3809
Sök

korkad - har tankat diesel i min bensinbil....AKUT!!!!

10 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
hur gör man nu? Slangar ur, späder med bensin?
Hade superbråttom till jobbet, lite i tanken och tankade vid fel pump. Korkad som jag är flyttade jag bilen och tankade i lika mkt bensin av rätt sort . Sitter nu på jobbet och har ångest!
Bilen är en riktig skrutt som jag behöver till och från jobbet i sommar , en peugeu 309 av årsmodell 87.

Blandas diesel och bensin? I ngt annat inlägg hävdar vissa att de blandas men andra att det INTE är så. Hur fungrar det?

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
29 juni 2008
Jag skulle rivit hela motorn och letat efter sprickor i topp och block.

Hur gick motorn (ljud, gång osv) med diesel?

Rock'n Roll

10 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
den är trög att få igång accelarationen på.... vill gärna stanna innan den blivit varm.
Det är en skruttbil - inte alls värdefull så visst skär den så skär den. MITT fel men jag måste hem innan jag kan göra ngt mer. Hur stor är risken att den skär på vägen hem eller blandas bensinen och dieseln i tanken vid körning?

350 Inlägg
29 juni 2008
hur mycke av varje sort tanka du i då?

om d bara va nåra liter lär d ju knappast göra nått , tanka i mer bensin sen e d bara o tuta o köra

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
29 juni 2008
E nog bara o tömma tanken o tanka me bensin, motorn tar inte skada av att köras på diesel finns folk som kör 50/50 enda som händer e att maskin går som ett röpel arsle o blir svår startad......

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
29 juni 2008
Jag skulle undvika att ha igång motorn innan inspektion, men är det en skitbil så försök att få ut dieseln ur tanken och fyll med ren sås så borde du klara dig hem.

Du går säkert hem på dieselblandningen med men ingenting jag skulle gjort...

Rock'n Roll

KHRacing
29 juni 2008
bara töm dieseln så mkt du kan - (din tank har troligen en bottenplugg) & häll på ny bensin - den tar inte skada för 5öre ens.

10 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
har INGEN möjlighet att slanga ur bilen innan jag kommer hem. Jobbar flera mil hemirån och har inget att slanga med och till. MÅSTE tyvärr åka hem:-)
Har läst flera gamla inlägg i andra trådar citerar in dem nedan:

Registrerad: 2005-04-12
Tankat fel, diesel istället för bensin  - - Se till att ha mer bensin än diesel i tanken så kan du köra, ingen fara alls, diesel rengör bara dina spridare och annat så när du kört slut på dieseln har du en helt ny bil
Svar 2: Man kan tanka dieseli en bensinare utan att den går sönder.. dock kan man INTE tanka bensa i en dieselbil! Diesel tål mkt högre komprecison än bensin (O dieselmotorer har högre komp i sin tur). Så kör du i bensin lär den spika galet lr så är dte ågot system som sätter stopp för det innan. Vilket fall så går det inte.

svar 3:Vi gjorde ett test med polarens gamla 900..Halv tank med bensin sen tankade vi i diesel tror det var 15liter.
Körde 2 dar tills tanken var tom inga problem bara lite rök..

men så var det ingen modern bil heller..

lögner eller sanning?

10 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
kovamies skrev:
hur mycke av varje sort tanka du i då?

om d bara va nåra liter lär d ju knappast göra nått , tanka i mer bensin sen e d bara o tuta o köra

Pinsamt halv tank av vardera.......

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
29 juni 2008
KHRacing skrev:
bara töm dieseln så mkt du kan - (din tank har troligen en bottenplugg) & häll på ny bensin - den tar inte skada för 5öre ens.

Nejdå, det är därför ingen vill handskas med en sådan motor. Det är lungt varva på och ös på med diesel du! Not...

Rock'n Roll

10 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
blandar sig diesel och bensin?
Hittar inget fakta om detta på nätet - bara spekulationer. Ingen som har både och hemma och kan blanda lite i en flaska?

10 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
hur kan ni svara så olika? ville bli lugnar inte mer skrämd

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
29 juni 2008
korkadbrud skrev:

Jag skriver precis som försäkringsbolag och merinverkstäder skulle gjort i denna fråga. Har själv varit med om diesel i en Chevy 4,3 v6. Det var inte en käft som ville röra den motorn!

Var själv med och skruvade ner den motorn, den var sotig och dan invändigt dock inga sprickor eller andra skador som befarades från början, deck skulle jag avråda från att starta motorn innan inspektion.
Senast redigerat av TenZer (29 juni 2008)

Rock'n Roll

1 688 Inlägg
29 juni 2008
Bensinbilar som har fått i sig diesel är absolut ingen fara, diesel är fetare än bensin och smörjer desto bättre.
Om du däremot tankar bensin i en dieselbil kan det hända att den skär ihop pga utebliven smörjning.
Töm tanken på diesel och fyll på bensin, sen lossar du slangen framme på fuel-railen och kör typ 20 sekunder så du får bort diesel ur alla ladenar.

Sen är det bara skruva tillbaka och köra på starten tills den startar igen. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

91 Inlägg
29 juni 2008
korkadbrud skrev:

hehe, nä, alldrig kul =P

men som det låter så kommer du ju köra i vilket fall som hälst..?

och kommer du att tömma tanken när du kommer hem..? om inte,

så kör, och stanna vid varje mack och tanka in bensin så du spär ut det ytterligare....

för vad annat ska du göra? om det nu är skitsamma att bilen rasar..

mvh/Mulle

350 Inlägg
29 juni 2008
korkadbrud skrev:

kanske va meninge att d skulle bil så här ^^ me tanke på dit nickname tongue

nämen starta bilen känn hur den går , går den fint så bara gasa vidare går den mycke dåligt stanna den o ring nån polare eller nått så du får den bogserad eller att nån slangar den , lär ju inte va problem att få bilen slangad nu när bensin priserna är skyhöga

lycka till

10 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
skicktar de olika ämnena eller inte?

1 688 Inlägg
29 juni 2008
Det blandar sig så fint så, går att separera vid en rafenadering eller vad det nu heter. Men knappast något man gör hemma.

Du har en guide som jag skrev, följ den eller lev med bekymret.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 juni 2008
Tar du det lugnt så kommer det hålla ihop... Inte varva massor och inte fullgas så lär du komma hem... Är ju inte någon högteknologisk insprutning direkt...

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
29 juni 2008
Som sagt så är de ingen fara att köra på diesel i en bensinare o maskinen kommer INTE ta skada av detta utan den kommer ryka o gå som ett arsle....

Sök