3310
Sök

Ang LMM, Mapsensor och filter... igen.

6 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
#1
Undrar helt enkelt hur man vet vad som sitter i en pugg 406 2,2 16v från 2002. Luftmassamätare, luftmängdmätare eller mapsensor?

har dessutom hört att oljade luftfilter enbart är skadliga för luftmassemätare, men inte för de andra systemen, nån som vet hur det stämmer? skulle vilja vara säker innan jag börjar böka... är nybörjare på riktigt:)


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
30 juni 2008
#2
Man följer insugsröret och tittar om det sitter någon lmm... Tänkte aldrig på vilket det var när jag jobbade med PSA bilar men ja bytte iofs ingen så de kanske kör mkt på map-sensor?


6 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
#3
Har försökt googla så gott det går, men inte fått fram nån vettig info. vilket borde tyda på att iallafall 406orna kör med mapsensor... vet du hur det är med oljade sportfilter och map, är det lika stor risk att pajja den som att pajja en lmm??


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
30 juni 2008
#4
En mapsensor förstör man inte direkt... Tar man en turbobil så brukar det vara en del olja i insusrör/insug vilket är ganska normalt...
Det som gör att det fungerar med lmm och turbo är att man sätter lmm innan där oljan från turbon smiter in...


6 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
#5
men bör man olja in ett insatsfilter också, precis som ett öppet filter? eller kan man köra med torra insats?


Avstängd
1 031 Inlägg
1 juli 2008
#6
Om man inte oljar in det som en stolle så är det ingen fara.



Sök