2685
Sök

Ang alkokontroll, polisen arbetar inte i förebyggande syfte.

NeonX
7 juli 2008
Trådstartare
Tja, i veckan var jag och några polare på Arvika festivalen, vi skulle hem på söndagen så jag höll mig nykter mot slutet, men jag blev sjuk ( alltså vanligt, frossa/ont i kroppen ) och ville vara 100 på att de inte va nått som hade me alkohål att göra eftersom vi druckigt i flera dagar, så jag pratade med några vakter som mer eller mindre tyckte att så länge jag kunde stå kunde jag köra ( jävligt märklig syn på alkohål..roll ) men lyckades tillslut hitta en riktig polis, ståendes vid sin folka buss och 2 andra polis bilar, förklarade hur de låg till och frågade snällt om han hade nått mätinstrument med sig så att jag kunde vara 100% på att de inte va nån fara. Han förklarade för mig att polisen inte får mäta folks alkohålnivå om det inte är vid en "prov/kontrollplats", eftersom jag visste att de hade flera stycken frågade jag om det gick bra att blåsa om man gick till en sån plats för att blåsa när de hade en lucka mellan bilarna. Då började han tröttna och bli små grinig och muttra ganska surt att polisen har regler som förbjuder dem att mäta om man inte kör.

Nån mer en jag som tycker det är jävligt märkligt att jag ska behöva sätta mig i en bil och köra till kontrollplatsen?

Självklart skall man aldrig chansa, och jag har för många körkort och för mycket vett i huvet för att köra på fyllan, men det finns sånna dagen eftersituationer där nöden inte är nära döden men illa nog för att man ska vilja hem, ( ALLT va dyngsurt och att försöka sova i nått blött när de va så kallt va självmord när man redan va sjuk )
Då hade de vart nice att få de på papper att man inte riskerar nått, skulle påstå att de är så extremt individuellt hurvida man kan köra dagen efter eller inte att det för gemeneman är nästintill omöjligt att "bara känna efter" som jag blev uppmanad till. Jag kände efter, tänkte till och kände efter i 3 timmar. Sen körde jag hem, när jag var säker på att jag inte var nån fara för nån.

Men håll me om att de är jävligt märkligt att några som påstår sig jobba förebyggande???

4 001 Inlägg
7 juli 2008
det där är j*vligt irriterande, när jag var i Halmstad på midsommar för några år sedan så ställde sig polisen utanför å då fick man gå bort till dom å blåsa om man kände sig osäker, dom var trevliga och hjälpte till men ändå var det några idioter som tog bilen bort till dom för att blåsa.

Vid festivaler & storhelger borde dom faktiskt kunna bjuda på blåstester, det är för f*n vi som betalar deras utrustning & lön!

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

NeonX
7 juli 2008
Trådstartare
tydligen kommer det ett företag ibland på "hemåkardagen" men i mitt fall blev det 2 på natten till söndagen, det ändrar dock inte att polisen inte ställer upp....men ett litet undantag hade väll inte skadat.

Byfåne
368 Inlägg
7 juli 2008
Dom kan faktiskt inte göra det. Skulle det ge utslag så registreras det och då måste dom ha med sig ett kort tillbaka till stationen. En regel så att polisen inte kan "släppa" en kompis eller dylikt.

Fotograf/Ljudbyggare
781 Inlägg
7 juli 2008
Skumma poliser du samtalade med! Hade jag varit en av de poliserna hade jag låtit dig blåsa eftersom du frågat snällt, och för att du du var smart nog att tänka ett steg längre. Man ska INTE köra om det finns alkohol kvar i kroppen... Och om jag förstått dig rätt så är körkortet en del av ditt yrke, att du inte vill mista ditt jobb som yrkeschaufför.

NeonX
7 juli 2008
Trådstartare
Bubbaman skrev:
Dom kan faktiskt inte göra det. Skulle det ge utslag så registreras det och då måste dom ha med sig ett kort tillbaka till stationen. En regel så att polisen inte kan "släppa" en kompis eller dylikt.

Tack för den förklaringen, hade herr konstapeln förklarat det på plats hade jag vart mycket mer förstående.

Byfåne
368 Inlägg
7 juli 2008
Lite OT med det kommer en ny sorts lasrar som lagrar alla värden så polisen inte kan ge "rabatt" längre..

5 198 Inlägg
7 juli 2008
Köp en egen alkoholmätare då så ka ni kolla själva.

Jesus didn´† Tap
1 146 Inlägg
7 juli 2008
tycker han kunde ha förklarat utförligare.

Pain is temporary, glory is forever. I don´t fuckin´ Tap..

Avstängd
89 Inlägg
7 juli 2008
fyfan vilken dålig stil.

och har polisen rätt att alkoholtesta personen som bara åker med?

101 Inlägg
7 juli 2008
insider gjorde test på alkoholmätare. vet inte vilken säson eller vilken avsnitt. inte senaste säsongen iaf. då kastade dem ALLA alkoholmätare i soptunnan för ingen stämmde ens nära korrekta värden.

stämmer nog det bubbaman säger man att dem inte bara kan förklara det på ett vänligt sätt hmm

DFFL
9 020 Inlägg
7 juli 2008
Jag har fått blåsa flera gånger långt innan jag fick körkort.
En allmän tonårsfylla kollar de gärna upp här iallafall.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

neckwomen_88
7 juli 2008
Trådstartare
verkar ju jävligt ogenomtänkt att man inte ska få kontrollera alkoholnivån om man är osäker på sin körbarhet....det borde ju uppmuntras!  att sätta upp stationer tex vid powermeet dit folk går till fots och får blåsa... att säga åt folk att dom får ta bilen för att få blåsa är ju nästan brottsprovokation, något som är olagligt i sverige...

Sök