3356
Sök

Hur svårt är det att sänka bilen? s40 - 98 / Viktig frågeställning.

Kolm
4 juli 2008
Trådstartare
Hej. Har planer på att sänka bilen, polaren har en sänkning som är oanvänd som jag kan få för 1000 kr, i princip halva priset så jag tänkte köra på't. Jag har aldrig sänkt en bil förut.

Vad är det jag behöver tänka på mer än att jag bör hissa upp bilen?

Ni som har sänkt på egen hand kanske skulle kunna ge några "att tänka på"-tips. Det skulle ju underlätta wink Tänker inte lämna in den på verkstad för en sådan sak, jag försöker göra allt på egen hand och det har funkat bra hittills :p

Min bil är 4,5 cm bak ner till däcket och 7,5 cm fram ner till däcket. Om den då sänks 4 cm bak och jag har 3 pers i baksätet - kommer den då slå i?

Om jag får offra komfort då är det skitsamma, vet ju att den blir mycket hårdare. Vill att den ska bli lägre och snyggare. Nu när man sätter sig med 2 pers i bak är det verkligen inte mycket tillgodo till bakdäcken, typ 1 cm ner bara. Om jag skulle slänga på ett par hårdare fjädrar skulle bilen hålla sig stabil då så den inte slår i däcket trots att jag har kanske 200 kg personvikt i baksätet? fördelat på 3 personer. Har sprillans nya stötdämpare runt om så den skvampar inte eller nått sånt. Den är för mjuk bara.

1. Nån som vet hur det blir med fullastad bil? Om jag stöter i något eller liknande?
2. Slits det mer med en sänkt bil?
3. Tips och tricks på hur jag går tillväga när jag väl sänker bilen?

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
4 juli 2008
du måste ha anpassade fjädrar till din bil ock efter att du monterat  på fjädraran bör du göra hjul instälning annars så kmr däcken sneslitas busningar kan gå åt helvete  m.m  bästa är att lämna in bilen å låta nån byta åt dig

338 Inlägg
4 juli 2008
Bästa är väl ändå att byta själv och sen lämna bilen för hjulinställning? tongue Det kostar ju skjortan att byta fjädrar på en verkstad tongue

835 Inlägg
4 juli 2008
Jag hade inte tid så jag lämnade in min, 2275:- för byte av fjädrar på en 9-3a. No probs, tog 3½h för honom, några ABS-sladdar som krånglade lite. Men han räknade på 3h tot innan á 650:- Tycker iaf jag att det är värt smile Ska in på hjulinställning nu i dagarna...

564 Inlägg
4 juli 2008
Prova att byta själv. Så krångligt är det inte. Det du kan komma att behöva är 2st fjäderspännare, "vanliga" verktyg, typ hylsnyckelsats osv. Biltema säljer fjäderspännare. De behöver du för att kunna klämma ihop fjädrarna i de främre fjäderbenen så du kan lossa den övre fjädertallriken utan att den flyger iväg. Bak vet jag inte hur det ser ut på s40, men hissar du upp bilen märker du hur du får göra.

Om det är en sänkningssats bör fjädrarna vara hårdare än original och därmed så bör dom inte sjunka ihop lika mycket när du lastar. Det beror väldigt mycket på vad det är för fjädrar.

När du är klar behöver du göra en hjulinställning. Brukar kosta kring en 1000-lapp.

Sök