Urkas skrev:
Kan ju tillägga att iaf jag (och iofs ganska stor del av befolkningen) tar inte en person som skriver dåligt lika seriöst som en person som skriver 100% korrekt svenska.
Men om man ska börja klaga på vissa specifika saker, så stör jag mig grymt mycket på folk som skriver "data" istället för "dator". Data är information av olika slag, t ex det som ligger på din hårddisk. Dator är det som hårddisken sitter i. Så om nån frågar mig vad jag har för data, så kan jag säga att jag säga att jag har windows vista, diverse bildfiler, filmer, musik och spel. Inte specsen på min dator, för det var ju inte det som dom frågade om.
En till sak jag stör mig grymt mycket på ordet "vart". T ex om nån säger "Jag vart skitarg". Det man skriver är "Jag BLEV skitarg". Vart är en förkortning på "var åt", alltså om någon ska nånstans så frågar man "Vart ska du?". Där blev "vart" använt på rätt sätt istället.
Men som sagt, folk som skriver dåligt blir inte tagna lika seriöst. Jag säger inte att jag ser ner på folk som skriver dåligt, utan det är nån slags automatik. Visst, det finns dyslektiker, men det ser man inte om dom inte själva säger det.
En till sak, små bokstäver i början av meningar hör till chattar imo. Ni förlorar ingen tid överhuvutaget på att trycka ner shift i början av meningen.