Tjenare! Jag ska börja andra året nu på bilsystemteknik i Arjeplog och jag letar efter en bra bil att göra ett projekt av! Jag är lite sugen på 4wd och har spanat lite på Bmw 325 IX e30 dels för jag gillar stuket på e30 och sen för att jag hittade några som inte var så fasligt dyra. Tanken är ju att bygga en rolig fyrkrafsare med turbo och bur som jag kan köra lite bana med och även använda på vintern. Ni kan ju även ge tips på andra utgångsobjekt, dock kan jag säga redan nu att jag inte vill ha någon syncro eller dylikt
Vad finns det för nackdelar med en sådan bil? Hur är drivlinan som? funkar fyrhjulsdriften bra? Skriv allt ni vet om bilarna positivt som negativt.
Kommer ju även ha garageplats hos ett bmw proffs som har massor med delar liggandes till e30 och e34 så det ska ju inte vara något problem iallafall.
4 hjulsdriften är rätt tung har jag hört.. så det ska tydligen vara bättre drag i den bakhjulsdrivna..
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Okej! ja det här med att fyrhjulsdriften är tyngre än bakhjulsdriften är ju inget hinder som jag kan se det eftersom jag jag siktar på att ha en lättad 2sitsig IX med turbomotor i så Hur stor skillnad är det på försäkringen på E30 325 och E30 320? nog för att ingen kommer vara standard så det spelar väl inte så stor roll vad man utgår ifrån?
hmm, celica.. Nja inte min stil, jag gillar mer stilrena bilar som ser ut som vardagsbilar, är inte så mkt för japanskt sen så Opel Calibra kan jag inte heller säga att jag gillar, dock så kan man ju få dem riktigt fina men tack för inläggen och fortsätt posta!!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..
Jag använder mig utav en Bmw 325ixk som vinterbil, funkar hur bra som helst vid mycket snö osv osv! Sen är det ju fördelningslådan som ger sig vid ca 300hk som är negativt! Driver 37% fram & 63% bak om jag inte minns helt fel!
Okej! Jo jag tänkte bygga något liknande, isbil som man kan köra lite seriösare med och sen på sommarn köra lite rallycross med, dock inte tävla utan bara köra på bana Men målet ligger ju på att få ut en 300-350 turbo hästar så då kanske fördelningslådan inte är 1 minus för det är ju runt målet jag vill ha.. Inget annat negativt med IX ? Kollade ju lite granna på Audi turbo quattro också, dock så verkar dem ju vara riktigt bra men gillar inte utseendet på gamla audisarna (förutom URquattron och sportquattron då )
325iX är sjukt kul bil! Att den är långsammare än den bakhjulsdrivna stämmer ju bara på sommaren. Jag läste ett test i en gammal biltidning mellan Audi 80 quattro och 325iX när dessa var nya, och där stod bmwn som segrare, bland annat tack vara bättre framkommlighet i halkan.
Ang. fördelningslådan så kan det nog stämma att den är lite klen. Men det kan hända att man kan ta fördelningslådan från en 525iX. Det bör vara betydligt kraftigare.
Men som det står i tidigare inlägg, kolla på autopower.se, där finns det några personer som har en hel del erfarenhet av 325iX.