3563
Sök

JT64 Avgassystem! Bra grejer eller?

45 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
Hallo alla bilkunniga.
Jag ska sätta på ett nytt avgassystem på bilen och har kikat på speedparts JT64-K/2R det är en 3" med Racekat en 100 cellers med 2 dämpare (hela vägen). så min fråga är om det är nån som vet om det är bra grejer eller ska jag satsa på nått annat all fakta och tips är välkommet. för dom koster ju en hel del.
MVH peter

Better than God \o/
1 883 Inlägg
6 juli 2008
JT ger skönt ljud och bra flöde, racekaten flödar nästan lika bra som ett rakt rör. Bra grejer asså, handlat redan eller? smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

One Man Clan
4 287 Inlägg
6 juli 2008
jag säger som ovanstående.... Jag är nöjd med de som sitter på min bil å de låter jävligt gött... i alla fall om man jämnför alla båtarna här i stan som kör med japcrap dämpare på tongue

128 Inlägg
6 juli 2008
Xuri skrev:
jag säger som ovanstående.... Jag är nöjd med de som sitter på min bil å de låter jävligt gött... i alla fall om man jämnför alla båtarna här i stan som kör med japcrap dämpare på tongue

Lånar tråden lite!

Jag har också hört att det låter underbart med 3" jt-system på. Ska själv skaffa det snart. Men jag är sugen på att skaffa en racekatt (3"), istället för en sportkatt. Men vart får man tag på det till ett vettigt pris?

De har ju några olika på jt-tuning men de är för 4000:- och uppåt. En är för 7000:-. Det är inte vettigt för mig så någon som vet vart man kan få tag på "lite" billigare men ändå god kvalitet? Racekatt då alltså...

Mvh, Jens

1 036 Inlägg
6 juli 2008
www.katalysatorteknik.com  där har jag beställt min sport katt iaf smile

Better than God \o/
1 883 Inlägg
6 juli 2008
Jag hade satsat på en SBF-godkänd racekatalysator.

METALLISK HÖGFLÖDES SBF-GODKÄND KATALYSATOR
Godkänd av SBF Svenska Bilsport Förbundet

Race katalysator 100 CPI (celler per tum)
Rekommenderas för effekter upp till ca 600hk
Tillverkad i rostfritt stål.
Kan kapas efter behov  2,5 - 4"
Inspektionsplugg / Uttag för lambdasond

http://www.speedparts.se/images/prod/avgas/57,600.jpg

http://www.speedparts.se/shop/prod/sp_avg_uni_kat.shtml
Senast redigerat av MrTurbo (6 juli 2008)

128 Inlägg
6 juli 2008
Tack för svaren!

Om man har 3" Jt-system hela vägen + en dämpare + racekatt.

Går den igenom besiktningen då?

Jag har hört att själv 3" systemet hela vägen ska inte vara några problem. Men själva racekatten, är den laglig? Eftersom den har bättre flöde osv, ger den då de reningskrav som behövs för att gå igenom?

De ser ju förmodligen skillnad på en sport- och en racekatt. Hehe...

mvh, Jens

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
6 juli 2008
Jag vet folk som har klarat sig med racekisse i besiktningen wink Ska väl inte vara några större problem. Men man vet ju aldrig.
Senast redigerat av Marcus_89 (6 juli 2008)

Better than God \o/
1 883 Inlägg
6 juli 2008
Det är grejen med den SBF-godkända ovan. Den funkar fint hos svenskbilprovning med, bra om man monterar den så märkningen på den syns med då iofs.

Oldschool
299 Inlägg
6 juli 2008
Det duger väl. Vad har du för bil?

128 Inlägg
6 juli 2008
liddan skrev:
Det duger väl. Vad har du för bil?

Volvo 940 S2.3 Lättrycksturbo -96

1 036 Inlägg
7 juli 2008
de gäller bara å hålla ordentlig med värme på dom vid bes. = lite hårdkörning innan du åker in å bes

4 001 Inlägg
7 juli 2008
att en kat är SBF godkänd innebär bara att har dom har skickat en kat till SBF för godkännande samt betalat en summa pengar för detta godkännande & satt dit ett uttag för Lambda mätning i inloppet på katten, har inget som helst med kvalitén på katten

A-alt & biltema skickade några till SBF men den blev för billig så därför godkändes den inte...
Senast redigerat av kolvas (7 juli 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

128 Inlägg
7 juli 2008
Men om vi säger en Volvo 940 ltt orginal förutom tex öppet filter. Hur mycket effekt ger verkligen ett 3" system, vi säger från Jt-tuning. 3" hela vägen från turbon och en dämpare.

Hur mycket ökar effekten i HK, mellan tummen och pekfingret?
Det är ju skillnad från bil till bil men ungefär...

Jens

Better than God \o/
1 883 Inlägg
7 juli 2008
kolvas skrev:
A-alt & biltema skickade några till SBF men den blev för billig så därför godkändes den inte...

Haha, den var bra du. Tanken på att man får vad man betalar för har aldrig slagit dig? smile

4 001 Inlägg
7 juli 2008
MrTurbo skrev:
kolvas skrev:

Haha, den var bra du. Tanken på att man får vad man betalar för har aldrig slagit dig? smile

om du hade sett den katten som jag betalade 4000:- för så hade du nog hellre betalat 1000:-, det tog 3 tävlingar sen var det bara skit av katten så ifall dom gör tester så får man köpa en ny å åka 3 tävlingar å sen en ny igen...

brickan som godkännande numret står på trillade bort från min kat å där under stog det ett annat nummer, sökte lite på det och upptäckte då vem som tillverkade den dyra katten... fy fan vad blåst man blev kan jag säga.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Better than God \o/
1 883 Inlägg
8 juli 2008
Låter inte som det är katalysatorns fel. Din motor får nog för mycket bensin som i sin tur bränner sönder katalysatorn. Gjorde själv så med en katalysator när en ic-slang läckte. När sedan luft / bränsleblandningen var okej höll den nya katalysatorn många mil (/år) på både väg och bana.

Sedan må vissa tillverkare fuska mer än andra men det brukar straffa sig rätt fort så det förekommer mycket sällan.
Senast redigerat av MrTurbo (8 juli 2008)

4 001 Inlägg
8 juli 2008
MrTurbo skrev:
Låter inte som det är katalysatorns fel. Din motor får nog för mycket bensin som i sin tur bränner sönder katalysatorn. Gjorde själv så med en katalysator när en ic-slang läckte. När sedan luft / bränsleblandningen var okej höll den nya katalysatorn många mil (/år) på både väg och bana.

Sedan må vissa tillverkare fuska mer än andra men det brukar straffa sig rätt fort så det förekommer mycket sällan.

Vilken motor med Weber går inte för fett? (det var därför jag ville köpa den billiga för jag visste hur det skulle gå)Det är löjligt att vi ska ha katt på rallybilar... nåja, det är en annan diskution

Better than God \o/
1 883 Inlägg
9 juli 2008
kolvas skrev:
MrTurbo skrev:

Vilken motor med Weber går inte för fett? (det var därför jag ville köpa den billiga för jag visste hur det skulle gå)Det är löjligt att vi ska ha katt på rallybilar... nåja, det är en annan diskution

ha ha, damn!
Är det så illa? Ja då kan du då inte skylla på katalysatorn, sådan "misshandel" tål ingen "katt" (nu var jag rolig med) vare sig den är dyr eller billig.... wink

4 001 Inlägg
10 juli 2008
MrTurbo skrev:
ha ha, damn!
Är det så illa? Ja då kan du då inte skylla på katalysatorn, sådan "misshandel" tål ingen "katt" (nu var jag rolig med) vare sig den är dyr eller billig.... wink

Nej, jag skyller inte på katten, men jag hade helst köpt en billigare... SBF godkännande är enbart en pappersprodukt och en inkomstkälla för förbundet, det har inget med kvalité att göra.

Sök