3608
Sök

korkad - har tankat diesel i min bensinbil....AKUT!!!!

Direktör
305 Inlägg
29 juni 2008
#21
Går att köra så länge du inte fortsätter och tanka disel tongue Gammla bilar går på det mesta i tanken

Speed limit are only for pussy

KHRacing
29 juni 2008
#22
TenZer skrev:
KHRacing skrev:
bara töm dieseln så mkt du kan - (din tank har troligen en bottenplugg) & häll på ny bensin - den tar inte skada för 5öre ens.

Nejdå, det är därför ingen vill handskas med en sådan motor. Det är lungt varva på och ös på med diesel du! Not...

ergh .... va ???

10 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
#23
BTLulle skrev:
Ni som skriver att den haverera var har ni fått den fakta i från? Brosan körde sina bensinare mer eller mindre konstant på 50/50 bensin och diesel och inga problem. Så kör på och var glad det händer inget förutom att den blir trött och ryker en del, är du trots allt orolig så ta med en dunk med bensin och töm i mera varje gång du stannar så spär du ju ut dieseln mera för varje gång. Ni som aldrig provat svara inte för det är bara gissnigar ni kommer med. Diesel och bensin blandar sig, möjligen om bilen står en längre period så kanske den skicktar sig men så länge du använder bilen är det inga problem.

MVH Peter

Tack för ärligt svar samt lite stöd att de som spekulerar inte bör svara. Gissningar hjäler  ju inte mig. Gissa kan jag göra själv.

10 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
#24
Toffe10 skrev:
Som sagt så är de ingen fara att köra på diesel i en bensinare o maskinen kommer INTE ta skada av detta utan den kommer ryka o gå som ett arsle....

tack med andra ord kör jag mina mil hem, tankar efter halva vägen och späder då ut diseln mer och mer....

När dieseln är borta kommer då bilen gå som vanligt(redan nu märkte jag ju att den var ryckigare och lite trögare i början)

10 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
#25
kovamies skrev:
korkadbrud skrev:
hur kan ni svara så olika? ville bli lugnar inte mer skrämd

kanske va meninge att d skulle bil så här ^^ me tanke på dit nickname tongue

nämen starta bilen känn hur den går , går den fint så bara gasa vidare går den mycke dåligt stanna den o ring nån polare eller nått så du får den bogserad eller att nån slangar den , lär ju inte va problem att få bilen slangad nu när bensin priserna är skyhöga

lycka till

Ha ha valde mitt nick efter denna insident. Är INTE blond, har universitetsutbildning så i vanliga fall skulle jag ite kalla mig korkad - bara när jag tankar fel sort i bilen:-)

89 Inlägg
29 juni 2008
#26
helst ska du ju bli av med dieseln och tanka med bensin. men om de e långt hemmifrån så fyll på med bensin så mkt som går. iom att man inte bara kan tömma ur diesel vart som helst. kolla toppen efter eventuella skador, lyssna om den knackar eller nånting och sen kan du ju alltid kolla oljan med. efter att du kommit hem. en skitbil kan fortfarande vara användbar:P


Forummoderator
10 576 Inlägg
29 juni 2008
#27
korkadbrud skrev:
hur kan ni svara så olika? ville bli lugnar inte mer skrämd

Det är garaget... alla hasplar ur sig precis vad som hälst för att få något sagt. Väldigt lite vikt läggs allt för ofta faktan.

Detta forumet kan ge mycket hjälp men det bygger på att du är aktiv och själv hittar dina favoriter som du litar på...

Jag kan inget om feltankning så jag nämner därför inget om det är skadligt eller ej.  Men det är så jag funkar... andra har andra värderingar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 688 Inlägg
29 juni 2008
#28
BTLulle skrev:
Jo man ler i bland när man ser vad vissa svarat, inte en knutta aning utan svarar förmodligen mest för att få så många inlägg som möjligt. Jag har jobbat med bilar i över 30 år och inte hört någon än som pajat motorn för att dom tankat diesel i bensinen för blir de tför mycke diesel så startar den inte, och dom lite nyare bensinbilarna har knackningsensor så dom ställer automatiskt ner tändnigen om den börjar spika, och glödtändnig som man kunde få med dom äldre bensinarna existerar inte heller längre.

Jag svarar inte på en tråd som jag inte vet svaret på eller i alla fall har en aning om vad det kan vara.

MVH Peter

När man väl skrivit ett korrekt svar så är det ju ingen på detta forum som läser det.
Nästan lika bra att låta fjunisarna skriva sina gissningar nästan.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

89 Inlägg
29 juni 2008
#29
haha köre min moppe på diesel:D haah d gick fan bra:) va typ mer diesel än bensin:D svårstartad o rök!big_smile men d gick bra ändå!big_smile


One Man Clan
4 287 Inlägg
29 juni 2008
#30
Jag hade utan tvivlan kör med bilen....Har kört typ 50-50 diesel bensin i min vinterbil (745:a) å den har funkat skitfint...lite segare på starten....Luktar pekka å alla hästarna är inte i hagen när man har diesel i den ...men många mil har de blivit...har nog kört 100 mil med någon typ av diesel bensin blandning i bilen utan problem...


8 156 Inlägg
29 juni 2008
#31
Risken är väl att man sotar igen en hel del. Kolla tändstiften när du kommer hem?
När det gäller resten så ska jag inte spekulera då jag inte har mer koll än någon annan här inne...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

355 Inlägg
29 juni 2008
#32
körde min gamla 142 a på bensin diesel fotogen blandning gick prima ! så ta bara o börja tanka bensin mer o mer efter var gång det försvunit typ 5 liter bensin så ska du  se den går bättre o bättre.. injektion cleaner har även den lite diesel i sej har jag för mej så nu får du ju rengjort allt samtidigt ..

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
29 juni 2008
#33
BTLulle skrev:
Jo man ler i bland när man ser vad vissa svarat, inte en knutta aning utan svarar förmodligen mest för att få så många inlägg som möjligt. Jag har jobbat med bilar i över 30 år och inte hört någon än som pajat motorn för att dom tankat diesel i bensinen för blir de tför mycke diesel så startar den inte, och dom lite nyare bensinbilarna har knackningsensor så dom ställer automatiskt ner tändnigen om den börjar spika, och glödtändnig som man kunde få med dom äldre bensinarna existerar inte heller längre.

Jag svarar inte på en tråd som jag inte vet svaret på eller i alla fall har en aning om vad det kan vara.

MVH Peter

Syftar du på mig så kan jag bara säga att jag svarar utifrån tidigare erfarenheter. Ingen, och jag säger ingen ville åta sig en Chevy/Mercruiser 4,3 som gått på diesel, försäkringsbolagen ville inte heller ha med saken att göra. Maskinen fick rivas och det fick letas efter sprickbildningar, byggas om ovs.

Visst detta var en marinmotor med march rpm på ca 3-4000 med bra mkt mer belastning än en landgående maskin.

Rock'n Roll

128 Inlägg
29 juni 2008
#34
Ja har snackat med Bosse bildoktorn för ca 2 mån ..,,o han har sagt att de inte ska va nån fara om man råkat tanka diesel i en bensindriven bil ,,,men de är värre att tanka bensin i en diesel bil:)

Fakta om Bilar
Förekommer endast i färgerna snorgrönt,grisrosa samt jungfruvit.
Världens största försäljare av bilar är överraskande varken GM, Ford eller Lada, utan en skygg herre från Trosa vid namn Ahlgren.

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
29 juni 2008
#35
korkadbrud skrev:
Toffe10 skrev:
Som sagt så är de ingen fara att köra på diesel i en bensinare o maskinen kommer INTE ta skada av detta utan den kommer ryka o gå som ett arsle....

tack med andra ord kör jag mina mil hem, tankar efter halva vägen och späder då ut diseln mer och mer....

När dieseln är borta kommer då bilen gå som vanligt(redan nu märkte jag ju att den var ryckigare och lite trögare i början)

De blir bra de, jo efter att dieseln är borta så kommer den gå bra igen om den nu int skulle ha sotta igen stiften men de borde int hända på en sån kort sträcka ska nog köra ett tag för att dieseln ska börja sota ner en massa....O att de sku bli sprickor på grund av att du skulle köra på diesel tror ja int ett skit på för trycket i cylindern blir int högre för att du kör på diesel utan den blir sämre efter som en bensinare int kan förbränna dieseln lika bra som en diesel maskin....Den största skillnaden mellan bensin o diesel är att dieseln ska själv antända ( därav den högre kompen i en diesel ) för att antändas medans en bensinare har tändsiften som ska styra när bensinen ska antändas så den ska vara så svårantänd som möjligt....Så några spikningar är svårt att få ( Om du int har en turbo o matar in en massa tryck ) efter som bensinare har 14 bar i komp ( I genom snitt utan turbo ) medans en diesel har 20 bar om int ennu mera o sånt tryck får du alldrig i en orginal bensin sugmotor.....


51 Inlägg
29 juni 2008
#36
vad jag vet så hade volvo en gång itiden en motor som gick på diesel (råolja) med tändstift hesselmandiesel hette det visst bara lite kul att veta

(Bara för att jag har fel betyder inte att du har rätt)

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
29 juni 2008
#37
joaba skrev:
vad jag vet så hade volvo en gång itiden en motor som gick på diesel (råolja) med tändstift hesselmandiesel hette det visst bara lite kul att veta

Diesel e möjligt men råolja så tror ja int för den ska ha en temperatur på 140 grader minst vid insprutning o så är den väldigt skitig så den måste gå igenom en separator först o så vidare, så de e väldigt omständigt att köra på tjockolja eller råolja som int lönar sig i en bil om man ens för plats med all utrustning wink


582 Inlägg
29 juni 2008
#38
Det är bara köra, tanka i mer bensin sen bara. Det är ju ingen hightech maskin du har...
Mvh Bilmek.

Från en helt annan del av Köping...
"Håll bilen fräsch, slipp wunderbaum...!"
Lindqvist Bil AB Ford Köping

Tekniker
624 Inlägg
30 juni 2008
#39
Är det inte kat på den så är det bara att tanka vanlig besin så ska det nog gå bra. motorn går lite oroligt men det fixar sig när det blandar sig med bensinen.


668 Inlägg
30 juni 2008
#40
Jag såg på ett program tror det var femmans växel och där tankade de bensin i en diesel bil och diesel i bensin driven bil. Och så körde de slut på brånslet i de båda bilarna och det funkade fin fint. Efter det så hällde de i det rätta bränslet och bilarna gick som en klockor efter det.



Sök