4467
Sök

USB disken funkar inte i bilen

94 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
Har en Jvc Avx-810 som jag köpte en WD Passport Elite titan 250GB till och kopplade in den idag. Kommer upp "Ingen USB-Enhet". Disken startar, den lyser som den ska. Tar reda på att säkerhets skyddade diskar inte funkar så jag formaterar den, testar både nyformaterad Fat32 och NTFS (Kan ju vara kul att se filer som är större än 4GB, dvd filmer då) men ingenting funkar, samma meddelande fortfarande...

Några ideer?

1 688 Inlägg
29 juni 2008
Misstänker att stereon inte kan läsa så stora diskar.
Hör dig för med butiken du köpte den av, eller maila tillverkaren för support. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Leg. nöt
460 Inlägg
29 juni 2008
Funkar itne med vilken hårddisk som helst till bilstereo.. har för mej att den måste va anpassad till bilsteros "mjukvara" för att de ska gå.. kolla med en bilstereobutik om dom har nån hårddisk att rekomendera som är anpassad till bilstereo..

SAAB

143 Inlägg
29 juni 2008
BRL har fina disk´r t spelare..
160g vilket för mej funkar helt underbart...

i ditt fall så borde ja kolla support me säljaren på spelaren o din hdd också..
kan vara så att den inte e kompatibel t den du har bara vilket e trök..

kolla me ett vanligt USB minne också..

94 Inlägg
29 juni 2008
Trådstartare
Gjorde om den till 160GB dock ntfs, såg senare att den bara är kompatibel till Fat32/16/12 som sagts tidigare i denna tråd. Hittar dock inget om max storlek i manualen hmm Snacka om jobb att pröva sig fram till rätt storlek för att kunna nyttja så mycket som möjligt...

Ja det är mini usb till usb anslutning, lång är det inte direkt heller men allt är ju relativt, 30cm lägger den på ungefär.

BRL's trektor disk är mini usb också, verkar som mitt problem i detta fall är storleken då, manualen beskriver inte max storlek, finns bara värde på SD kort, om USB står det nada på den fronten...
Senast redigerat av Angels (30 juni 2008)

94 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
Nope, ingen förlängning, du kan se det på denna bilden

8 156 Inlägg
30 juni 2008
Max 120GB kanske?
Sen så har du kanske problem med strömförsörjningen?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

94 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
Verkar riktigt skumt, nyss fått reda på en som kör trekstor 160gb i samma dvd och det funkar, en annan kör en mp3 spelare på 20gb disk med mini usb också men hans kabel är 1½ meter extra, min från disken är 30cm.

Jag har ju aldrig testat 160gb fat32, bara 250, kan ju vara här skon klämmer. Ström får den, den snurrar upp så fint när jag kopplar in den och lampan lyser så fint så smile Om strömmen vore fel så ska den väl inte gå igång?

Måste fixa partition magic, kan ju inte partitionera fat32 diskar i nyare windows nu för tiden, WDs egna program återställer en ntfs disk till fat32 men då hela disken utan möjlihet att välja hur stor man vill ha den...

94 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
Här är manualen

Japp och max 999 filer i en och samma mapp, finns dock ingen logic i 999 för övrigt för det fyller ingen som hellst funktion, inte är det heller en max begränsning vad gäller struktur men det är överkurs tongue

USB ger bara 5V 500mV så en usb disk som tar sin ström från en usb kan inte vara eller ja bör inte vara på mer då ingen skulle kunna använda dom smile

Lyckades hitta partition magic så jag kunde ordna en 160gb disk av typen fat32, återkommer om några minuter smile

*mummlar något för sog själv*

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
30 juni 2008
Kom förresten på att det kanske går att formatera i windows egna ändå.

Kontrollpanelen -> administrativa verktyg (eller något sånt) -> datorhantering -> lagring.

När jag kopplade min mp3:a till datorn kunde jag välja att formatera den som fat32 där, storleken får man ju från partitionen man gjort.

Och ja, jag vet att du redan hittat PM men det kan ju vara bra att veta wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

94 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
Jaha det där gick ju lika bra som att försöka flyga av egen maskin, inte alls med andra ord...

Kanske får börja från 0 och testa 10gb och se om skiten ens fungerar.

94 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
Kom förresten på att det kanske går att formatera i windows egna ändå.

Kontrollpanelen -> administrativa verktyg (eller något sånt) -> datorhantering -> lagring.

När jag kopplade min mp3:a till datorn kunde jag välja att formatera den som fat32 där, storleken får man ju från partitionen man gjort.

Och ja, jag vet att du redan hittat PM men det kan ju vara bra att veta wink

Får ju något error i PM, något I/O fel det sista den gör men den verkar funka efter partitionering, ska testa 10gb innan jag ger upp för idag med detta...

94 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
Är den känslig på allokerings storlek när man formaterar? Testade nyss 8192 bytes vilket var förvalt i windows när jag formaterade efter jag skapade den i Partitionmagic

Letat som en tok efter en usb a hane - b hane adapter så blir strömkabeln 2-3cm istället för 30cm som följde med till disken ifall den biten bidrar med tillräcklig strömförlust, dock utan resultat. Finns a hane - b hona, a hona - b hona, men inte a hane till b hane som adapter bara som kabel och det hjälper ju ingeting då jag redan har en kabel hmm

125 Inlägg
30 juni 2008
hade det problemet med en disk till min kenwood med lacie 500gb disk, den lyste och snurrade, men fick för lite ström för att snurra tillräckligt, testa ge den ordentligt med ström så ska du se:P

94 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
Funderar på att bara knalla tillbaka till webhallen med den och köpa en disk som funkar rakt av på usb'n utan några extra grejer.

Om den inte heller stödjer 250Gb så är det ju onödigt att ha den storleken, står inte max storlek i manualen men jag vet en som kör 160Gb på lika dvd iallafall, kanske fixar en sån då.

EDIT: Disken lämnade jag tillbaka, så det är inget problem längre, dock vet jag fortfarande inte vilken max storlek en Jvc kw-avx810 kan ta, om jag ens får ett svar utav jvc som jag mailade angående det...

6 170 Inlägg
2 juli 2008
Min WD Passport II 160GB (http://www.datorbutiken.com/se/default. … DXMS1600TE) skickades idag så jag ska väl kunna ha den innan helgen och då lär vi ju se om den funkar med stereon.

Hoppas ju att den funkar för det vore rätt fint att slippa köra med Mp3-spelaren varje gång man vill lyssna på något annat än det man redan har i bilen då jag inte kan stänga av skärmen på spelaren hmm

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz

94 Inlägg
3 juli 2008
Trådstartare
Låter bra det och funkar det rakt av så blir det väl en sån då smile

Vad menar du med att du inte kan stänga av skärmen?

Leg. nöt
460 Inlägg
3 juli 2008
Dehär med usb-disk i bilen... hört att Trekstores "diskar" är anpassade till bilstereoapparater... BRL bl.a. säljer dom... inte så billiga kanske men funkar tydligen..

SAAB

94 Inlägg
3 juli 2008
Trådstartare
740Rob skrev:
Dehär med usb-disk i bilen... hört att Trekstores "diskar" är anpassade till bilstereoapparater... BRL bl.a. säljer dom... inte så billiga kanske men funkar tydligen..

Jo "TBOC_Razor" sa till mig innan att en annan kille har just en Trekstor 160Gb till den dvdn som vi har. I värsta fall får det bli en sån om det inte hittas någon annan pocket model som passar.

6 170 Inlägg
3 juli 2008
Verkar jävligt illa, direkt när jag hämtat paketet från posten slet jag upp disk-f*n och pluggade i = *pip pip pip* Cannot read this device. Check the device.   Eller något sånt, antar att det är samma som du fick.

Raderade hela disken och formaterade den som fat32 med en primär partition på 32GB och samma skit.

Ska prova att göra en partition lika stor som min mp3-spelare (20GB) och se om det går då för den storleken vet jag ju iaf funkar.

Funkar det fortfarande inte då så är det ju helt enkelt bara att skicka tillbaka disken *suck* sad

OT: Har iaf börjat få rätt på datorn igen med nya Phenom 9850BE-prollen och gamla moderkortet, verkar alltså varit prollen som var kass precis som jag trodde.

Vem hade kunnat ana att en prolle gjord för 1,3-1,4V inte klarar av att köras på 1,7V ??  tongue
Senast redigerat av TBOC_Razor (3 juli 2008)

Sök