28 juni 2008
Trådstartare
Tja...
Undrar vad ni föredrar för drivmedel, bensin eller diesel och varför?
Om vi ska ta och jämnföra två bilar, bränsleförbrukningen, skatten osv. säg en Audi A4 1.8T Quattro 190hk 02-04 och en Audi A4 2.5 TDI Quattro 180hk 02-04.
Vad jag läst/hört så ska diesel bilar dra betydligt mindre bränsle än vad en bensinbil gör, visst så är skatten på diesel bilarna ruggigt dyr, men det lönar sig säkert beroende på hur mycket man pendlar per år osv.
Angående etanolkonvertera bilen, vet att det går att göra med en bensinare, men funkar det även med en diesel eller är jag helt ute och cyklar?
Sen även lite trimfrågor, bensin är ju i allmänt lättare att trimma då många företag har olika steg på trimmen. Hur är det med diesel egentligen, kan man trimma dom lika som bensinare? Säg att man köper uppgraderingsturbo, frontmonterad ic, spridare, chipp, sportsystem, sportfilter osv. Funkar det lika bra på diesel eller är det bensinare som gäller vid trimning.
Sen undrar jag vilket bilval skulle löna sig mest att köpa, säg att man kör för 2000-2500:- i månaden? Bensinen är inte direkt billig nu och kommer att bli betydligt dyrare i framtiden kan jag tänka mig.
Någon som vet vad respektive bil drar, stadskörning, blandat samt långkörning? Vore lite kul att jämnföra så man kan räkna vad båda bilarna skulle kosta per år med bränsle, försäkring samt skatt.
Det var nog allt som jag kom på nu. Skriv gärna vad ni tycker angående bensin eller diesel och vad hade ni valt för bil av dessa två och varför.