3590
Sök

Kraftiga svängar åt vänster & höger ?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
#1
Nu är det så att Forden dra åt bägge hållen och jag vet att jag måste fixa hjulinstalleringen men har hjulinstalleringarna något med att göra att bilen svänger kraftigt åt höger o vänster och plus att rätten sitter helt orakt.. Eller är det styrleden som har gått på bägge sidorna?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

Körv
3 535 Inlägg
29 juni 2008
#2
Fixa hjulinställning så slutar bilen åka åt olika håll.

Truckdriving Man

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
#3
Så det du menar är att bilen drar och att ratten sitter lite snet är pga av hjulinstalleringarna & inte styrleden ? smilesmile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

1 661 Inlägg
29 juni 2008
#4
Hjulinställning är lösningen på ditt problem, du ställer dom även ratten rakt åt dig och justerar därefter däcken.

Men du säger att den drar kraftigt både åt höger & åt vänster?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
#5
Sexyicecube skrev:
Men du säger att den drar kraftigt både åt höger & åt vänster?

Jo det gör det, och jag vet redan att hjulinstalleringen ska fixas. Då hjulen slits på insidan och har varit med om att däcken har sprängs 1 gång på motorvägen så jag vet att hjulinstalleringen måste fixas smile

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
29 juni 2008
#6
När drar bilen kraftigt åt höger och vänster, vid accelaration eller vid bromsning eller lite när den vill ?

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
#7
J-P-R skrev:
När drar bilen kraftigt åt höger och vänster, vid accelaration eller vid bromsning eller lite när den vill ?

accelaration & när den vill ! tongue

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
#8
Så då e det hjulinstalleringen? yikes

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
29 juni 2008
#9
Inte nödvändigtvis. Min Golf Cab gör likadant, och där har jag nya bussningar och nygjord fyrhjulsinställning med laser. Den drar pga av för breda däck.

Så någonstans där har du anledningen;
Bussningarna
Hjulinställningen
Däcken

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
#10
J-P-R skrev:
Inte nödvändigtvis. Min Golf Cab gör likadant, och där har jag nya bussningar och nygjord fyrhjulsinställning med laser. Den drar pga av för breda däck.

Så någonstans där har du anledningen;
Bussningarna
Hjulinställningen
Däcken

Så det kan inte vara styrleden då tongue

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

283 Inlägg
29 juni 2008
#11
Om du har bredare däck än vad det skall vara på bilen så kan även detta bidra till att bilen drar åt olika håll. Gör en fyrhjulsmätning, det man gör då är att man ställen alla vinklar till fabriksrekomendationer. Om den fortsätter att dra åt olika håll så kan det vara däcken som är fel.
Det är inte fel att kolla om bussningar är dåliga innan, det brukar dock låta om de.


264 Inlägg
29 juni 2008
#12
emijl skrev:
Så det kan inte vara styrleden då tongue

hissa upp bilen å vicka på däcket å känn efter glapp så vet du.


I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
#13
r2d2artur skrev:
Om du har bredare däck än vad det skall vara på bilen så kan även detta bidra till att bilen drar åt olika håll. Gör en fyrhjulsmätning, det man gör då är att man ställen alla vinklar till fabriksrekomendationer. Om den fortsätter att dra åt olika håll så kan det vara däcken som är fel.
Det är inte fel att kolla om bussningar är dåliga innan, det brukar dock låta om de.

Hur vet man om det e bussningar, för ibland så tjuter däcken när man svänger lixom ? Och hur kollar jag då upp deet ?

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

BTLulle
30 juni 2008
#14
Hjulinställnigen, om du nöter insidan på däcken så är det med största säkerhet den som är felet. Om man lämmnar in bilen för en hjulinställnig så SKA dom kolla att det inte finns glapp i framvagnen innan dom gör hjulinställnigen. Sen spårar breda däck mera än smala och det är det som jag tror folk tolkar som att bilen drar. För har man rätt inställt framvagn så ska inte bredden på däcken spela någon roll, däremot är det inte säkert att dom hjulvinklarna man har på 185er är rätt på 225er, dom hjulvinklarna som anges av bilfabrikanten är ju med orginaldäck/fälgar och har man en fälg som breddar utåt och sätter man då på utrustnigen på dom så stämmer inte värderna då ju dom är längre ut från centrum än orginal.

MVH Peter

MVH Peter

5 Inlägg
18 februari 2009
#15
Lånar denna tråd lite .Har en voyager 95 som jag bytt fjäderben o fjädrar på .Efter detta beter den sig lite märkligt. Svänger jag kraftigt vä (tex ut från korsning) så drar den åt vä när jag kör rakt fram igen. Svänger jag hö istället så drar den åt hö . Har justerarat toe in-out (dock själv men det har jag gjort tidigare o det har funkat bra). Den sliter inte däck vad jag har märkt. Någon som är duktig på framvagnar o vet vad som ska kollas?
Mvh Magnus

451 Inlägg
18 februari 2009
#16
kanske ram sne wink

5 Inlägg
18 februari 2009
#17
Öhh,  har aldrig krockat eller kört emot ngt. Innan bytet så var den helt ok.

\m/(><)\m/
742 Inlägg
18 februari 2009
#18
Lämna in bilen till nån med riktig utrustning för att mäta framvagnen, har för mig att camberjusteringen sitter mellan fjäderbenet och spindeln och det kan ju hamna lite hursom om man bara skruvar ihop allt

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

5 Inlägg
18 februari 2009
#19
Ok!
Tackar


Sök