?

Men så det skulle ändå göra en del skillnad om man skulle byta turbo, spridare, chippa, montera ic, sportysystem, sportfilter och mappa dieseln, man lär ju få ut en de hk med dieseln eller?

Beroende på vad det är för motor, men det lär nog bli rätt mycket tryck.

Åkte med i en Audi TDI, kommer ej ihåg modellen men med 650 hästars diesel. Den gick utav bara satan.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

1 231 Inlägg
28 juni 2008
#12
va gäller skatten oxå på diesel bilarna , så är det inte SÅ jävla dyrt på nyare bilar....det blir ju tex billigare om du har partikelfilter...

men va inne o snackade med en audi snubbe o nu tar dom tydligen skatt på hur mkt Co2 man släpper ut ...
så på nya audi a4 2.0tdi tex så var skatten ganska billig ... smile

sen är ju diesel jävligt skoj att köra eftersom dom har så sjukt bra vrid smile tex a4 2.0tdi , 140hk , gick faktiskt riktigt bra smile lite trim på den , så får den la 170-180hk smile duger mer än väl smile

172 Inlägg
28 juni 2008
Trådstartare
#13
Siarnaq skrev:
Beroende på vad det är för motor, men det lär nog bli rätt mycket tryck.

Åkte med i en Audi TDI, kommer ej ihåg modellen men med 650 hästars diesel. Den gick utav bara satan.

Haha 650hk diesel, vad var de för Audi, den jag pratar om är en 2.5 V6 TDI med 180hk orginal big_smile

172 Inlägg
28 juni 2008
Trådstartare
#14
Tigerofsweden skrev:
va gäller skatten oxå på diesel bilarna , så är det inte SÅ jävla dyrt på nyare bilar....det blir ju tex billigare om du har partikelfilter...

men va inne o snackade med en audi snubbe o nu tar dom tydligen skatt på hur mkt Co2 man släpper ut ...
så på nya audi a4 2.0tdi tex så var skatten ganska billig ... smile

sen är ju diesel jävligt skoj att köra eftersom dom har så sjukt bra vrid smile tex a4 2.0tdi , 140hk , gick faktiskt riktigt bra smile lite trim på den , så får den la 170-180hk smile duger mer än väl smile

Jo precis dom nya är ju billigare, jag hade tänkt mig en mellan 02-04 så vet inte riktigt om partikelfilter finns på dom årsmodellen.

Bilen jag är sugen på är en 2.5 V6 TDI med 180hk orginal, tänkt mig trimma den till 220hk eller något så vridet lär ju inte bli något dåligt direkt big_smile

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
28 juni 2008
#15
Jevlaranamma skrev:
Haha 650hk diesel, vad var de för Audi, den jag pratar om är en 2.5 V6 TDI med 180hk orginal big_smile

Den var råtrimmad iaf.

Även orginal så rör dom på sig jävligt bra. Men jag påpekade att det går att få prestanda i diesel härkar. :p

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

172 Inlägg
28 juni 2008
Trådstartare
#16
Siarnaq skrev:
Jevlaranamma skrev:
Haha 650hk diesel, vad var de för Audi, den jag pratar om är en 2.5 V6 TDI med 180hk orginal big_smile

Den var råtrimmad iaf.

Även orginal så rör dom på sig jävligt bra. Men jag påpekade att det går att få prestanda i diesel härkar. :p

Va inte dåligt att trimma den till 650hk, men de är ganska överdrivet, tror det skulle räcka för min del med 300hk big_smile

194 Inlägg
29 juni 2008
#17
Det är ju lätt att etanolkonvertera en bensinare med hjälp av box - typ flex tech och flex tune.

Sedan kan man ju göra egen RME till dieselbilen...och då kan man ju komma undan riktigt bra smile

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

1 231 Inlägg
29 juni 2008
#18
jag vet faktiskt inte när partikelfilter kom , men det är ganska lätt att kolla på , sen kan du ju bara kolla vad skatten på en sån du är sugen på kostar också ... o kolla med dom om dom baserar det på hur mkt co2 den släpper ut ...

300hk i en diesel är väldigt mkt och rör på sig väldigt bra , har åkt i en trimmad 535diesel , bmws nya 5-serie , gick ganska bra må jag säga big_smile


Sök